Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 5422 ggr
Jojsan
0

Förslag på bra botten material

Har ni något bra tips? på bottenmaterial man kan ha i en innebur som är lätt städat och inte skräpar så mycket.

Just nu har jag fleecefiltar som Bebbe biter sönder. Det hade inte gjort så himla mycket om hon inte leker med dem och gräver och biter dem så de hamnar i en enda hög.

Någon kanske har något tips? på hur man kan sätta fast fleece filten så hon inte kan lägga den i en hög. Vill helst inte ha spån eller papperspellets utan någon hel bit av något typ en matta/filt…

Eller ni kanske har något tips? på hur jag kan få henne att sluta gräva och bita i filtarna, det vore det bästa.

Animalfriend
0

Toa-Lätt är typ papperspellets. :) Toppenbra. :) (Såg att du inte vill ha det, men det är det bästa tror jag).

Kaniner ska inte ha tyg. De kan sätta småbitar i halsen och kvävas.

Jojsan
0

#1 Nja, vill helst inte ha toa-lätt.
Fleece trådar inte upp sig, så de kan inte få massa trådar i magen som fastnar och så, det är därför det funkar bra som bottenmaterial så det gör inte så himla mycket om de äter det. Men du har rätt, de kan säkert sätta småbitar i halsen…

Animalfriend
0

#2 Ja, de kan sätta bitar i halsen, personligen skulle jag inte använt det, då man inte rekomenderar tyg alls till kaniner.

moa88
0

jag använder en vanlig matta till min kanin, funkar hur bra som helst

Jojsan
0

#3 Förut käkade hon inte på filten men på senare tid har hon börjat med det. Nu har hon ingenting i botten, förutom i toan där hon har spån.

Vet ni något sätt man kan lära kaninen att inte bita på filten?

Animalfriend
0

#5 Det är en naturlig instingt. Jag skulle nog säja att det inte går att "avvänja", som det dock gör med hundar (dock lite intelligentare än kaniner). 

Kaniner gnager på sitt bottenmaterial för att bädda. Så är det. :)

Jojsan
0

I och för sig. Men det går att lära en kanin andra saker så då tänkte jag att detta kanske också går.

Animalfriend
0

#6 Mycket tveksam, då det är mera instingtivt.

Jojsan
0

#8 Ok.

Men det var därför jag frågar om någon har något tips? på något ofarligt, eller något som gör att inte kaninen vill gnaga på som man kan ha i botten. Det är så att jag ska försöka ha henna lösgående inne och då vill jag gärna kunna ha henne på mattor och tyg. Men det är bara fleece hon biter i. Inte i mattorna när hon är ute ur buren… Så det kan ju funka med bara mattor ute och sen spån i toan, sen när hon ska gå lös…

Riqueza
0

Du kan ju sätta tidningspapper i resten av buren?

Jojsan
0

#10 Det kanske skulle funka, fast då skulle jag måsta sätta många lager för att det ska bli hyfsat mjukt. + att hon kanske skulle strimla sönder det, men då får jag ta bort det. Det är värt ett försök, tack!

Riqueza
0

#11 En sak jag kom på nu är att man kan använda pappersstrimlor. Du vet dokumentförstörare? De flesta företag slänger ju strimlorna men jag hade sånt till min sommarkanin för några år sedan. Det blir ju mjukare och det suger upp bra. Din mamma/pappa kanske jobbar på ett företag där dem har sådant. Det brukar ju vara gratis :p

[Wera]
0

#12 Vi har dokumentförstörare fast våran förstör i väldigt små strimlor men det funkar! För de blir liksom bättre då tycker jag :P

Riqueza
0

#13 Jo, det är ganska bra tycker jag. Har funderat ett tag på att ta upp det igen men jag vet inte om jag ska göra det.. får fundera på saken :p

Jojsan
0

Vill helst ha "hela stora" bitar av något, som t.ex. en hel tidning, en hel filt osv om du förstår? Lättare att städa då. Annars hade det nog varit bra..

Animalfriend
0

#15 Verkar inte så lätt att hitta något sådant. Kanske du får börja ägna mera tid till städningen, även om det kännts lättare att bara slänga ut ett helt stycke.

Jojsan
0

#16 Jo, verkar bli så. Men som det är nu så går hon lös i mitt rum och övervåningen så då har hon mattor på golvet och en toa och mattorna käkar hon inte på. Så det löste sig bra ändå.

lottapelle
0

Jag har använt naturfärgat presentpapper.

Klipper av och lägger in två bitar som täcker upp några cm på sidorna plus att de överlappar varandra ca 10 cm i mitten, det blir lättare att städa då. I ena änden av buren har jag toalådan, den har jag spån i men funderar på att byta till Toa-Lätt. Höet ligger i en hög för sig ung i mitten på buren.

Pelle verkar nöjd med detta så jag antar att det är ok.

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

[miiickkiis]
0

Kan du inte ha toa-lätt i botten, sen spån över?

[miiickkiis]
0

torv? :)