Katter och kaniner
Funkar det om jag har en eller två(oftast bara en) katter i mitt rum ibland, även om jag har kaninen i buren. Jag tror inte att jag ska försöka vänja dom med varandra. För mina två katter är bond katter och är både ute och inne. Alltså dom är ganska intresserad av att jaga.
Så tror ni att det går att dom är i mitt rum medans kaninen är i sin bur.
ps. Nån som vet när det är fällningsperiod för kaniner?
Tack, på förhand
Beror väl lite på hur katterna reagerar. Mina katter gör ingenting när kaninerna är i buren, men däremot så hade en kompis hit sina katter och de låg på buren och försökte få tag i kaninerna vilket gjorde att de blev väldigt stressade.
Så det går väl inte att säga hur det skulle fungera för dig.

En kompis till mig satte bara ihop kaninen med katten.
Det gick sådär första gången. Katten fick lite stryk och kaninen fick lite stryk.
Sen ska du inte oroa dig så mycket om hur det går för kaninen. Skulle en kanin och en katt blåsa ihop är det nästan alltid kaninen som vinner. Kaninerna har extremt vassa tänder och otroligt starka bakben som lätt kan göra skador på katten. Visst katten har det med, men kaninen hoppar över katten och sparkar med bakbenen som kan orsaka skador.
Detta är vad jag hört av väldigt många så jag tror på det.
Men som sagt, låt dem bara se varandra så ser du ju direkt på katternas och kaninens ögon hur dem blir.
Jag har 12 kaniner och en katt (han är 12år och extremt jaktintresserad) och han sitter endast och putsar kaninerna. Han leker med kaninungarna ocvh tvättar dom i öron och ansikte. Så han älskar verkligen kaninerna =).
Jag har en kanin innomhus i bur men får komma ut på tomten på dagarna och vi har 10 katter som går ut och in som dom vill och ingen av dom gör kaninen något, varken när hon är inne i buren eller lös på tomten…. 1 av katterna är min egna och hon får följa med till min pojkvänn när jag sover där och han har en kanin som har buren öppen hela tiden och då kan hon gå in i hans bur och det brukar inte alls va några problem så länge kaninen inte försöker para sig med katten, det är mindre populärt ^^ Men hon fräser bara sen hoppar ur buren :)
Så det är nog väldigt olika från djur till djur..
#3 Ja, hahah, vi får hoppas att kaninen inte försöker para sig
annars blir det katinungar
Så länge du övervakar dom, och är beredd på att något faktiskt KAN hända så att du kan sära på dom i så fall, så kan det gå bra. Det måste inte fungera, men det kan fungera!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#4 Hahaha, ingen risk men dom skulle säkert va söte ^^
Tänk dej en katt men långa dvärgvädurtöron och kaninsvans ^^ Hahah Lol :)
Min katt tror att Algot (kaninen) är hennes unge. X)
Min katt bryr sig inte om kaninerna. Han är heller inte så intresserad av jakt, elr kanske för han är lat? Men han tar fåglar när han har möjlighet, t.ex. fågelungar i bon och ibland råttor. Men han anstränger sig inte.

Det är väl antagligen individuellt hur katterna är och hur kaninerna är. Jag har fyra katter och en kanin som går lösa tillsammans. De trivs hur bra som helst tillsammans och ligger ofta utsträckta på golvet breddvid varandra.
Jag har haft in båda katterna nu och dom bara tittade på henne och brydde sig inte.