Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 8536 ggr
Borefur
0

skendräktig igen

hej alla kanin älskare här på sajten :)

Nu är min kanin hona skendräktig? igen hon går runt i buren och ta alla hö strån hon kan hitta och lägger det i sitt hus. hon har varit sken dräktig en gång tidigare så min fråga är hur ofta är dom skendräktiga och hur länge varar det?

tacksam för svar :)

Animalfriend
0

Hej!

Skendräktighet vara vanligtvis ca 18 dygn har jag för mig, kan vara längre/kortare, varierar från individ till individ också.

Kaniner är inte regelbundna med sin brunst heller. Inte som för människor och vissa andra djur.

Kaniner blir skendräktiga oftast när de varigt brunstiga, men när d har träffat hane utan att vara brunstiga (om en betäckning inte tagit) är nog endå vanligast.

Skendräktighet kan vara tecken på att honan vill få ungar också. :)

Borefur
0

#1 okej tack för svaret nu lärde jag mig ännu mer om kaniner :D Tack så hemst mycket ^^

ladysurprise
0

Min ena hona var sken dräktig och efter de så parade jag henne och hon tog superbra han om sina ungar.. De märktes på henne att hon varkligen tyckte om att va mamma =)…

Kaninisen
0

#1 Jag har en hona på 4 månader, det är min första hona så jag kan inte mycket om skendräktighet och sådant. Om man märker att honan fixar och donar mycket, bör man ha i åtanke att para henne för hennes skull (under förutsättningar att man kan ta hand om ungarna såklart) eller klarar hon sig lika bra utan?
Jag har inga planer på kaninungar, det skulle vara jätteroligt, men jag känner inte att jag har erfarenhet nog skulle sterilisering då vara bäst för henne?
Mig gör det inget om hon skulle vara skendräktig?, utan nu tänker jag på henne.

Förlåt om jag snor din tråd lite. :)

Borefur
1

#3 okej vad kul det låter problemet med min kanin är att jag kan typ inget om PARNING och kullar och så vidar och det sutom är min  kanin från djuraffären och jag har hört att man inte ska para kaniner som är från djur affärer för dom kan har fel som man inte ser men det skulle vara jätte kul att ha en hona som skulle få ungar :D

Borefur
0

#4 du snor inte min tråd :D man lär sig mycket av anndras trådar och det är ju bara bra :)

ladysurprise
0

#5Min hona som var skendräktig? kommer från djuraffär.. Alla kaniner kan ha fel även dom som har stamtavla..

Borefur
1

#7 okej men jag har ju ingen han kanin så jag kan ju inte para henne och jag har ingen erfarenhet om kullar och sånt :(

ladysurprise
0

#8 du får plugga på :)

Borefur
0

#9 ja ^^ men kan du ge mig tips?? om du vill/om du har msn  så kan du adda min msn anna_95_lisa@hotmail.com :D

[Wera]
1

Man "ska inte" (bör inte) para och ta en kull på en hona från en djuraffär helt utan h-bevis, och heller absolut inte "för honans skull" för hon är skendräktig?? Jag tycker det är en ganska dålig "resonering", man kan väl inte resonera så att an parar sin hona för att det är bäst för honan för hon vill ha ungar för hon är skendärktig? Tänk om alla gjorde så? Då skulle det finnas massor av ungar öerallt som sökte hem, honor slits ut och jag tycker det är alldes onödigt att para honor utan någon mening med kullen, vart vill man komma med kullen?

Kastrera hällre honan eller låt henne vara skendräkitg.

Borefur
0

#11 jag tror inte att jag vill kastrera henne men mår hon dåligt av att vara skendräktig??

ladysurprise
0

Vem har skat att man skulle göar de för honan skull? Man kanske har ett mål med de man gör..

Mitt mål med att att kull på min hona vart att ta var på hennes otroligt bra tempramen har aldrig vart i kontackt med någon kanin tidigare som har sånt underbart hempramen..

[Wera]
0

#12 Nej det tror jag inte att dom gör, det är ju naturligt Flört Vrf skulle honor må dåligt ut av att vara skendräktiga?

#13 Jag tänkte på "bör man ha i åtanke att para henne för hennes skull" som #4 skrev.

Borefur
0

#14 okej jag har hört att honor tycker att det är lite jobbigt men det kanske va fel

ladysurprise
0

#14 ok ^^

#14 Om hon är skendräktig? på grund av att hon vill ha ungar så kan hon ju va lesen för att hon inte har någa fler får några men de är ju inget man kan veta säkert

[Wera]
0

#15 Jag vet inte, har aldrig haft skendräktiga honor ^^ Min syster har en som var skendräktig? för första gången nu i våras och hon är 5 år… Vrf vill du inte kastrera? Om du nu tycker det känns bäst :)

[aammE]
0

Men bör ju kastrera sina honor om man inte skall ta någon kull på dem då det är vanligt med cancer i livmodern. Dessutom så slipper man brunsten.

Borefur
0

#18 är det dyrt att kastrera en hona?

[aammE]
0

#19 Det är ju dyrare än att kastrera en hane. Men det beror ju helt på VAR man kastrerar.. Men dyrare än att kastrera en hane då det är en mycket större ingrepp, jag skulle tippa på 1000 kr ibland mer eller mindre.

Borefur
0

#20 okej

thexclub
0

Väldigt många honor blir skendräktiga, tvivlar på att de mår dåligt av det. Det är ju bara deras instinkter som "spökar" och får de att bete sig som om de har ungar.
Har en hona på fyra år som är skendräktig? ofta och när hon inte är skendräktig? är hon tokbrunstig, visst är det lite drygt men hon far inte illa pågrund av det.

the vanity, it becomes insanity

Animalfriend
0

#4 Oj vad många som redan svarat på din fråga. :)

Det är inte farligt för honan att vara skendräktig?. Vi kan ju inte läsa deras tankar, men jag tror inte heller att de kopplar i hop någon form av psykisk deprission med skendräktighet.

Är det så att man har en hona som ofta är skendräktig? och som man aldrig tänkt ta kullar efter, så kan det dock vara en poäng att kastrera henne, då man dels slipper det något hetska eller aggressiva temperamentet som kan uppstå, och då hon även slutar brunsta och förmodligen slutar hon även ha skendräktighetsperioder. Som någon ovan sa så är det också bra för att canser i livmodern ju inte kan utbryta då man kastrerat, då man ju i en kastrering tar bort dels livmodern.

Borefur
0

#22 okej

Borefur
0

#23 du skrev att om man kastrera henne så slipper man aggresiva tempramentet och min kanin kan vara aggresiv ibland så det skulle vara bra om jag kastrerade henne men det kostar ju typ 1000kr eller mer så jag får nog börja spara isåfall ^^

Kaninisen
1

#7 Men risken att det är något fel hos en kanin hos en seriös uppfödare är oftast mindre, jag säger inte att det alltid är det, men de är ju mer… seriösa.
Vissa djuraffärer vet ju knappt vad det är för kön på kaninen.

#11 Klart man inte tar ungar om man inte kan ta hand om dem och inte vill ha ungar, jag skulle personligen aldrig göra det.
Själv har jag funderat på att ta någon kull på min hona när hon blir äldre och under förutsättningar att hon inte har några problem och skulle hon nu visa att hon verkligen vill ha ungar, ja då är det kanske det avgörande för mig.