Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1307 ggr
alicesprallis
0

Bottenmatrial

Kompisens kaninunge på 5veckor fick en flis av kutterspån i ögat och nu rinner det hela tiden. Vetrinären skrev ut en salva mot detta men han sa att det blivit en skada på hornhinnan(en grå fläck) som kanske gör att ungen får nedsatt syn.

Nu är jag rädd att detta ska hända mina små och funderar på att byta till något annat bottenmatrial.

Någon annan som varit med om/hört talas om något liknande?

SÅ VAD HAR NI I BURARNA? För och nackdelar?

[aammE]
0

Jag skulle ha haft toa-lätt om det inte var så jävla svårt att hålla rent och snyggt, dessutom så är det jättedyrt! Fleece är inte att rekomendera (även om vissa gör det) då det kan fastna små bitar i halsen så att kaninen kvävs.

Brownie
0

Jag har vanligt spån,o ibland halm på vintern.Men kostigt nog tkr min kanin om att käka halm :)

Zvintos
0

Använder torvströ till mina.

Fördelar; håller sig svalt, tar bort lukt bra, håller flugor borta tack vare sig låga pH-värde, förmultnar snabbare än spån.

Nackdelar; dammet syns = vita kaniner kan bli bruna. =P

Kristall
0

Har just nu kutterspån, hade torv förut men det blev så himla skitigt med det, samlades insekter etc.. Skulle helst ha typ alspån men det är lite svårt att få tag i här och dessutom dyrt (dvs inget för mig som har flera kaniner och städar burarna dagligen).

Har även haft aspflis när jag hade min dvv inne, det var jättebra - dammade inte och sög upp bra - rekommenderar det till de som har innekaniner. :) (Blir dock lite dyrt i längden om man har flera än 1-2 kaniner.)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Agda
0

Tidigare så använde jag spån, men numera använder jag torvmix (20% spån i). Mycket naturligare för kaninerna än enbart spån.
Nackdelar är att det är lite fuktigt, så på sommaren kan det torka så att det blir lite dammigare, och på vintern kan det frysa…

[Wera]
0

Har vart med om liknande dock med höstrå och inte spån. Jag har annars spån och halm.

Torv tycker jag kan vara bra, det borde väl inte irritera ögat?

Zvintos
0

#6: Inte på samma sätt som spån iaf.
Kan väl jämföras med att få lite torr jord i ögat, dvs det blinkas snabbt bort.

Saphir
0

Har faktiskt hänt samma sak här :O Min ena kanin fick spån i ögat och det rann och rann vi gick till veterinären och det VAR hål på hornhinnan… vi fick ögondroppar utskriva funkar jättebra, och nu har jag Mattor i buren… trasmattor fungerar jättebra. Annars är ju Halm ett bra alternativ:)

Lycka till! :D

emms
0

Har spån+halm :) Fast Muffin är konstig och käkar upp allt halm ^^ han gillar det mer än hö ;D

Emma

Toaden
0

jag skulle gärna använt torv, men det är så kallt och fuktigt på västkusten, mina kaniner är ju utekaniner så jag tror torven skulle frysa om vintern…

använder spån just nu.

DEMNJA
0

Till lejonen har jag spån i botten och halm ovanpå eftersom spånet annars fastnar i deras päls. Det bästa till dem skulle väl egentligen vara papperspellets men det är på tok för dyrt eftersom jag har så många som skulle behöva det då.Tycker dessutom att spån+halm fungerar bra! :) Och det är billigt.

Till de korthåriga har jag bara spån också en halmhög under sitthyllan.
Det positiva är att det blir väldigt billigt (köper billigt spån) men det ligger inte alltid på plats utan vill gärna åka upp mot sidorna av buren lite.

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

[vretenskaniner]
0

jag har kutterspån ett ganska så tjockt lager i hela buren, och sedan hö/fjolårshö i ett hörn som de får göra vad de vill med ;)