Scabb?
Hej!
Min lilla Nina kanin är snart 7 år.. hon har varit med om en hel del vid det här taget..
Nu är det så att hon bor ute, i en stor kaninbur som vi har byggt själva, med flera rum och tack såklart! Hon har en massiv utebur och hon trivs jättebra! Som vanligt är hon kelsjuk och älskar att rulla sig i sanden som hon har grävt upp i våran gräsmatta ![]()
I alla fall, Hon har börjat tappa hår från öronen och det ser ut som hon har ett lager med dött skinn, när jag kliar där på henne så lossnar det lätt, precis som mjäll antar jag.. Vet inte om det beror på hennes ålder eller om det är skabb eller något annat äckligt!
Tidigare har hon haft mycket problem med kvalster, men vi har lyckligtvis blivit av med det två gånger nu.. turen var att Nina är så motionerad och hälsosam så att hon klarade att gå igenom båda gånerna.. men nu tror jag att min lilla gumma börjar bli lite gammal för att gå igenom någonting stort igen.. lite råd på vad det kanske är?
Något att notera är att hon är en DvärjVädur, mysig sådan!
Mjällkvalster kanske?

Kontakta veterinär? :) skadar aldrig att fråga :D

saken är den.. vätrinären som vi oftast går till säger alltid "Ni får komma in så jag får titta på det.." och så får vi betala en massa )=
#3 pröva någon annan som bor vid er? :)

kanske vore lättare isåfall att du fotade det och lade ut? :)
Eftersom att hon bor ute kan det mycket väl vara mygg/knottbett! Kaninerna brukar kunna bli fjälliga och såriga på öron + nos om det är mycket knott och mygg ute…