Avmaskning
Jag har tänkt att avmaska mina kaniner igen, med Axilur- flytande. Och jag är inte säker på hur mycket man skulle ge. Har glömt!
Var det 0,5 ml per kg, I 5 dagar (igentligen 3, men för bästa verkan 5) och sen igen efter 14 dagar? :)
Tack i förhand! /Sandra
(Visste inte vilken grupp jag skulle lägga den i, så om det är fel så får någon som kan fixa det ändra! :) )
Jag körde på 0,1 mg per kilo i fem-sex dagar. Läste detta på internet av folk som diskuterade. Funkade utmärkt. Behövde inte göra det igen efter 1-2 veckor. :)
Emma
Jag har använt dosering för katt innan, men frågade min kompis som ä veterinär. Då fick jag dos 0,2mg/kg i två dagar sedan efter 14dagar igen.
Man ska inte överdosera, eller ta i fler dagar än vad som står. Tycker heller inte man ska avmaska om man inte misstänker att kaninen har mask.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Okej, tack för svaren !:)
#2 Nej, igentligen inte. Men eftersom min ena har magrat av på senaste tiden så har bestämt mig för att köra en avmasknings kur. Och han bor med min hona så, jag avmaskar hon också, och killen i buren brevid. För säkerhetens skull.
Jag kör 0,2ml/kl i 3-5 dagar och sedan efter 14 dagar igen. Misstänker man annan än springmask(?) så ska man ta samma dosering fast i 10 dagar.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Jag ger tablettform, annat märke. Bara en tablett / år (brukar bli i slutet av sommaren), och för kattunge/ungkatt ger jag i dosering.