Är det vanligt?
Är det vanligt att kaniner biter och gnagar på burgallret elr trivs hon inte? :O

Vissa kaniner gör väl så för att få komma ut lite? :)
Ut och springa eller liknande :D
Jo, det är rätt så vanligt. Oftast beror det på att kaninen vill sysselsätta sig med något eller har tråkigt. Testa att lägga in grenar eller leksaker i buren om du inte redan har det :)

En av mina kaniner gnagde söner gallret på sin sommarbur på en gång även om han hade så mycket mer att göra i den buren än vad han annars har. Men när han kom lös så sprang han till nästa bur, bet sönder den och parade min gamla tant på 8 år som aldrig tidigare haft ungar (då var jag arg).
Båda är infångade och honan har fått tre stycken småttingar som hon är jättebra med.
Andra kaniner har gått i denna bur innan utan att lyckas förstöra den men den killen måste vara värst på allt.

Tänderna växer och har det inte någonting att slippa ner tänderna med så kan det bli att gnaga på gallret.
Det låter som att din kanin är uttråkad, ge henne mer sysselsättning, t.ex. sätt in kvistar med löv i buren, göm pelletsen och grönsakerna i buren istället för att servera dem i en skål och ändra inredningen lite (byt ut/flytta huset/sitthyllan, sätt in en liten kattunnel i buren etc.) och ge henne mera Motion. Byt ev. strö i buren till t.ex. halm så hon får mera sysselsättning på det viset. =)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Min Nalle, när han var yngre bet han & slet på gallret - för att buren var för liten enligt han!
För när han kom till mig fick han bo i en innebur, 7 veckor var han. Sen när han blev något äldre fick han bo i en 200x50 bur, och sen när han kom in i en 100x60 bur tyckte han den var för liten, trivdes inte så samma kväll bytte jag tillbaka han i den stora buren, nu har han dock lärt sig
Fast just nu bor han i en 130x70 bur, innan dess i en 100x60 bur.
De biter också för de är uttråkade och vill sysselsättas.

De är nog för att den är utråkad, så gör även min hamster när den är utråkad, så de är nog de:)
När jag har kaniner inne mitt rum så kan jag knappt sova på nätterna pga att de skakar i gallret. Dem gör det för att de vill komma ut och skutta fritt i rummet ;)
Kastanjegårdens Kaniner

Okej tack så mkt jag har gjort lite renovering och det funkar :)