Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1038 ggr
Linus-the-bunny
0

Är det vanligt?

Är det vanligt att kaniner biter och gnagar på burgallret elr trivs hon inte? :O

rosahumla
0

Vissa kaniner gör väl så för att få komma ut lite? :)
Ut och springa eller liknande :D

[BonnieL]
0

Jo, det är rätt så vanligt. Oftast beror det på att kaninen vill sysselsätta sig med något eller har tråkigt. Testa att lägga in grenar eller leksaker i buren om du inte redan har det :)

Raggartosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina kaniner gnagde söner gallret på sin sommarbur på en gång även om han hade så mycket mer att göra i den buren än vad han annars har. Men när han kom lös så sprang han till nästa bur, bet sönder den och parade min gamla tant på 8 år som aldrig tidigare haft ungar (då var jag arg).

Båda är infångade och honan har fått tre stycken småttingar som hon är jättebra med.

Andra kaniner har gått i denna bur innan utan att lyckas förstöra den men den killen måste vara värst på allt.

Raggartosen
0

Tänderna växer och har det inte någonting att slippa ner tänderna med så kan det bli att gnaga på gallret.

Kristall
0

Det låter som att din kanin är uttråkad, ge henne mer sysselsättning, t.ex. sätt in kvistar med löv i buren, göm pelletsen och grönsakerna i buren istället för att servera dem i en skål och ändra inredningen lite (byt ut/flytta huset/sitthyllan, sätt in en liten kattunnel i buren etc.) och ge henne  mera Motion. Byt ev. strö i buren till t.ex. halm så hon får mera sysselsättning på det viset. =)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Wera]
0

Min Nalle, när han var yngre bet han & slet på gallret - för att buren var för liten enligt han!

För när han kom till mig fick han bo i en innebur, 7 veckor var han. Sen när han blev något äldre fick han bo i en 200x50 bur, och sen när han kom in i en 100x60 bur tyckte han den var för liten, trivdes inte så samma kväll bytte jag tillbaka han i den stora buren, nu har han dock lärt sig Tungan ute Fast just nu bor han i en 130x70 bur, innan dess i en 100x60 bur.

De biter också för de är uttråkade och vill sysselsättas.

Veraaa
0

De är nog för att den är utråkad, så gör även min hamster när den är utråkad, så de är nog de:)

kaningodis
0

När jag har kaniner inne mitt rum så kan jag knappt sova på nätterna pga att de skakar i gallret. Dem gör det för att de vill komma ut och skutta fritt i rummet ;)

Kastanjegårdens Kaniner

Linus-the-bunny
0

Okej tack så mkt jag har gjort lite renovering och det funkar :)