Oansvarig granne
Vår granne som bor en bit högre upp är en barnfamilj som förra året beslöt sig att skaffa kanin. Ungefär en vecka efter att dem skaffade kaninen sa min pappa att den hade rymt och han hade hjälpt till att fånga in den. Jag brydde mig inte så mkt att den hade rymt. Dem var ju nya kaninägare och det händer vem som helst att kaninen rymmer ibland. Men så fick jag höra att kaninen var på rymmen igen igen och igen o.s.v. D.v.s att kaninen var på rymmen hela tiden. Och ibland kom den i vår trädgård och la sig bredvid kompostgallret där Lattjo gick. Och Lattjo som aldrig någonsin i hela sitt liv tolererat en kanin tolerarede denna. Cowboy som hon hette var den vackraste kanintjejen jag sett i hela mitt liv. Hon var en rex och var helt brun så snygg. Varje gång jag såg henne försökte jag fånga in henne utan att lyckas. Ibland fick ägarna tag i henne och stoppade tillbaka henne i sin rätta bur. Som var en stor ute bur. Men hon rymde igen. Men det kunde hon inte göra själv utan det var någon som släpte ut henne om nätterna. Men ägarna gjorde inget åt det :O Ifall det var min kanin och hände hela tiden skulle jag sätta lås på buren. Men i alla fall en dag fick vi tag på henne och hon var så gullig och snäll. Vi stoppade henne i en lite. kompostbur mina kompisar brukar låna ifall dem kommer med sina kaniner. Grannarna kom och hämtade henne. Då sa dem
- Vi ska lämmna tillbaka henne till uppfödaren. Vi vill inte ha en kanin som rymmer hela tiden .
Jag blev helt chockad hur kunde dem? Det var ju helt uppenbart att Cowboy bara ville ha sällskap av en annan kanin. Varför då lämmna tillbaka henne? Dem kunde lika gärna köpa en kompis åt henne. Nåja sagt och gjort Cowboy åkte tillbaka till uppfödaren. Och istället tog dem två nya kaniner därifrån. Men det visar sig att en av dessa också rymmer hela tiden:O Nu har den kaninen varit på rymmen nästan hela sommaren. Hon är jätte gullig en viltgul rex. När jag första gången såg henne satte jag mig på huk och ropade på henne och hon skuttade glatt fram till mig :´D Så rar hon va. Men så fort jag skulle ta henne smet hon. Jag har flera ggr försökt fånga henne men inte lyckats. En gång sprang jag ut mitt i natten för jag fått syn på henne men lyckades inte då heller. Och hon har felra ggr varit nära att bli påkörd. Men nu är jag bara så trött på mina grannar dem varken bryr sig eller håller ordning på sina kaniner.Jag blir väldigt less på sådana…..

Vad oansvarigt!
Mvh Hanna

Håller med. Men kan de vara så att de är hål i buren så den smiter?

men om du vill/kan, kan du inte fraga om du kan fa kaninerna eller saja till dom att du tycker de e jobbit nar kaninen springer los helatiden?:P

Jag tycker du borde prata med ägaren som har kaninerna som rymmer.
Eftersom dom har ett djur så tar dom ju ett ansvar, - sätta lås på buren eller göra buren säkrare helt enkelt.
Lycka till =)
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Jag skulle gärna vilja ta dem men har ej plats :( Men jag tror inte dem vill sälja dem för att det är barnens kaniner barnen är typ bara 2 år och mindre så dem tycker inte kaninerna är roliga. Så föräldrarna har alltså köpt kaniner till sina barn som är så små :O
Men gud så oansvarigt, man köper inte kaniner till 2 år gammla barn! De vet ju ingenting…hoppas de löser!

Mina kaniner rymmer också ofta…
Hur jag en gör kommer dom alltid på ett sätt,
Från trekansburar gräver dom.. Från kompost hoppar dom över, och om jag har tak på kompostgallrena så gräver dom sig ut. Så dom rymmer riktigt ofta, ibland har samma kanin rymt uupp till 3 ggr om dagen (A) Lämna dem i 1 minut och dom är borta. Men dem håller sig på tomten.. Tycker inte dte är oansvarigt om man har kaniner som håller på så, och att låsa in dom i buren så dom får sitta ´där är inget alternativ. har även testat betes burar som har nät runt hela (fastän jag nt gillar när det är i botten) Där så gnager dom sig ut.. HAHAHA! Mina kaniner är riktiga rymmare, och för tillfället så är ALLA mina selar borta. Dom råkade åka igenom några springor i våran altan.. ALLA asså xD OTUUR!
(Förlåt att jag lånade tråden lite… )
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)