maskrosblad
jag vill veta sanningen!
Jag har hört av en del att maskros blad är bra för kaniner,och andra säger att maskros blad kan göra dom sjuka.Är maskros blad verkligen nyttiga eller kan dom göra kaninerna sjuka??

Mig veterligen är Maskrosblad alldeles utmärkt för Kaniner…
Min kanin äter dom ^^ hon är helt frisk :) så jag tror de är lungt ^^
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se

Ja tycker det funkar utmärkt att ge kaninerna det.

#1 tack då behöver jag inte oroa mig:P

#2 okej =) då behöver jag inte vara orolig
Bara man vänjer dem sakta vid det precis som med allt annats så är det absolut inte farligt! :) I princip alla kaniner brukar älska det.

#3 tack då slipper jag vara orolig ;)

#6 vad bra för min kanin becky älskar det bra att det inte är farligt ;P
med att ¨dom säger att maskrosblad kan göra dom sjuka menar dom nog att det kan göra den lös i magen men det är bara av stora mängder inget farligt låt kaninen äta
Det kan vara dåligt i större mängder tror jag. Har läst det tror jag :p
Emma
Gammal "tant" på besök på sajten lägger sig i här. När jag var barn och hade kaniner så fick jag lära mig att man aldrig skulle ge kaninerna våta maskrosblad (och gräs) för då kunde de bli sjuka. Och om man lägger vått gräs i en hög så blir det varmt och då bildas säkert en massa mögel i det så jag tror att det är därför vissa säger att man inte ska ge maskrosblad.
Inga av våra kaniner blev dåliga av att äta maskrosblad men som någon här sa, vänj kaninen långsamt speciellt på våren när bladen är späda och tänk på att inte plocka dem intill en väg så är det nog inga problem.
#11 man ska inte ge blöta saker för de jäser och då får kaninerna gaser i magen som kan vara livshotande.
Emma
#12 Kan ju bero på det också. Vad jag aldrig riktigt förstod då (och knappt nu ens) är hur sjutton de vilda kaninerna kunde äta det våta gräset utan att bli sjuka
Man blev ju bara så sur när man inte kunde fixa något gräs till sina kaniner utan var tvungen att ge dem tråkigt hö istället…

#9 Okej :P

#10 okej :)

#11 Den faktan va ju jätte bra att veta
tack:P
#13: Blött gräs (och annat) blir dåligt mycket fortare och möglar, än torrt.
Äter kaninerna då utav det, så säger det sig självt att de kan bli sjuka.
Blött gräs som däremot sitter kvar i backen blir ju inte dåligt.
Vattnet det får på sig, absorberas upp av jorden och gräset självt.
Mina kaniner har ätit blött gräs direkt ifrån gräsmattan utan att bli dåliga.
Det som är det farliga är det att om kaninen aldrig smakat det förut så ska du inte ge typ 20 styckna utan kanske ett halvt maskrosblad sedan ökar du mer och mer tills du kan ge 20 stycken om du vill.
Kramar / Julia (=
Det som är det farliga är det att om kaninen aldrig smakat det förut så ska du inte ge typ 20 styckna utan kanske ett halvt maskrosblad sedan ökar du mer och mer tills du kan ge 20 stycken om du vill.
Kramar / Julia (=

#17 okej så om man typ är ute på trädgården med kaninen när det precis har slutat regna så är det inte så farligt att dom äter det blöta gräset? :P

#18 okej:P
hittade tråden via google, kan man ge blött gräs som man precis har plockat?? Lr e det oxå farligt, asså jag menar mina kaniner äter upp det på 3 min typ ^^ Då hinner det juh inte mögla ^^
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#13 Kaniner uppskattar hö, det är ca 70-80% av deras totala kostintag. Så hö ska de alltid ha. :)
#22 Blött eller tort, man ska inte ge för mycket, men att det är blött/fuktigt och äts upp på en gång tror jag inte gör något. Det förekommer ju som sagt i naturen, kan inte tänka mig att det kan vara farligt, men precis som allt annat, i lagom mängd. :)
#6 När kan man börja vänja ungarna vid gräs?
#23 Okeej, nu gav jag inte mkt p.g.a att dom ska äta upp det på n gång gav kanske 10-15 maskrosblad, så de lär dom äta upp :D
Har vant dom att äta massvis med gräs nu, ger typ 1 liter var /dag ifall det inte har regnat ^^
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Vissa kan ju tro att kaninen blir sjuk nar kaninen atit mkt maskrosblad for kisset blir typ "rod/brunt" men det e inget farligt ;)
Jag brukar inte ge min kanin såna maskrosblad som växer nära vägarna för på dom sitterf de säkert massa farliga avgaser osv. Inte heller blöta maskrosblad men en solig dag kan jag ta och gå och plocka några i parken och ge till honom!
Kramar / Julia (=

Absolut ingen fara!
Men som någon annan sa, man får vänja den lite försiktigt på våren, men sen äre bara att äta på :)
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

tack för alla svar :D
#29 Vill du att tråden ska låsas?

#30 ja tack :D du föresten om jag vill låsa ett inlägg hur gör jag då? =)
#30 Det kan endast medarbetarna eller sajtvärden göra, så du får skriva i detta inlägg och be dem göra det. :)
har inte läst alla in lägg så vet inte om de någon som nämt de men jag har läst någonstans att dom kan få gaser i magen av för mycke maskrosblad. Stämer de?

#32 okej :D kan någon låsa detta inlägget?