Hur ringmärker man?
Skulle någon kunna förklar de där med ringmärkning fungerar.. Hur man gör med mera..
Om man är medlem i Skaf och har uppfödarnummer så får man köpa ringar och kan ringmärka sina kaninungar.
Ringarna har olika storlekar och man får välja den storlek som passar till sin ras. Ringarna har unik numrering och är registrerade på uppfödaren.
Man ringmärker kaninungarna från cirka 5-6 veckors ålder upp till max 10-12 veckors ålder då deras fötter ännu inte blivit så stora.
Man trär ringen över tassen och hasen och måste sträcka ut benet helt för att få på ringen. När den är på plats så sitter den kvar ovanför "knät" och när sedan kaninen växer och blir äldre så blir knäled och tassarna så stora att ringen inte ska gå att få av.
Om man vill ha bort ringen då måste den klippas bort med avbitartång.
Ringmärkning är den enda märkmetod som är laglig att utföra på egen hand. Oronmärkning måste utföras av veterinär. Ringarna kostar idag 12 kr st och det tar ca en minut max att få dit en ring.
Ringmärkning blev godkänd i våras av SKAF att använda på uställningskaniner och man har ännu inte gjort om stamtavlor osv utan man får skriva ringnummer i fältet där man skrev in öronnummer på vänster öra.
Ringmärkta kaniner bör kontrolleras med jämna mellanrum så att inget skräp fatsnar mellan ringen och benet och att ringen går att snurra fritt.
Läs gärna lite mer om ringmärkningen här.

#1 övriga i min familj skaffade en lejonhuvad hane smatidigt som jag skaffade kanin. Han är ringmärkt men när vi fick han satt ringen på fotleden? Om det är ett problem skulle det gå att fixa nu när han är 3 månader.
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com
#2: Du menar att den har ringen så den kommer i kontakt med marken då den sitter?
Då har antingen uppfödaren satt på ringen fel eller så har den glidit ner över hasen vid något tillfälle om kaninen var liten då den ringmärktes…
Ringen måste upp över hasen. Om ringstorleken är B (det ser du på ringen om det står SKAF B XXXX) så är det rätt storlek. Är det en större ring så kan det bero på detta att ringen halkat ner.
3 månader är väl gränsfall, men du får försöka hålla ordentligt i kaninen och räta ut dess ben så att du kan försöka föra upp ringen över hasen/knäleden. Går det så är det bra, annars måste ni nog tyvärr ta bort ringen helt då den inte kan sitta därnere. Passa bara så att du inte gör illa kaninen om den blivit för stor, du ska inte bruka våld.
Tyvärr är det en del uppfödare som inte vet riktigt hur ringmärkningen funkar då det är helt nytt och SKAF varit dåliga att gå ut med relevant information. Går det inte att få dit ringen så får du gå till veterinär och öronmärka den istället. Hör isåfall av dig till uppfödaren för att få veta vilka nummer som ska tatueras in.

#5 okej tack för svar! :)
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com
tycker ringmärkning verkar lite farligt. Då mina kaniner får vara ute och springa och kan fastna i saker och om du vill få bort den kan dom tugga och fastna med tänderna. Så nu funderar jag på att lägga ner med utställning.
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#7: Var och en får ju tycka som den vill, men man har använt ringar i snart 100 år på kaniner och jag har då inte hört något om att de fastnar i saker eller med tänderna i ringen, så din oro känns inte helt befäst.
Däremot ska man ju kolla ringen med jämna mellanrum att inget skräp fastnat bakom eller så, men det är ju bara vanlig omvårdnad.
#8 ja helt klart får man det.
men har själv varit med om en kanin som fastnade med tänderna, men såg det nästan direkt och fick låss den. Efter det åkte ringarna ja hade! Men det är ju min ensak!! :)
#9: Hade du rätt storlek på ringen då? Fast ringen sitter såklart inte helt bra förrän kaninen är fullväxt och ännu är det ju bara ungar som har ringar då det nyss blev godkänt (april).
Hur fick du bort ringen sen då? Klippa av den?
det var en 4 månaders kanin. Ja de är sant att dom sitter bättre på fullvuxna kaniner, men vågar inte riskera något då mina kaniner betyderlivet för mej!
Jag klippte med avbitar tång!