Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 813 ggr
Linnet
0

Bettfel?

Jag har en kaninunge som är 7 veckor som inte har korrekt bett, tänderna möts mitt emot varann. Hur stor chans är det att det fortfarande kan rätta till sig, hur länge kan det dröja och finns det nåt man kan göra? Känns ju jättetrist att behöva avliva den.

spiritedaway
0

Det går väl kanske att kolla med veterinär hur pass allvarligt bettfel det är? Jag kan inte så mycket om bettfel, men vissa fel går väl att fixa till så kaninen kan leva i princip utan problem?
Men kommer det att vara så att det inte går att fixa eller om kaninen måste till veterinären ofta så är det nog snällare att låta den somna in.

Maiae
0

Det bästa är nog att låta den somna in ändå, enligt min mening. Tycker inte att det är värt att kaninen ska få ha ett så jobbigt liv även fast den kanske ser ut att må bra.

Mvh Maia

Linnet
0

Jag kommer att avliva den ifall inte bettet rättar till sig, det är ingen framtid för en kanin att behöva klippa tänder var tredje vecka, men än så länge ser jag det inte riktigt som bettfel, men det jag undrade var ju hur länge man ska vänta innan man kan räkna med att det inte kommer att gå till sig, har för mig att jag läst nånting om 10 veckor.

#1 nja, bettfel går nog knappast att rätta till, eftersom det beror på att underkäken är för lång så att dom undre tänderna går ovanpå dom övre i stället för tvärtom. Men så långt har det inte gårr utan den har sk. tångbett.

spiritedaway
0

Nä det är väl sant. Hoppas det går till sig.

[vildablid]
0

Hur nedärvs bettfel? Ska man ta ur föräldrarna ur Avel om man fått avkommor med bettfel? Har hört flera åsikter i frågan.

Hoppas bettet rättar till sig! :)

[Tovab]
0

varför avliva? låt den leva o klipp tänderna på den istället. Det första så många tänker på är avlivning, varför? jag tycker du ska låta den leva

Linnet
0

#5 Ja, man ska ta föräldrarna ur Avel. Här är jag nästan 100% säker på att det är mamman som bär på anlaget, då pappan och farfar fått många kullar och aldrig nån unge med bettfel. Det är mammans första kull och jag kommer att omplacera henne.

#6 Finns det bara nån som vill ha henne, kommer ju i så fall att skänka bort henne om inte bettet rättar till sig, så visst är det OK för mig. Men risken är ju att ingen vill ha en kanin med bettfel och allt vad det kan innebära och då har jag ju inget annat val än att avliva.

Men jag hoppas ju att det rättar till sig. Som sagt så har hon tångbett, har läst nånstans att en kanin kan ha tångbett och ändå nöta tänderna på ett bra sätt, men jag vet inte om det stämmer. Men blir det underbett då är det klippning som gäller.

jossan84
0

Det finns ingen forskning på hur bettfel nedärvs. Det finns dock flera teorier. Jag tror att det är flera sammanverkande anlag, bla. underkäkens längd i förhållande till överkäken.

Alla kaninungar har tångbett en period. Det beror på att skallen inte växer proportionsenligt. I värsta fall kan underkäken tillväxa för snabbt under en period (eller överkäken för långsamt) att underkäkens täner börjar lägga sig på utsidan utan att slitas ner. Överkäkens tände som normalt slits mot utsidan på underkäkens tänder växer då in i munnen. Avvakta och se. Rättar det till sif väldigt sent skulle det kunna vara en indikation på att den har en del av de anlag som skulle kunna ge bettfel.

Jag skulle absolut avliva en kanin med bettfel för dess egen skull. Visst kan de leva om man klipper tänderna, men de kan inte tugga normalt och får därför ofta för långa eller felväxta kindtänder som kan bli mycket plågsamt. Sen skulle jag även ta bort den för att inte riskera att den någon gång hamnar hos någon okunnig som avlar vidare på den.

Linnet
0

Jo, det brukar oftast bli ohållbart i längden att klippa tänderna på en kanin, även om det kan funka ett tag, så oftast slutar det väl med avlivning i alla fall.

Nån som har nån erfarenhet om hur sent det kan rätta till sig?