Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1607 ggr
DEMNJA
0

Uppfödning - hur många kullar?

Jag kan inte hjälpa att jag blir lite arg när jag ser vissa uppfödare som bara matar på med parningar non stop! Såg till exempel en länk till en uppfödare som hittills i år har fått 69 kullar! För mig spelar det ingen roll hur många raser man har då, så många är enligt mig inte riktigt okey. Det känns rentav värre än djuraffärerna…Jag trodde ärligt talat inte att det fanns uppfödare som tog sååå många kullar bara på en vår/sommar. Jag har själv ingen gräns så där men exempelvis 20 kullar, som i jämförelse med exemplet inte känns särskilt mycket, tycker jag till exempel känns mycket!

Vad tycker ni är okey?

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Haztparken
0

Håller själv inte på med uppfödning men tycker inte det är okej med 69! :O

Tycker runt 10-20 som MAX om man nu har en stor uppfödning men runt 10 tkr jag men inte då på samma hona

MarHai
0

Förstår inte hur du menar. Uppfödaren har väl många honor?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Kristall
0

Tycker man får ta så många kullar man behöver ta, som har ett syfte (alltså inte bara avlas fram för att säljas), och naturligtvis endast så många som man kan ta hand om och sälja som välhanterade och snälla ungar. Sen om det är en eller 69 kullar om året spelar väl ingen roll, men jag tror att det är få som behöver och kan ta 69 kullar på en kort tid…

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[aammE]
0

Men gud! :O

DEMNJA
0

Jag har svårt att se vad syftet kan vara med så många kullar på såååå kort tid…Obestämd I mina ögon ser jag bara massproduktion tyvärr.

Men är det någon här som tar så många kullar så får ni gärna förklara hur ni resonerar Skrattande

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Nizzie
0

Jag har två st kaniner men 69 st kullar! Det går inte att utrycka med ord!

Denna kommentar har tagits bort.
MarHai
0

De tar många kullar för att få fram så bra djur som möjligt, precis som alla andra uppfödare. Bara att dom har i större skala?
Jag tar 15- 20 kullar om året, är det något fel med det?

Solbackens kaniner

Brownie
0

Frågar samma som MarHai,har hon inte fler honor? För en hona är det ju nästintill omöjligt!

DEMNJA
0

Just 20 kan jag ändå förstå om man har en stor uppfödning, men så mycket som 69… jag förstår inte hur man kan behöva ta så många kullar?!

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Linnet
0

Håller med, fattar inte hur det är möjligt med så många kullar. Det känns inte särskilt seriöst heller, då man knappast kan ha tid med så många kaniner och ungar. När en enskild uppfödare har uppåt 70-80 vuxna kaniner, plus en massa ungar, hur hinner man ens ge dom mat och vatten, för att inte tala om att rengöra burar. Skulle inte vilja köpa en kanin från en sån massuppfödning.

DEMNJA
0

#9 Jaaa naturligtvis! De flesta uppfödare har ju några honor iaf, men jag tycker ändå det är vansinnigt mycket!

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

[Wera]
0

Jag tycker är 69 kullar elr fler känns för mkt, även om man t.ex. har 70 honor och alla fått en kull var - vrf så många kullar? Räcker det inte med dom kaniner som finns, alltså det blir väl "för många kaniner" i Sverige? Många söker ju redan hem. Sen, vrf skulle man behöva ta så många kullar?

#8 Jag tycker inte det är fel, 15-20 kullar är inget i jämförelse med 60-70 kullar :)

Sen kan jag inte se tiden för alla kullar heller? Hur hinner man?

Linnet
0

#8 15-20 kullar är väl inte nåt fel, men det är ju stor skillnad mellan 20 och 69.

Brownie
0

#12 Ok,ja det är på tok för många. Man måste ju ta sig tid till alla också.

DEMNJA
0

#13 precis vad jag ville ha fram!

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Elina.
0

Det spelar väl ingen roll hur många kullar man tar under ett år sålänge man vet vad man gör och kaninerna sköts som de ska.

MarHai
0

Exakt.

