Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2246 ggr
DEMNJA
0

Renfor?

Jag har fått höra att Rabbfor är nog så "gödande" för små raser som tex. dvärgvädur och att det är bättre att ge Renfor. Hur är renforen, kan man ge bara renfor eller bör den blandas ut med tex. granngårdens havrefria müsli?

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Maiae
0

Vad är renfor?Skäms

Mvh Maia

DEMNJA
0

Pellets :)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Strumpa
0

Menar du Renfor bas eller Renfor hög?

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Maiae
0

#2 Men vad för slags pellets, har bara hört talas om Rabbfor aldrig Renfor:)

Mvh Maia

Strumpa
0

Renfor är ett pellets som är utformat som stödfoder för renar. Det är inte ett optimalt kaninfoder, men har bättre värden än en del andra foder som är anpassat för kanin. Renfor hög har bättre näringsvärde än renfor bas.

/Sanna

DEMNJA
0

#5 jag visste faktiskt inte att det fanns olika. Fick bara tipset att byta bort rabbfor (som jag har nu utblandat med havrefri müsli) mot renfor (inget om hög/bas) eftersom framförallt, enligt den uppfödarens erfarenheter, dvärgvädurar lätt blir överviktiga på rabbfor.

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Strumpa
0

#6 Det kan ju va värt att testa, vad jag har hört så är Rabbfor bäst för större kaniner. Det är ju trots allt ett slaktfoder så de är inte så konstigt att de blir feta av det :)

/Sanna

DEMNJA
0

Nee precis, det låter ju helt klart möjligt att de lätt lägger på sig med rabbfor, det är ju lite det som är vitsen från början med det..

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Linnet
0

Har nu rabfor/solid 120 som jag blandar 50/50

DEMNJA
0

solid 120 vad är det för foder? Är du nöjd? Hur mycket får dina vuxna dvärgvädurar och hur är de i kropparna då?

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Linnet
0

Solid 120 är ett kofoder. Har testat lite olika nu i sommar, tidigare körde jag med tackfor. På den här sidan finns bra information om olika foder:

http://www.stjarnas.com/Foder_lampligt_till_kanin.asp

Jag brukar försöka hålla ½ dl om dagen till dom vuxna, tycker det räcker och dom blir inte feta av det. Sen blir det ju like annars när man har honor och ungar, då får dom ju mer.

edgar49
0

renfor inom kanineriet kommer sig att man gjorde en jämförelse mellan olika foder i Norrland för några år sedan.

rabbfor är avsett för kaniner i produktion (dräktighet, tillväxt). För kaniner som inte används i produktion så är det för kraftigt.

[Wera]
0

Förut råkade mamma köpa renfor, jag visste inte alls att man kunde ge det till kaninerna, så jag slängde det D: och gav till hästarna också.

Jag har rabbfor, och gav förut ½dl men har nu minskat till 1-2msk och ibland lite torkade brännässlor - de blir inte tjocka av det tycker jag.