frågor ang hoppning
har en DVV och han hoppar mellan 20-40 cm , men han antingen viker udan, eller så sprattlar han när man ska ta upp han, vad gör jag för fel?
jag tar han upp lågnsamt mot min kropp och inte hänger bara, jag släpper ner han försiktigt.
och sen vilka klasser är det lägsta?
vill hoppa typ 20 fast inte svänger, bara hoppa rakt.
frågor:
vilka klasser finns?
vart kan man hitta tävligar?
och hur kan jag lugna han?
*nybörjare*

1. Lätt, Medelsvår, Svår, Elit och Veteran. Sen finns även Mini (dock kan inte kaninen ta några pinnar i Mini-klass)
2. www.skhrf.com , leta upp en klubb i närheten av vart du bor och troligen finns deras tävlings-schema på hemsidan
3. Se till att han alltid är lugn innan du hoppar, och om han stressar upp sig under tiden du tränar så sätt dig vid honom, klappa, prata osv. tills han är lugn igen, sen kan du fortsätta hoppa.
the vanity, it becomes insanity

#1 tack så jätte mycket, ska göra det innan och knaske om han stressar under hoppning! :)
men vad menas med inte ta några pinnar i mini-klass? :D

#2: Om det går bra på en tävling och man blir placerad får man en uppflyttningspinne, sedan krävs ett viss antal pinnar för att komma upp till nästa svårare klass. (Finns en artikel på Kaninhoppning.ifokus som förklarar dethär med pinnar lite bättre har jag för mig)
Man kan säga att det finns två klasser för nybörjar kaniner, Lätt-klass och Mini-klass. Lätt-klass är den "riktiga" klassen och det är där man kan ta pinnar för att sedan avancera till medelsvår. Mini-klass består av lättare hinder och höjder och är för de som inte riktigt är redo att starta i Lätt-klass men vill tävla ändå. Du kan alltså inte ta några pinnar i mini eftersom det är "för lätt" eller vad man ska säga.. :)
Men du kan börja tävla i mini och sedan tävla i lätt om du vill.
the vanity, it becomes insanity