Banta bort dubbelhakan??
Som rubriken lyder, hur ska jag få bort dubbel hakan på mina kaniner, elr går det ens över huvudtaget?? Dom får ½ dl pellets per dag.:) Så dom får ju inte precis för mycket mat.:) Försöker motionera dom så mcket jag hinner oxå. Så om du kan hjälpa mej så kommentera.:D
// Johannes

Ibland brukar det inte vara dubbelhaka utan bara väldigt mycket och tjock päls. Har också haft/har hakpåse på många av mina, men sen är det som att det nästan försvinner av sig själv. Dom får ju ofta hakpåse när dom haft kullar.
Min hane har en liten. Jag tror det är det men min mamma sa att det var att det var en grej hanar kan få.
Men sen så min hona är en lejonhuvad och jag har inte tänkt på det förrän nu och jag kan liksom greppa tag i pälsen under hennes huvud så hon har nog också det.
Jag vet inte riktigt vad det är men en del kanske bara får det?
Min hona får det när hon är dräktig.
Min belgiska jätte kunde ha en liten hakpåse under vintern, som hon sen fällde bort på våren.
Sen har jag haft en hona där det helt enkelt inte gick att få bort hakpåsen, utan att hon blev alldeles för smal.
Hennes syster hade också en liten hakpåse och även systerdottern.
Så till viss del kan benägenheten att få hakpåse vara ärftlig.
#2 Dubbelhaka brukar bero på fettma.
Hörde en gång om en som faktiskt lyckats banta bort det. Men det var nog MYCKET Motion som var verktyget, och inte neddragen mängd på kosten. :)
Men ingen utav dom är tjocka. Min hane är väldigt smal och så, älskar att springa/motionera, dom är ute varje dag i hagen och inomhus.
Ingen är som sagt tjock så det kan inte bero på det.
Tror mer som NinniH säger att det är ärftligt.

Jag har en kanin Nora hon e verklien fet jag tycker inte de känns bra hon får ju offta komma ut o springa men ändå…En annan kanin Sötnos har me dubbelhaka men hon e ganska smal så jag tror inte aom #4 säjer att de e beror på fettma
men visst e de störit xD
#4 kan bero på båda delarna. Har varit med om massor av kaniner som haft det på grund av övervikt, och i så fall har det gått att motionera bort.
Men visst kan det även vara ärftligt. Jag har en hona som också fick dubbelhaka efter att hon fått ungar.
Men om de motionerar så mycket som du säjer så är det säkert ärvt från hennes föräldrar och släkt. :)
#7 Ja för min hane har också det men lite mindre eller så ser det bara ut så för hon har ju en massa fluff men ingen är överviktig.
Inte tjock och så så det måste nog vara ärftligt.
#8 Ja det är det nog då. :)
#9 Japp på just mina :) Men sen kan det ju vara så att om en kanin är överviktig kan den säkert också få en hakpåse men att den går att banta bort.
#10 Yapp, så är det också. :)

min kanin har det men nu har jag motionerat med na så den är mkt mindre…. :P
Min hona fick det efter andra kullen, men även hennes dotter har fått det, men det är mest päls när man känner på dem.
Jag har aldrig haft en kanin som fått varaktig dubbelhaka på 10 år :) Några honor har fått det efter kull, men alla försvann med mycket Motion. Ändå har det varit dvv, som ju ofta är lättfödda.
Så visst, till viss del kan det vara ärftligt, men många gånger går det att göra något åt det.
Sommartid är ½dl ganska mycket för en hermelin.
Vad är hon för ras? Jag tycker att 1/2 dl är för mycket om det inte är någon "större" ras.
1/2 dl ska man ge till en liten dvärgvädur, eller en som inte får så mycket Motion.
Jag motionerar ju alla mina kaniner mycket, och för att de inte ska tappa hullet så får de ca 1/2-1dl per kanin. Min rexhona får ju fri tillgång nu eftersom hon inte är 6 månader ännu, och det blir mycket mat som går åt. :)
Större raser (som till exempel rex) ska ha mera än en dl/dag. I synnerhet om de är väldigt aktiva.
#17 Jag har hört att 1/2 dl är precis lagom för en "normalaktiv" dvv, annars så blir det ju feta? Min har dock fri tillgång för han är inte så gammal.
#18 Har hört att det är 3/4 dl som är lagom. Har även följt det med fint och bra resultat. :)
#17 Mina får inte pellets alls nu på sommaren, förutom honorna med kull. De klarar sig utmärkt utan, även de som hoppar :)
#20 Vet, jag gav själv inte mina pellets nu under en väldigt lång period, började nyligen med pellets (då två speciellt utvalda sorter som motsvarar deras olika behov av intag).
Vissa av mina har väldigt svårt att hålla vikten, så utan pellets så är det inte så lätt att få de lagom i vikt, utan de blir lätt underviktiga. Springer bort fettet. :)

Har totalt tappat bort mej här, men min hermelin behöver verkligen ½ dl pellets per dag för hon har blivit så smal. Men dom andra vet jag inte om de behöver, men det är nästan det enda dom äter.:)
Råkade läsa på Kaninhoppning iFokus att du gav dina kaniner prix & havre. Båda fodren har en väldigt hög fetthalt. Du kunde ju prova att byta ut mot någon annan pellets som har lägre fetthalt.

#23 Har nyss börjat med Havre och Prix.:) Peacemaker blev för dyrt i längden.:)

Glömde tilläga att alla kaniner nu är på Gräs Diet.:D