Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 586 ggr
EmmaJorunn
0

kaninkollektiv?

För c.a 7 år sedan läste jag en artikel i kaninuppfödaren om ett kaninkollektiv. Det var alltså ett antal kaninuppfödare som hyrde en kolonilott där de hade ett kaninstall tillsammans och hjälptes åt.

Är det någon som har hört talas om detta, känner till något kollektiv eller har egen erfarenhet så skulle jag väldigt gärna vilja veta allt!

Berätta!

MarHai
0

Vet att det finns några stycken. I skåne vet jag att en stor koloni finns. Thumpers här på KIF har sina kaniner där.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

EmmaJorunn
0

#1. Tack! jag pmar thumpers och ber henne/honom berätta lite.

känner någon till något i göteborgstrakten?

hyltebarn
0

Gud vad häftigt!
Putt.

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

EmmaJorunn
0

puttar lite

Veero
0

Vad häftigt, typ som när man hyr stallplatser till sin/a häst/ar fast då till sina kaniner :D Och ha det trevligt med andra kaninmänniskor i stallet, hehe :))

/ Wera (sitter på Veros ifokus)

LinneaJohaanson
0

guud vad mysigt!
Skulle knappt tveka älskar den känslan man kan sitta och prata fixa kaninerna tillsammans som i stallet. Typ fika osv och överhuvudtaget sälskap!!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Thumper-KG
0

#1, 2:

Nja, det är nästan sant!

Vi är väl ca 14 kaninavlare som har kaninstall på samma område, men varje uppfödare har en egen tomt, med ett eller flera stall på den egna tomten, och varje tomt är ca 250 m2.

Man kan säga att det är som ett sommarstugeområde, men istället för sommarstugor, så ar det kaninstall, även om vissa av oss även har stuga med uteplats och trädgård, men det som odlas går uteslutande till våra kaniner, som jag skulle tippa är ca 300 st av olika raser inom området, från hermelin till BJ med ett flertal vunna prispokaler.
De flesta uppfödarna har sina kaniner vaccinerade, bl.a. jag, men alla har inte det, och alla är vi medlemmar i samma förening med anor från 30-talet.

Vi har alltså inte våra kaniner i samma byggnad. Risken för  smittospridning av ev. sjukdommar är därmed begränsad.

Jag kommer att få mycket plats över i det gamla kaninstallet när det nya är färdigt, så jag funderar på att delvis inreda det som ett kaninhotell, och ta han om kelgrisarna när familjen är på semester, kan det vara nåt tror ni?

Anders
Thumper KG