Utebur..
Vintertid…Hur välisolerade är bodelen…Använder ni frigolit som isolering eller har ni andra förslag…..Måste ju tyvärr redan nu planera för en kall vinter till lille Snurre som han blivit döpt till…För man vill vara ute i god tid så den lille inte blir allt för kall i sitt bo..

Vill gärna veta det jag med!

dom flesta har inte isolerade burar. Halm räcker :) sen får ju kaniner vinterpäls
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
#5 jag har en vällingsflaske värmare på mina vattenflaskor

#5 Vatten byter man ofta på vintern :P Ett tips? är att ha flera vattenskålar / flaskor och byt så ofta du kan. Det kan bli krångligt med skolan och så, men man får snabba sig hem ;)
Och isolering behövs verkligen inte :) Mycket sågspån och halm räcker gott och väl. Isolerar man så händer det att det bli fel, och då stängs kylan in i buren istället för att det håller sig varmt.
Har oisolerade burar.
En av burarna är dock isolerad på taket och golvet med "vanlig isolering" som används till hus.
#5 Kaniner klarar kyla bättre än värme. Jag har plastskålar (keramik blir ju kallare) och byter vatten flera gånger om dagen, häller i ljummet vatten så håller det längre. Sen kan man stoppa över sockor på vattenflaskor men pipan fryser väldigt snabbt så skålar är bättre.
Tack..Ja, jag har kermikskål nu..Byter den då framåt hösten till en plast..Jag kommer att ge vatten 2 ggr. per dag. morgon å kväll, det bör väl räcka hoppas jag..
Ok, ja jag får nog tänka om lite, med detta å isolering..Ser de små sitta å huttra i kylan å huset oisolerat å kallt..men jag måste lära mig tänka som en kanin kanske..
..
catfoot : stoppar du massa halm i huset så isolerar ju det jättebra dessutom kan kaninen "möblera om" hur den vill i halmen och gräva och boa in sig.. de har det jättemysigt med massa halm ;)
vatten kan man få byta oftare än 2ggr per dag om det är riktigt kallt, men det märker du nog :)

#10, Jag använder keramikskål på vintern, det funkar bra det med, bara att den blir iiiskall att ta i :P Sen gäller det ju att inte värma upp den för fort, utan bara låta den stå så att det inte spricker. Men man kan ju så klart byta ut till plast också, har en Jokerskål (plast, från Libra Artic) stående som jag använde en vinter, men jag bytte aldrig till den i vintras.
Det går precis lika bra att byta vatten när man har skål, men ett tips? är att ha två skålar så tar vattenbytet mycket mindre tid.
Catfoot: skillnanden mellan dig och en kanin är att kaniner lever utomhus i det vilda ;)
Men dem får vinterpäls och håller sig varma. Vi flyttade ut våran ena kanin förra sommaren och byggde en bur själva. På vintern la vi en massa halm i bodelen och sen hade hon en trasmatta på golvet under buren, hon bor på balkongen. Men oftast satt hon ändå och sov på en bänk vi har på balkongen, förutom när det var runt 25 minusgrader då gick hon in i sovhuset. Så dem klarar mycket kyla.
Ja, jag förstår skillnaden mellan mig å en kanin, riktigt så dum är jag inte ännu i varje fall……Men vill bara att den ska ha det bra, å vill ge den ett bra kaninliv…Jag trodde man skulle isolera kaninhuset, men läser flera inlägg där alla har oisolerade bon..Så jag förstår att Snurre kan bo i huset han har nu med extra mycket halm i boet…
När min dotter hade sin kanin, jag tror vi skaffade den 1990, då isolerade vi hans bo med frigolit om jag inte minns helt fel, men man glömmer med åren, å jag lever i Hittekattsvärlden, å tänker på alla frusna katter. Det blir då lätt att dra dom över samma kam……Så därför mina frågor hur ni brukar göra,…/Catfoot
#14: Det är inget fel med att isolera.
Det man måste se till då, är att det blir rätt isolerat.
Felaktig isolering leder enbart till att värme och fukt stängs inne på sommaren och kyla på vintern.
Det får med andra ord motsatt effekt.
Vilket leder till att buren löper risk att bli fuktskadad och full i mögel, och det är inte bra för kaninen heller.
Så ska man isolera, bör man se till att det blir på rätt sätt. =)

Vi isolerade min bur i vintras med isolering! Rummet eller delen som isoleras ska vara så liten som möjligt också, och som #15 sa så måste det bli rätt! Dock vet jag inte hur an gör rätt/fel.
Jag lade också in massor med halm som han kunde bygga ett bo av och så hade han ju vinterpäls!
Vattnet hade jag i en liten flaska.. Det frös snabbt (1 h) men jag bytte det hela tiden typ. Under en dag kanske jag bytte det 6 gånger……. Minst i vissa fall!
#16: Vad jag förstått, av det lilla min pojkvän berättat, får det inte vara för tätt.
Luft ska kunna cirkulera mellan vägg och isolering, annars blir det för tätt och fukt/kall luft har ingen möjlighet att "försvinna" (kom inte på något bra ord) utan stannar kvar i väggen och därmed i buren.
Om jag inte förstod helt fel.
#14, jo klart du förstår skillnaden. När jag var liten byggde farsan en kaninbur åt den kaninen jag hade då och la in isolering, tror han använde gullfiber eller vad det heter, sånt som man isolerar hus med. Men då kan han sånt så det blev jättebra för kaninen och han hade det varmt och skönt på vintern.
Så se till att buren är dragfri och lägg in massa hö så blir det finfint. Min grävde en liten håla i allt hö och gosade ner sig. :)

Tack för alla råd…Då ska jag bara fundera hur man gör med utebo delen. Min dotters kanin, bodde unde en carport vintertid, men Snurres bur å bodel är så stor att den kan vi inte flytta…Ska man bygga tak över ute delen, eller skuttar den glatt runt i snön?
Några tips?, visar en bild på Snurres hem..
putt :)

…