Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1629 ggr
Totten2
0

Olaglig bur

Startar en egen tråd ang olagliga mått.

Vår fina 2 våningsbur som vi frågade i zoo affären om den var en riktigt bra vinterbur har sprickor i sig. Nu har jag även förstått att den är för kort på höjden! 45 cm över marken är övre planet och 45 cm hög är övreplanet.

Buren skall ju bytas i och med sprickorna visst borde vi få pengarna tillbaka då den är olaglig och de sålt den till mej som vinterbur?

[aammE]
0

#1 Tyvärr inte, då det är kundens ansvar att kolla sådant innan. Men du kan ju fråga.

Linnet
0

En bur ska ju även ha en hylla och det blir ju svårt om den är så låg. Våra uteburar på ben är nog nästan 60 cm höga då kan man ha en hylla också. Vi har ett bo och taket till den blir då en hylla som kaninen kan hoppa upp på.

[aammE]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Visst är det så du har? Jag tror nämligen att jag snodde den idén från dig.

spiritedaway
0

Tyvärr så är det inte olagligt att sälja olagliga burar. Men du kan ju fråga dom.

Jonaflax
0

Visst ska man följa lagen, men om du har t ex en hermelin tror jag inte den far illa av 5 cm för lite på höjden.

50 cm gäller ju för kaniner upp till 3 kg, vilket innebär att det är OK för en stor Rex också. De är ju jättemycket "högre" än hermeliner.

Så jag skulle inte haft dåligt samvete för det. Kaninen skulle ändå ha riktigt gott om plats i sin tvåvåningsbur, om kaninen är liten.

Tror knappast att nån skulle anmäla dig för djurplågeri heller, såvida du inte har en massa kaniner i för små burar (=att du satt det i system).

Men - du kunde nog lätt höja bottenvåningen genom att sätta den på en träram/sockel, och på så vis öka höjden så mycket som du önskar.

Har du gott om plats kan du ju snickra till en extra rasthage att koppla på också. Ingen vettig människa skulle väl klaga sen på några centimeter hit eller dit.

Själv har jag snickrat burar, så jag har koll på måtten, men jag tror inte jag heller skulle ha tänkt på att ta fram tumstocken och måttat en köpebur som ser stor ut.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **