Smal Kanin.
_Mina kaninunge (som är 8-10 veckor gamla) har otroligt mycket spring i benen.
Ger han mycket hö samt färskt gräs då dem går i betesbur. Buren flyttas varje dag och hgö ges varje dag i stor mängd.
Men, kaninen har blivit smala då han kom ut. Han får större bur och springer väldigt mycket.
Han är och har alltid varit minst i kullen, har alltid blivit undanputtad av sina två bröder. Så han har blivit smal över ryggen. han har mage, men inte något fett på rygen, konstigt nog då det borde vara tvärtom (tänker på oss människor, vi får mindre mage och mer ryggmuskler).
Nu har jag tagit in honom, han får mycket hö samt at han får pellets nu, hårdbröd och banan. Men ingen skillnad.
Hur ska jag göra nu? han är väldigt springig och springer mycket. Vad mer kan jag ge honom?
Har inga solrosfrön som jag hört är lite fettbildande. I Affären hittar jag inte heller konstigt nog.
Tacksam för svar!_

Solrosfrön finns i dom flesta affärer, sånna för fåglar du vet?
Hm.. Har inga direkta tips? annars..:/ Ge extra pellets kanske, och extra energirikt foder?
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Är du säker på att han inte fått mask?
Då brukar dem bli tunnare över ryggen och runda om magen.

mask kan det vara. annars är lite havre blandat i fodret väldigt energirikt, och ger bra hull när de springer mycket, men överdosera inte! Har han inga muskler över ryggen eller är det bara fett som saknas? går det att visa på bild?

Har för mig att för mycket havre kan orsaka benskörhet och korsförlamning.. Iallafall på hästar.. :P
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

#4 som sagt, överdosera inte. men jag tycker att det låter som att kaninen behöver lite extra energi för att bygga upp muskler och hull, och då är havre himla bra.
Förresten, har du kollat om bajset ser normalt ut??

#1 Ja, det är dom jag kollar efter.
#2 Det syns ingenting i hans avföring. Det kan ju vara så att han är så eftersom att han alltid ha vart minst och han blir undan knuffad av sina bröder. Dom går fortfarande i samma bur.
#3 Det syns inte på bild. Havre har jag tänkt på och ska ge honom det, men tack iaf för att du sa det.
#4 Är väldigt noga med att börja smått =).
#5 Avföringen ser helt normal ut. Han bajsar bra och så. Har sett det i hans bur nu, han har fått egen med pellets, banan samt havre i. I små mängder då han inte är van med pellets och havre. Banan har jag gett lite då och då i mindre bitar bara för att ge dem lite gott.
Tack för allas svar!

Min kanin hade också så och min uppfödare sa att jag skulle mata henne men solrosfrön för det är fett i det men inget så dåligt fett och min kanin älskade det och gick upp i vikt:)Hoppas det hjälper
kanske mask!

Mask syns inte alltid i avföringen, med märker du att det blir värre och att han är extra hungrig och dricker mycket kan det vara ett tecken.
Eller så är det helt enkelt en väldigt energisk kanin som förbränner all mat. Då kan du öka lite på grönsaker och pellets och kanske slänga i lite solrosfrön.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Jag kan tänka mig mask också…
Alla mina kaniner som magrat av så där har haft mask då och blivit bättre efter avmaskning, och jag har inte alltid sett mask.
Isa här hemma har magrat av väldigt mkt på ryggen och revbenen känns väl, men det är eftersom har hon kull nu. Och hon ger jag havregryn och havre och det har blivit lite bättre redan :)
Säger som #9: All mask syns inte i avföringen.
Vissa lägger ägg runt analöppningen och följer således inte med någon avföring ut och då inte i bajset.

Jag skulle pröva med att maska av alla kaniner utifall att.
Lycka till med bebisen
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
#11 Upptäckte mask på Charlies analöppning när jag borstade han - det är enda gången jag sett mask och sen avmaskat annars har jag aldrig sett mask men ändå avmaskat och sen har det blivit bättre. :)

Jag har nu tänkt att prova avmaska honom. Har inte sett några tecken på mask, men endel kanske inte syns?
Nu undrar jag, vad heter avmasknings medlet man ger?
Ska till apoteket och kolla, men är det något ni rekomenderar?
Har hört en som gav hund/katt avmasknings medel, det är väl inge bra?
#14: Det är hund/katt-medel man ger, då det inte finns något för kanin.
Axilur är det jag, och många andra, ger.
Finns i både flytande form och tabletter.
Ges i samma dos som katter, men i 5 dagar och upprepar efter 14 dagar, istället för 3 dagar och upprepar efter 10 som jag har för mig det står i foldern.
#14 Oralpasta för hund och katt (Axilur, elr någon annan) är bra ^^
Så var min muffin när han hade mask. Smal över ryggen och lite större mage, sen åt han en massor men gick inte upp något alls. Sen såg jag en mask och avmaskade honom. Använde Axilur vet i flytande form :)
Emma

Kan säga att jag har tagit in honom i en ensam bur och där har han fått en kompis som är hälften så gammal som han. En liten hona, så han ej är ensam. Han äter nu havre och pellets, självklart hö också. Och han har blivit lite tjockare över ryggen vad jag kan känna.

Kan säga att det troligen berodde på att han blev bortputtad av hans bröder som han blev så smal, för nu har blivit mycket finare över ryggen =).