Mask smittas eller ej?!
Min hankanin på 4 månader fick idag mask, eller i alla fall upptäcktes idag och har antagligen blivit smittad för ca 2 veckor sedan, om det är samma för dem som för människor?
Masken upptäckte jag i hans avföring, är ca 1 cm lång och nästan genomskilnig.
Ska direkt i morgonbitti gå till apoteket och köpa avmaskningsmedel åt honom och fixa buren ikväll och slänga handdukarna i tvätten han andvänt osv.
Men nu till frågan; smittar kaninens mask till människor?! Jag pratade med min mamma om det och hon sa att det borde det inte göra, då katters springmask inte smittar till människor.
Har läst överallt på internet men hittar inga vetenskapliga bevis för detta och verkar oseriöst, vill ha riktigt svar.
Tack på förhand!
Jag tror dem smittar. När Muffin hade mask tvättade jag händerna noga efter varje gång jag rörde honom :P
Emma
Nej det är inte samma sorts maskar som människor kan ha, så nej det smittar inte till människor, fast det är bra äckligt ändå.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#2 Har kaniner och katter samma maskar då? :P Kan vara bra att veta eftersom vi har ganska mycket katter här :P
Emma
#3 Ja det skulle jag nog tro, man använder ju samma avmaskningsmedel till hundar/katter och kaniner..
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

#2 Hur vet du till 100% att det inte smittas till människor?
Det ser exakt ut som springmask som även kan förekomma hos människor ju?
#5 Det är springmask. :P Har jag för mig ;D
Emma
Katten, kaninen och människan har alla sina "egna" sorters springmaskar och smittar inte varandra.

#7 Tack! :)
#7 Katter, hundar & kaniner har samma springmask. Dock inte samma som människan. Då man använder samma avmaskingsmedel till hundar, katter och kaniner!
#9 Nej, det har de inte, det är olika arter av springmask. Samtliga springmaskar har en stark artsspecificitet, dvs de drabbar bara sin "egen" värd som kanin eller människa.
Kaninens springmask heter Passalurus ambiguus och människans enterobius vermicularis. Jag tror faktiskt inte att katt eller hund har någon springmask utan de drabbas av andra sorters maskar som spolmask, piskmask mm. Dock är springmask vanlig hos hästar där den heter oxyuris equi.
När man avmaskar katter och hundar med axilur är det inte mot springmask utan tex spolmask, hakmask, magmask, piskmask. Man kan använda samma sorts avmaskningsmedel till en rad olika maskar då många är uppbyggda på liknande sätt.

#10 Okej, tack för ett mer detaljerat svar! :)
Har varit till apoteket nyss och köpt Axilur oral suspension och ska börja ge honom from idag.
Säjer som några andra ovan, katten, hunden och kaninen kan få samma mask, och den smittar inte vidare till människan, då människan inte kan få den typen av mask.
#11 Låter bra. :)

Kaniner kan ha olika maskarter, som spolmask(vanligast) och springmask. Vissa masksorter på gnagare kan smitta på människor, men de är ovanligare.
Dosera axilur såhär: ge 0,5ml/kg kanin i 5 dagar, upprepa behandlingen efter 14 dagar.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Jag blev rekomenderad 2 ml/dagen av en person, sedan i bipacksedeln står det 0,2 ml/kg :S blir måttligt förvirrad.
Han fick iaf 1 ml och kollade någorlunda vikt på honom och då väger han runt 1,8 kg, så antagligen för stor dos?
Man ska ju inte jämföra i bipackssedeln eftersom Axilur är uträknat till katter & hundar..
Dosering katt och hund: 0,5 ml per kg 1 gång dagligen i tre dagar
Dosering kanin: 0,2 ml per kg 1 gång dagligen i fem dagar, sedan ska behandlingen upprepas efter 10-14 dagar.
#14 Nej, det står ju 1 kg=0,5 ml.
1 ml ska alltså ges till en kanin på 2 kg.
Gör som #13 beskriver.
Jag håller själv på och behandlar mina kaniner, har behandlat de en gång och ska upprepa behandlingen nästa vecka igen.
Kastanjegårdens Kaniner

Men då fick han ändå rätt lagom och rätt mängd till hans vikt.