Halmbal?
Kan man köpa halmbalar på t.ex lantmännen? Och isf, hur mycket kostar det?
Här säljer de inte halmbalar på lantmännen. Bara son halm i en stor plastpåse som kostar massor.
Du får nog söka dig till en bonde för att få tag i halmbalar. rukar kosta MAX 15-20kr för 10kg.
#1 Jo jag vet, sådana små för typ 40kr eller någonting. :S:S Tyvärr så vet jag ingen bonde med halm i närheten och i stallet så har de bara spån. :c

Balar finns väl inte, men det säljs väl halm på djuraffärer, kanske finns det på lantmännen/granngården också fast då i små påsar som är ganska dyra. Brukar oftast inte ha halm själv, tycker inte det behövs, utan jag har bara hö, som jag köper av en bonde.
Men ibland brukar det finnas halmbalar hos bönder, jag köpte i alla fall ett par balar för ett par år sen av en bonde.
#3 Så på vintern är det bara att fylla bodelen med en massa hö?

#4 Ja det funkar bra, så brukar jag göra i alla fall. Halm har ju mycket sämre näringsvärde än hö.
#5 Bra, då gör jag så.

Kolla på blocket! På hästar - foder (eller nåt sånt). Vi köpte nyligen från en bonde i Boden. Annars kan du alltid ringa någon bonde och fråga :)
Halm är ju bättre då det värmer mycket bättre än hö så jag skulle nog köpt de små påsarna till bodelen iaf under de kallaste vintermånaderna.
Instämmer med #7. Halm värmer bättre.
Hos "våran" granngård säljer de stora påsar med halm för kanske en hundra lapp, mer elr mindre. Det köpte vi alltid förut. men nu får vi av en bonde.

Jo, visserligen värmer halm bättre, men kaninerna får ju så tjock päls på vintern så det gör nog varken till eller ifrån. Dessutom är i alla fall mina nästan aldrig i boet ändå, varken på sommaren eller vintern, utan dom sitter hellre uppe på hyllan (taket till bodelen)
#7 Har redan gjort det och det finns inte någonstans i närheten.
#4 och #5 Hade ni tänkt att era kaniner skulle äta från golvet? Som det ligger en amssa avföring och kiss i…
Nja, jag skulle inte lägga hö på golvet med tanke på att de skulle kunna börja äta av det. Hö leder dessutom inte fukt och luft, och därför så håller hö inte värmen lika bra som halm. Så lägger man halm som strö så kan man i princip lägga spån lika bra i stället.
#9 Har du en isolerad bur (bodel)?

#11 Fast i boet kissar dom ju inte.
Nej, jag har inte en isolerad bodel, det tycker jag är helt onödigt.
#11 Jag köpte sådan snordyr halm på djuraffär tidigare och den kaninen jag hade då åt av det också, så jag tror inte att det spelar någon roll.
#12 Gör de ite det så är det ju tur. Mina gör det, vissa av de.
Vi kan ju lixom inte "bestämma" var deras toa ska vara. :)
#13 Ur matens synvinkel så spelar det roll, de ska ju ha hö att äta. Halmen håller värmen bättre, så på så vis spelar det ju roll också. :)
De äter vad de vill, men man ska alltid ge de möjlighet att äta "rätt". :)

#14 Jag har kisslåda åt mina, det funkar för det mesta.
Men har man halm så är det klart att dom äter av det och det spelar ju ingen roll egentligen.
Om man tar ex. marsvin, så ska dom ju ha massor med hö i buren och det ska vara på botten, dom äter av det gömmer sig i det osv.