Solbackens kaniner

Linnet
0

#17 Man funderar ju bara hur det är möjligt att ta bra hand om så många kaniner.

MarHai
0

Ägaren kanske är hemma, eller har hjälp med kaninerna?

Solbackens kaniner

[aammE]
0

Jag kom på vilken uppfödare du menar, hon föder upp andra djur också men det är det enda hon gör. Jag tycker att det ser rent och fint ut hos henne, men jag vet inte.

spiritedaway
0

Det beror på situationen. Men det lät väldigt mycket.
Det jag skulle fundera mest på vore väl om uppfödaren ens har tid med alla djuren. Hur man kan hålla koll på alla kaniner osv.

Så själv skulle jag kanske inte våga köpa från ett sånt ställe bara utifrån den informationen. Men skulle det visa sig att personen sköter det bra, kaninerna får tillräckligt med uppmärksamhet osv så är det väl inget större fel på det.

Men det är svårt att svara utifrån den lilla informationen som finns om det är hemskt eller ej.

Linnet
1

Om det är den uppfödare jag tror du menar så har hon 69 födda kullar och ytterligare 17 kullar planerade!!

Sen finns där ca 100 avelsdjur!!

Maiae
0

Bara man har plats och tid för kullarna, men tror inte man har någon vidare kontroll över 70 kullar…

Mvh Maia

MarHai
0

Vad menar du med kontroll?

Solbackens kaniner

DEMNJA
0

#23 Det låter som samma…

HUR kan man ha tid med så många avelskaniner ens… plus alla dessa kullar. Jag förstår inte det… inte ens om man går hemma hela dagarna…

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

MarHai
0

Denna uppfödare ni pratar om är väldigt duktig, och tar mycket bra hand om sina djur! Hennes kaniner är alltid i toppskick på utställningar och hon vinner ofta! Hon lever för sina djur. Sen så är hon sjukskriven, så hon har tid att ta hand om alla djur, samt att hennes familj är engagerad i kaninerna.

Solbackens kaniner

Haztparken
0

#27 Har du någon hemsida till henne/har hon en? Lite nyfiken

DEMNJA
0

#27 Syftet med inlägget var aldrig att det skulle röra sig om en specifik person, det finns säkerligen många som tar, enligt mig, vansinnigt många kullar.

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

MarHai
0

Hon har hemsida, den står i en annan tråd. Vill inte skriva ut den här.

Solbackens kaniner

Haztparken
0

#30 okej förstår :/

Min mening e att det är liiite för mycket MEN kan man ta hand om alla på ett bra vis så är det väl helt okej

Zvintos
0

Jag skulle aldrig ta såpass många kullar.
Men samtidigt så tycker jag inte heller att det att det är fel om någon annan väljer att ta såpass många kullar.
Så länge alla kaninerna mår bra och sköts ordentligt och kullarna har ett syfte, ser inte jag någon anledning för mig att direkt bry mig om hur många kullar andra uppfödare tar.

thexclub
0

Förstår inte ens hur man kan ha tid med så pass mycket kullar även om man skulle gå hemma hela dagarna.. 24 timmar räcker inte till så mycket kaniner imo.
Men somsagt, det är vad jag tror. Skulle vara kul att höra vad uppfödaren ni disskuterar har för åsikt, jag har ingen aning om vem ni snackar om. Alltid intressant att se ur andra perspektiv.

the vanity, it becomes insanity

Linnet
0

Nej, det känns helt omöjligt att kunna ge tid åt alla kaniner och ungar, tänk 100 vuxna och kanske lika många ungar, hur hinner man kolla så att alla mår bra, ge mat och vatten, diska flaskor, för att inte tala om att städa burar. Vad gör man av allt avfall? Hur mycket mat, spån och hö man måste frakta hem sen. Kan man ens veta vilka kaniner som är vilka, vilken som är parad med vilken osv.

rosahumla
0

Det är väl hennes val egentligen om hon vill föda upp så många kaniner?
Vill man föda upp så många kaniner så ska man väl få göra det. Bara man sköter de rätt och så. :)

imsuchadiva
0

Jag tycker snare att man ska ta max en kull/hona/år, speciellet om man har många kaniner.
men om man bara har några honer tycker jag det är ok om man tar tvåkullar/hona/år om de får gå några månader i mellan.

