Kaninungar
somsakt så blev ju Electra tjuvparad. Ungarna är då beräknade att komma den 3 aug. Detta blir min första kaninkull på länge , Jag har en fråga , Kan jag ta upp bebbarna påengång eller ska jag låta dom bli tre veckor först ? Tror inte Electra litar på mig så mycket ännu så det kanske blir bäst att låta dom bli tre veckor först ?
Sen vet man ju inte om hon känner sig mogen nog att ta hand om ungarna o då kanske hon struntar i dom ? Vad gör jag i sådanafall ?
Är det lätt att sälja kaninungar ? vill ju absolut inte sälja till djuraffär då jag vill ha noga kontakt med mina köpare
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
Om hon inte riktigt litar på dig, så skulle jag enbart kolla lite försiktigt att alla ungar lever, och då sätta ut henne i hagen först.
Sen helt enkelt bara vänta tills ungarna själva kommer ur boet, vilket kan vara lite olika från kull till kull, men ungefär 2-3 veckor.
Struntar hon i sina nyfödda ungar finns det bara ett alternativ - att hitta en person i närheten med en hona som kan vara fostermamma.
Att nappa upp nyfödda är i princip omöjligt..
Huruvida det är lätt att sälja kaninungar beror lite på ras, färg, vart man bor osv.
Helt enkelt på efterfrågan.

tack så jättemycket! Okejj , men vad ska jag ha som bo låda ?:)
// Elin
#2: Det bästa är att använda en av trä.
Att få tag i en i butik blir nog svårt, så det blir nog till att bygga en själv.

okejj :) Har massa spånskivor här hemma , tror du det blir bra ? :) har du nån bild där du kan visa hur dom ska se ut ?
// Elin
#4: Vanliga spånskivor kan funka, men det suger åt sig väta.
Men det kan funka så länge. =)
Byggde själv en av ett material som inte håller så länge, så efter kullen får jag kasta den.
Såhär ser bägge bolådorna ut.
Modell 1 med enbart spillkant nere, och fast tak.

Okejj :) Hur stor ska den vara ?
// Elin
Den andra bolådan, i lite sämre material.
Med hel framsida och avtagbart tak.
#6: Enligt lag minst 35cm lång, 28cm bred och 20cm hög för en kanin under 3kg.
Men jag gör mina 35x30x25cm.

Okejj :) hon är ju en hermelin så :)
// Elin
#9: Då räcker nog 30x28x20. =)
Mina är ju dvärgvädurar, så de är lite större.

Jaa precis! Men när man ska kolla ungarna , ska man ta bort hela huset då ?
// Elin
#11: Det ska inte behövas.
Bygg en med öppningsbart tak, då slipper du ta bort lådan.
Kleta in händerna i hennes bajs då att du luktar lite som henne.