Bakteriedödande ''medel''
Jag undrar vad man kan använda för något medel så man får bort bakterier i kaninburen. Jag såg att det fanns något ''rosa pulvrigt'' medel som strös på innan spånet, men jag kommer inte på vad det heter.
finns det andra medel man kan använda?
Vart kan man köpa och vad brukar priset ligga på?
kram
Finns en mängd olika.
Virkon: Rosa puder som man löser i vatten. Håller sig dock inte så himla länge, tappar färgen när det inte går att använda längre.
Jodopax: Färgar dock av sig gult men det är bra.
Innan det måste du se till att det är rent för annars går det inte. Många desinfektionsmedel inavktiveras av smuts, urin, blod osv. Priserna r ju olika. En flaska jodopax vet jag kostar lite under 200 kr. Men räcker ju väldigt länge.

Jag använder Virkon S och det tar död på alla kända virusfamiljer och svampar.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#2 måsste man lösa det i vatten?
Virkon andvänder man för att göra rent på sjukhus så det om något lär ju fungera :)
Hur mycket ska man använda varje gång?
och hur mycket vatten ska det lösas i?
Jag var på ÖB här om dagen och såg att det fanns något spray medel för ohyra och illaluktande saker som det bara var o spraya på, sen var det klart :) tror det kostade runt 150 kr.
#6 Man ska passa sig mycket för sådant som inte r till för djur eller vad man ska säga, så att det inte är gifitgt.
#3 Ja man måste lösa det i vatten
#5 står på paketen hur mycket det ska lösas i.
#7 det var till för djur :) tror till och med att det stod bland hästsakerna.
Jo men tar bort ohyra kan betyda att det innehåller giftiga saker som en kanin inte alls ska få i sig och då är det inte värt att ha i buren.
#9 en liten fråga bara, om din kanin tex har fått lopper, hur har du tänkt att göra då? :)
Men snälla du. Då finns det speciella medel mot loppor på djur. Men nu var det inte ohyra som hon ville få bort. Hon ville få rent i buren som jag uppfattade det och då ska det ju vara ett desinfektionsmedel eller liknande.
Tycket det är lite små fegt av dig att skriva i min gästbok så jag svara här också eftersom att det var här diskussionen här hemma från början. . Nu är det så att tjejen som skrev i tråden som grundfråga ville ha ett medel för att döda bakterier och det gör inte något medel från ÖB som tar bort ohyra.
Loppor är ohyra men inte skulle jag inhandla ett från ÖB till mina smådjur om dom skulle bli sjuka. Då ringer man veterinären och får ett medel därifrån.
Jag valde att skriva privat till dig eftersom jag inte ville förstöra den här tråden. Så vill du diskutera det mer så kan du skriva privt till mig.
Har inget alls at säga till dig;) Så det behövs inte alls.
#0 har du testat nått av alternativen??
Sjöbogården Expocil tror jag medlet heter som jag menar. Hittade samma information på deras hemsida som jag läst på flaskan så de bör vara den.
" Desinfektionsspray till sårvård, sårrengöring, huddesinfektion och desinfektion av föremål.
Innehåller ingen alkohol eller klorin. Svider inte då ni behandlar er häst eller husdjur (går bra att använda på människor också.)
Ett intelligent medel som kväver ihjäl virus, bakterier, svampar och sporer.
Kan även användas till kattoaletten eller fågelburen då denna skall rengöras.
Även till favoritsoffan där er hund eller katt suttit och ni vill få det fritt från bakterier och lukt. (Dålig lukt uppkommer av bakterier)
Spraya medlet mot den ytan ni vill rengöra eller sanera, låt verka i 5 minuter. Klart!
Torka ej av efteråt ! ( Vid sår eller hudirritation spola av med vatten så att lera eller andra artiklar försvinner från såret ( huden ) , behandla därefter med Expocil ) Påskyndar läkningsprocessen !
Innehåller hela 0,5 liter och sprayer medföljer gratis !
Varför betala mer ? , vi har antagligen marknadens bästa medel till ett oslagbart pris !
Prova ni kommer att bli nöjda !"
http://sjobogarden.se/productdetails.aspx?pid=113&cat=1&name=Horse
#14. nä. har ingen kanin. men jag ville bara veta vad det var för slags ''medel'' hon hade. förlåt om jag lurade er.
men tack för alla alternativ<3
jag ska defenetift använda något av era tips? när jag får en kanin :)
Klorin är ett bra medel som jag brukar använda.. ligger p ca 90-100 kr ;D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#17.. men använder du det när du städar?
eller när du tar bort ohyra?
#18 när jag städar ><
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Som flera andra sagt är Virkon S ett bra medel att använda när man måste sanera burarna.
#1 Kan man använda jodopax? :S Har det hemma men det är ju för sår?
Jodopax går att göra mycket med, läs på förpackningen bara;) Men som sagt det färgar lätt av sig;)