Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 892 ggr
[Alexandrae]
0

Hö från gräsklippare?

Vi har en stor äng bakom vårt hus som tidigare hade jättehögt gräs, men som nu kommunen har klippt. Så nu är hela ängen full med torkat gräs! Alltså hö. Går det bra att ge till kaniner? Det kan väl inte jäsa eftersom det är torkat? Vore väldigt bra om det gick bra att ge det, en hel äng full med gratis hö liksom ;)

jossan84
0

Frågan är bara vad det är för gräs? I en "högräs" finns ju speciallt odlat "fodergräs" med olika näringsvärden.

[Alexandrae]
0

Ingen aning vad det är för grässort. Vanligt ängsgräs :P

[Alexandrae]
0

Kmr dock inte ge bara detta, har vanligt hö som man köper i affären. Ängshöet kmr de väl få lite av då och då , om det nu går bra för dem att käka..

kaninjosse
0

Jag har med plockat, vadå foderhö? Gräs som gräs  (alltså långt som torkat och kallas då hö)

Men om du är osäker kanske du kan ge hälften hälften eller varannan dag? Jag ger de varje dag nu så länge det räcker, de får ändå så mycket frukt/grönsaker.

Djuraffärens hö brukar oftast vara dåligt och gammalt, tror inte det innehåller så mycket "vitaminer och braigheter"

[Alexandrae]
0

#4 ja precis, gräs som gräs :P Dom som slår hö tar ju oftast från vanliga ängar så?

Att höet från djuraffären skulle vara gammalt tror jag inte , jag köper mitt hö från ICA och där kmr det ju nytt hela tiden :) Köpte faktiskt jättefint hö från märket Sjöbogården, som t.o.m var grönt! Annars brukar det ju vara typ brunt .. Men mina kaniner äter det ändå (och mår prima om nån nu undrar), inte så jättekräsna ^^

jossan84
0

#4 Vall som odlas för att bli hö och ensilage mm innehåller växer som är speciallt lämpliga till foder, såsom rajgräs, timotej, alfalfa, olika baljväxter mm.

[Alexandrae]
0

Jag provar helt enkelt att ge dem lite av det här ängsgräset och samtidigt ge det vanliga höet, nån som har nåt att invända? :)

Thumper-KG
0

#7:

Mata på bara, det är ingen fara, se bara till att det är torrt!

Annars tyker kaniner om lite grövre hösorter än ängshö, eg. sånt som vi människor anser vara "stabbit" gräs, det älskar dom…