Hö
Kan man ge kaniner nyintaget hö eller är det för starkt?
Jag har alltid fjolårshö till kaninerna fram till hösten så det nya får tappa lite "kraft" men nu vill kompisen köpa "nytt" hö (togs in för ca 3veckor sedan) av mig till hennes kaniner.
Vad tror ni, kan dom äta så pass nyslaget hö eller bör man vänta längre?
Det ska nog gå bra :)
Jag ger mina kaniner hö från detta år :)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Hur menar du med tappa kraft? Höet har samma energi som när det skördades varesig det är nyintaget eller inte. Däremot är hö som är skördat sent på året mer energifattigt än sånt som är skördat tidigt. Vitaminer bryts dock ner under lagringstiden.
#3 Hö tappar visst energi.
När vi hade en fånghäst var hon tvungen att äta fjolårshö för att "gamalt" hö är inte lika näringsrikt som "nytt".

#4 Nja, det kan tappa små kvantiteter om det är drabbat av tex. mögel då mögler förbrukar energi. Men under opptimal förvaring kan en höbal hålla i princip samma energi i flera år, eller "i all evighet" som vår föreläsare uttryckte det. Men det är i princip omöjligt att förvara det så om man inte har tillgång till labb, för eller senare kommer det att drabbas av organismer som förbrukar energin.
Så i princip är det bara skördetiden, skördeväder och gräsarter i höet som påverkar dess energiinnehåll. Däremot när man köper fjolårshö så är det nog ofta sent skördat eftersom det tidigt skördade går åt först. Så på så sätt kan ju fjolårshö mer energifattigt.