Emma-lundqv
0

Jag tycker inte att man ska haka upp sig så mycket på siffrorna. En person som tar 70 kullar kan ta mycket bättre hand om sina djur än en annan som tar en kull.

thexclub
0

#37: Anledningen till att jag anmärker på antalet är för att jag faktiskt inte förstår hur man kan ge, säg 15 kullar med 4 veckors gamla ungar, tillräckligt med tid plus t.ex 60 andra avelskaniner, samtidigt? Även om man går hemma hela dagarna måste det vara en enorm bedrift.

Elina.
0

Jag har tex köpt djur av en uppfödare som har en 200-300 kaniner. Kaninerna jag köpte visade sig vara riktigt trevliga och tama genast då jag fick dem. Jag hade fast kunnat släppa dem lösa på gräsmattan utan att ha varit orolig för att de skulle springa iväg/vara svåra att fånga in. Tristan däremot, som jag köpte av en uppfödare som har under 50 kaniner, kastade sig mot burväggarna av rädsla då jag öppnade burdörren för att fylla på pellets i matskålen. Att köpa djur från en uppfödare med ett mindre antal kaniner betyder inte automatiskt att man får tamare & mer ompysslade kaniner.

Jag tror inte någon som har väldigt många kaniner spenderar hela dagarna på att kela med varenda kanin - men behövs det? En kanin kan leva ett fullgott liv utan att bli ompysslad av människor jämt och ständigt.

thexclub
0

#39: Jag tror det beror lite på genetiken och hur uppfödaren behandlat kaninen ang. om de "behöver" bli ompysslade eller ej. Jag vet åtminstonde med säkerhet att ingen av mina kaniner skulle må bra utan att bli klappade och så dagligen, även de två som inte är särskilt förtjusta i att gosa långa stunder blir lätt tjuriga om man inte ger de lite uppmärksamhet varje dag.

Emma-lundqv
0

#38 Jag tycker bara att man inte kan titta enbart på antalet djur, om det finns personer som vill ta sig tid att ta hand om så många djur - låt de göra det! Min hunds uppfödare hade t ex 50 hundar och minst lika många djur av annat slag - det var hennes liv. Jag skulle aldrig kunna döma ut henne som djurägare bara pga. hennes antal djur. De djuren var väl omhändertagna och lyckliga.

Sen kan man ju ha olika uppfattningar om vad djuren "behöver". Personligen tror inte jag att mina kaniner behöver bli gosade med en kvart varje dag för att må bra. De blir nog lyckligare över att vara ute och skutta istället. Kaniner behöver inte sin "flock" i den bemärkelsen, de är ju inte ens flockdjur.

Men det är bara min åsikt (såhär klockan halv tre på natten..)

thexclub
0

#41: Sant, kaniner/hundar/andra djur överlever säkert utan att bli ompysslade, men jag skulle aldrig kunna tänka mig ha så många kaniner eller hundar, känns helt omöjligt att kunna aktivera  alla ordentligt. Handlar ju inte bara om att gosa utan att ge djuret stimulering iform av Motion eller att få upptäcka nya platser. m.m

Men somsagt, jag har aldrig pratat med någon som har så pass mycket djur, skulle vara intressant att få veta hur de gör för att se efter allihopa.

Brownie
0

Gillar inte denna tråden längre. Hälften av dem som lägger in inlägg här klandrar en speciell person. Utan att hon vet om det! Förstod inte innan att detta bara handlade om en person. Min personliga åsikt är att det är lite många, men som vissa andra är jag också nyfiken på hur hon gör.  Det är nästan så att jag vill att någon låser tråden :(

Zvintos
0

#43: Jag är benägen att hålla med dig.
Det har mer gått över till att diskutera en persons val av kullar och spekulationer om huruvida en person kan klara av detta eller ej.

Med anledning att jag inte tycker man ska diskutera andra personer utan deras vetskap, även om det är indirekt, låser jag denna tråden.

Inlägget är låst för nya kommentarer