Små Kaninungar?
_Hej!
Nu har det hänt något jag aldrig vart med om.
Jag har för 6 veckor sedan fått en kull på 3 fina Dvärgvädurs ungar. Alla 3 har jätte fint hull, som deras mor ^^,
Men dem är otroligt små i storleken. Dem är lika stora som 3-4 veckors ungar. Dem ungar jag fått tidigare har vart bra mycket större än dessa vid 6 veckor.
Har tagit honan ur denna kull som sällskap åt en hankanin (Alf) då han var väldigt smal (finns i en annan tråd, Smal Kanin), Bessy som hon heter, ser ut som en myra bredvid honom. Och visst han är dubbelt så gammal som Bessy. Men när han var 6 veckor var han absolut inte lika liten som Bessy, Beily och Benny.
Kan det vara så att Beily, Benny och Bessy fått en dubbel Dvärg gen så dem blivit mindre än "normala" Dvärg Vädurar?
Ska försöka fixa en jämförelse bild på mamman deras, och en av ungarna bredvid. När jag köpte mamman så var hon 8 veckor och bra mycket större än dessa. Ungarna ser inte ut att växa något, väldigt sakta i så fall. Dem äter och dricker jätte duktigt. Dem äter hö samt pellets och jag har 2 vattenflaskor in i buren samt en 10 liters hink på taket av hela 6-facksburen som har en slang som går in i en nippel till samma bur. Så dem har 3 ställen att dricka ifrån.
Tacksam för svar!
//Mvh Rörösjöns Kaningård.
www.rorosjons.webs.com
Ps. Finns bilder på hemsidan under "Till Salu" där det är helt färska bilder på ungarna.
Visste inte vilken kategori jag skulle lägga tråden under._
Chansen finns ju att dem fått enkel dvärggen.
Dubbel dvärggen = muppar, vilket är letalt (dödligt).
Det finns dvärggen bland dvärgvädurarna även om det inte är sådär jättevanligt.
Så egentligen är dvärgväduren ingen "riktig" dvärgkanin på det viset, då de inte ska ha dvärggen.
Men det kan helt enkelt vara så att de blivit mindre, utan att ha dvärggen för det.
Har själv fått en unge som var mindre än resten av kullen, och det märktes inte förrän runt 7v ålder.
Alla andra fortsatte växa, men hon stod still.
Nu vid 1 års ålder väger hon 1.2kg och är inte på något vis för smal, utan i perfekt hull.
Hon blev bara lite liten.
Bägge föräldrarna vägde runt 1.6-1.8kg.

#1 Aha, skrev lite fel med dubbel dvärg gen såg jag =S.
Men hela kullen är jätte små. Därför ville jag fråga lite om dem då jag aldrig vart med om liknande. Nya erfarenheter är aldrig dåligt och få =)