Dominanta färger?
Jag skulle vilja ha lite hjälp angånde färger. Skulle vilja veta Vilken färg? jag ska para min viltgråa hona för att få någon annan färg. Jag har fått för mig att vilt är dominant stämmer det?

Om hon är ren viltgrå, dvs inte har några dolda anlag, så kan du bara få viltgrått. Vet du vad föräldrarna är för färger.
En viltgrå kanin är ju en svart med viltanlag. Viltanlaget är dominant och behövs bara ett för att det ska synas. Svart är också dominant, men kan dölja andra icke dominanta anlag.

1# Nej jag vet tyvärr inte hur föräldrarna ser ut :( Men om jag parar med någon annan viltfärg då? Blir det ändå viltgrått?
Skulle vara roligt att få ungar som iaf har någon annan färg så att inte alla skulle bli lika.

Viltgrå är dominant så om hon inte bär på några dolda anlag så spelar det ingen roll Vilken färg? du parar med, det blir ändå viltgrå.
Jo, det är ju roligare med olika färger, jag försöker alltid få fram många olika färger i mina kullar, men då måste man veta vad föräldrarna har för anlag och det gör man genom testparningar.
Du får helt enkelt prova att para med ex en isabellafärgad kanin, som bär på både gulanlag och blåanlag. Om din kanin har nåt dolt gulanlag så kan det då bli viltgul och om hon har ett dolt blåanlag kan det bli viltblå. Men det vet du ju inte förrän du provat. Om hon är enfärgad kan du ju para med en manteltecknad, så blir det i alla fall manteltecknade också.

Ok :) Hon är vit på magen o tassar o sådär, jag vet inte vad det kallas, typ otter eller nått?
Då återstår det bara att hitta någon som är villig att låna ut en hane då :)
Tack så mkt för hjälpen :)

Om man parar med en viltgrå med anlag för andra färger då? Vad händer då? :)

#5 Det beror på om hon själv har anlag för andra färger. Om tex båda har blåanlag så kan det bli viltblått i kullen.

#4 Viltgrå brukar vara ljusare nästan vita på mage och tassar.
#5 Du måste testa att para henne med en kanin i annan färg, som har gul eller blåanlag. Blir det då ändå bara viltgrå så har hon troligen inga andra anlag.
#6 Skrev just det i #3

Okej tack så mkt för all hjälp :)
Svart brukar väl viltgråa ofta kunna få?
Jag parade en japantecknad hona med en black and tan och det kom bara black and tan :)

Jo, svart kan det också bli ifall den viltgråa bara har ett viltanlag.

#11 "Vit/gul" finns ju inte en färg som heter men menar du viltgul manteltecknad (elr brokad) farfarn är svart/gul japanbrokad. Gråvit finns inte heller, kanske du menar manteltecknad blå elr blå brokad.
Om du vill ha mer "variation" på ungarna kanske du kan låna in en manteltecknad hane? Om jag var du kanske jag skulle satsat på att låna in en viltblå manteltecknad hane (bra för jag älskar viltblå hehe, men givetvis går det lika bra med t.ex. viltgul manteltecknad)
Vart bor du?
Jag har en viltgrå brokad hane.
#12 "bra för jag älskar viltblå" - menar såklart bara för jag älskar viltblå, lät kanske konstigt :)

#12 Jag vet att det inte finns någe färg som heter tex vit/ gul osv men eftersom att jag inte är någon expert på färger så vågar jag inte skriva en färg som jag sedan har fel på. Men jag anade att alla skulle förstå endå. 
Jag parade 2 viltgråa kaniner.. fick vit rödögt i kullen. EU (pappans mamma) var då VR och då fick jag veta att honan hade VR i släkten:)
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

#13 Jag bor i månkarbo utanför Tierp. Kan ta mig till uppsala o gävle o ställen runt omkring uppsala :) Vart bor du?
#17 Norrköping i Östergötland
Om jag parar en blå (som bara får blå ungar om man parar den med en annan blå) med en viltgul, vilka färger blir det då? Jag vet inte hur föräldrarna ser ut till den viltgula…
#19: Då blir det viltgrå.
Om den viltgula bär på blått kan det bli viltgrå, och om den bär på enfärgsanlag kan det även bli svart.
Om den blåa bär på gult, kan det även bli madagaskar och viltgul.
Om jag inte tänker fel.
Ett förslag om du inte vill att alla ungarna ska bli lika äör ju att para med en brokad, mantlad, winertecknad eller en holländare 
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
Glömde skriva att den är viltgul brokad (eller är den godkänd mantlad, hmm)
Känns synd när jag kan få en så fin blå kull, borde nog leta efter en svart eller helst blå hane att para henne med.
Holländare, hur blir det då?
#22: Då kan det bli holländartecknade.
Färg beroende på vad båda bär på.
#22 troligen ungar med dålig holländar teckning/vita tecken
Har sett ett par sånna kullar å vissa ungar har mycket vitt medans andra knapt har så det syns..
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

#18 Okej det blir nog lite långt :P