Sladdar och Elkontakter
Jag vet att frågan varit uppe innan men jag behöver hjälp och det fanns inget jag kunde använda i de svar som fanns.
Lister att sätta över sladdar finns, men HUR gör man för att skydda själva ingången till kontakten.
För även om jag sätter en list över sladden kommer han åt den sista biten som sticker ut, se bif bild.
Det går inte att ställa en möbel just där heller för det är trångt. Och jag använder uttaget bl a när jag ska dammsuga så jag måste komma åt.
Funderar på om det finns ngn slags plastkupa/dosa att sätta över som går att öppna/stänga?
Någon som har något bra förslag? Eller som vet var det finns att köpa?
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

Putt
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
Det finns plaströr, tror dem kallas kabelsammlare. Ser ut som långa spiraler där man trär in kabeln i mitten. Sådana hade jag på mina sladdar i studentlägenheten där kaninen sprang fritt hela tiden. Han lyckades aldrig gnaga igenom en sådan. Fäste med lite silvertejp så inte spiralen gick att flytta.
Hittade en bild från hobbex http://www.hobbex.se/p/pid,2986/t/product.html
Jag har tejpat fast en lagom stor låda(pappers-ask) mot mina, och när man ska använda uttaget så får man ta bort asken och sedan tejpa tillbaka den igen. :P Hehe… Tror kanske inte det är det bästa alternativet, men det funkar iallafall ^^
#2 Sådana fast bättre finns på IKEA. 

#2 Tack för tipset, det verkar ju bra.
#3 Utmärkt idé, jag har funderat på att ta en skokartong eller liknande och klä med tyg. Kom på det när jag gick runt på IKEA idag :)
#4 Såg tyvärr inga kabelsamlare när jag var på IKEA idag, så synd att jag inte frågade. Men nu vet jag :)
Nu ska jag köpa tyglim och se om jag kan göra ett snyggt skydd över uttaget.
Tack för alla tips? och idéer!
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
Om du vill täcka det sålänge funkar en toarulle utmärkt ;D Har det på en sladdstump i mitt rum ;) (har bara 2 sladdar i hela mitt rum xD ena till datorn och andra till en skrivbords lampa :D)
Emma

#6 Tack för det tipset Emma. Men Pelle brukar leka med toa-/hushållsrullar och gnager då på dem
. Men man kan kanske sätta på isoleringstejp, det borde ju inte locka att gnaga på.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

Så, nu har jag gjort ett kontaktskydd. En skokartong, tyg + lite klister. Nu ska jag bara skaffa listen att sätta över sladden (som går upp till en lampa/vägg).
Nu kan jag bara ta av locket när jag ska dammsuga och behöver inte oroa mig för att Pelle kan komma åt annars.
Tack för era tips?, de har varit till stor hjälp.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
Vad bra det blev, men en skokartong lät lite onödigt stort, förminskade du den?

#9 Tack :) Ja, jag kortade av den 6-7 cm. Bredden behövs eftersom en bit sladd kommer att vara nere i lådan. Locket delade jag och sköt omlott tills det passade själva låddelen. Visst hade den kunnat vara något mindre, men nu får denna vara som den är, jag måste ändå göra fler och då får jag försöka hitta bättre kartonger. Med skokartong blir det rätt djup, då får kontakten och sladden plats. Det kan dock vara en smalare kartong.
Jag trodde faktiskt att sådana saker fanns att köpa och det kanske det gör, men jag har inte hittat något.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se