Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2285 ggr
E-L-S-A
0

Igenklibbat öga

Hejsan, jag undrar vad man kan göra om man har en kanin med ett igenklibbat öga? Jag har tvättat rent det och sådär, och igår kunde han öppna ögat lite men nu är det helt igenklibbat igen… så jag undrar bara vad ni skulle gjort?

Zvintos
0

Jag skulle tvättat några dagar med koksaltlösning.
Blir det inte bättre är det nog dags för ett veterinärbesök.

Hermelina
0

Är det en unge eller vuxen kanin?

En utav mina ungar fick ett ihopklibbat öga och jag tvättadebara med varmt vatten. Det kan inte vara en infektion av något slag?

DEMNJA
0

Jag säger som NinniH. Tvätta i några dagar, gärna både morgon och kväll. Blir det inte bättre får du ta kaninen till veterinären.

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

kaninjosse
0

oj, jag tänkte med skapa ett sånthär ämne för en av mina ungar skulle öppnat för en vecka sen. (jag var bortrest och den som tog hand om mamman visste inte att man skulle tvätta)

får väll testa med vatten. Är inte koksaltlösning farligt att få in i ögat?

Zvintos
0

#4: Nej, det är inte farligt.
Det är ju bara vatten och pyttelite salt.

Tina-A
1

Koksaltlösning ska göras helst med havssalt, eftersom det är renare. Måtten man brukar gå på är ca 10ml salt till 1 liter vatten. Den man köper på apoteket är 9ml salt på 1 liter vatten, men 10ml går lika bra. Lättare att docera!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Wera]
0

Jag tar 5dl kokt vatten och häller i 1tsk havssalt, rör om och låter det svalna, sen tar jag en sådan "matspruta" (vet inte vad dom kallas för) och sprutar försiktigt på ögat och sen lite bomull med koksaltlösning :) Två gånger om dagen… om det inte blir bättre kanske det är en infektion så då får man åka till veterinären och få lite ögonsalva.

kaninjosse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ringde veterinären och de tipsade om en salva påapoteket som kostar ca 100kr och heter noviform. Den ska man smeta ut i ögat.

Hermelina
0

#8 den är bra. Jag hade den också när jag hade fått en vagel i ögat! Dock färgar den gult ;)