Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 887 ggr
rosahumla
0

fettbildande mat

Vet ni någon fettbildande mat? Skulle behöva det till en av mina kaniner som har varit mager länge nog. Det är ingen sjukdom elr mask. Hon äter bara lite för lite. Är ingen matglad kanin :P
Vet att solrosfrön är fettbildande :)

DEMNJA
0

Banan och potatis (kokt avsvalnad) kan också fungera.

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

SaaraE
0

ger du pellets. Det är bra till kaniner som är avmagrade. Hjlper dem att hålla vikten. Hur mycket ger du i så fall om du nu ger?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

rosahumla
0

okej tack, just nu ger jag lite olika. Hö har dem hela tiden, och pellets får dem till frukost och påfyllning av hö lite senare på dagen. På kvällarna får de grönfoder som t.ex banan, äpple, morot elr gurka. :)
Oftast när de är finväder sitter de ute i hagarna.

SaaraE
0

Låter ju som en bra grund:) Kan du inte testa att ge just den här lite mer pellets?

SaaraE
0

Blandat med havre i också kanske?:)

rosahumla
0

hmm, havre har vi nog. Ska försöka få i henne det lite senare. De har fått päron att knapra på nu eftersom deras frukost vart lite tidig idag :P

SaaraE
0

Vissa är ju faktikst lite smalare också, och lider inte så mycket av det. bara de äter så att magen hålls igång. Alla har olika kroppsbyggnader, även djuren.

[miiickkiis]
0

kokt potatis och ris är bra. :)

solrosfrön har jag hört för att få en bra hull på kaninen.

rosahumla
0

okej. Det är en löwen som är smal för mig :).
Tack för alla tips?! :D

[vildablid]
0

Om hon inte är jättebenig eller verkar sjuk så är det säkert ingen fara om hon är lite åt det tunnare hållet, men testa som ovanstående tipsar om att ge lite solrosfrön eller havre till pelletsen :). Vill bara varna lite för att ge mer pellets om hon är liten i maten, hade en kanin när jag var yngre som var liten i maten och fick mer pellets..då slutade han äta höet istället och åt bara pellets och magen pajjade ihop. (Men det är ju också olika för olika individer såklart! :) )

En kanin som är lite tunn är mycket bättre än en kanin som är lite fet är det jag fått lära mig, bara de får ordentligt med mat =)

[BonnieL]
0

Hel havre och havregrynsgröt utan salt ska vara bra :)

Animalfriend
0

Ge inte solrosfrö, det är inte bra för deras tarmar. Ge havre. :) Toppenbra. :) Avmaska henne om du misstänker att hon har mask. #11 Också jättebra! :)

annaforsgren
0

Banan är mina kaniners favorit!:) Man kan även ge lite pasta och lite nötter. Hur mycket pellets ger du?

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

rosahumla
0

Tack för alla tips?! :)
Ska ut o ge kvällsmat nu så då kan ja ju lägga ner lite havre i grönfodret ;)

rapport
0

Min kanin var den minsta i den kullen så uppfödaren gav med mig solrosfrön och ge en msk marje dag i någon vecka så går dem upp ganska snabbt:)

Animalfriend
0

Vill du att din kanin/kaniner bygger upp sin kropp mera, så ge potatis. :) Mina älskar det. :)

rosahumla
0

#16 visst menar du kokt potatis? :)

[miiickkiis]
0

#17 ja det menar hon! :)

men salta ej

rosahumla
0

#18 okej. Jag ska testa det :) ( och INTE salta :D )