Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 379 ggr
Frida-L
0

Besök av räv...

Jag måste bara få skriva om den värsta natten i mitt liv. Jag har bott hos mina farföräldrar över helgen eftersom mina föräldrar varit bortresta. Självklart skulle alla djuren med upp till farmor och farfar. Katten Selma och mina kaniner Elvis och Skruttan.

Min farfar skulle innan han gick och la sig kolla till kaninerna som stod i sina burar på altanen då han ser en räv, då var klockan mellan 23:00 och 23:30 (jag låg och sov) han börjar skrika och klappa i händerna så att räven blir rädd och springer iväg. När min farmor hör att farfar skriker springer hon ut för att se vad som hänt.

Räven hade bitit hål i lilla Elvis bur och Elvis låg "livlös" som ett streck på altanen. När de böjer sig ner för att titta på honom börjar han plötsligt sprattla. Min farmor lyfter upp honom och springer upp till rummet där jag och min syster sover. Hon säger att det varit en räv hos kaninerna men att båda lever.

Vi flyttar in kaninerna som båda är skräckslagna och delar av köket, där de fick vara, i två delar eftersom det är en hona och en hane. Vi gjorde det mysigt för kaninerna och gick sedan upp för att sova igen. Jag var skräckslagen och kunde inte somna så av en slump går jag ner till köket för att titta till kaninerna.

Till min förskräckelse ser jag att Skruttan rymt in till Elvis och jag ser att Elvis blöder på halsen. Skruttan har antagligen varit så rädd att hon bitit Elvis.

Jag ropar på min farmor, som i många år jobbat som sjuksköterska och är van vid blod. Vi baddar såret med bomull tills det slutat blöda. Vi flyttar sedan upp Elvis till övervåningen. Skruttan får vara kvar i köket.

Jag var så orolig för mina älsklingar att jag max sov 4 timmar den natten.

Räven såg vi komma tillbaka ett antal gånger, men den hittade då inga kaniner på min farmors och farfars tomt utan stack till grannarnas kaniner istället. Dock fick den inte tag i några kaniner där heller.

Idag ser Elvis sår lite bättre ut, men man ser fortfarande blod i hans vita päls. Vi har pratat med en vetrenär, hon tror att Elvis kan ha blivit så uppjagad av räven att han svimmade och det därför såg ut som han var död i går på altanen…

Usch vilken natt….

KajsaM
0

Stakers er. Hoppas att kaninerna mår bättre.

Lotta_A
0

Oj vad hemst! Så mycket elände på en och samma kväll.
Gud vilken tur att din farfar kom ut och såg räven annars vet man aldrig vad som kan ha hänt!

Tina-A
0

Nämen fy vad läskigt! Det måste varit jätte,jättehemskt!!

Vilken otrolig tur att de båda lever och att inte räven dödade Elvis eller Skruttan!!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Frida-L
0

Jaa, jag måste nog åka in med Elvis till veterinären ikväll eftersom han inte äter..men han dricker iaf…

Tina-A
0

#4: Undrar varför han inte äter … Berätta vad dom sa sen, okej?

Hopi
0

Det är ju inte bra att ta in ute-kaniner.. Men förstår att det blev en hemsk chock… Hoppas det går bra med era två kaniner iaf!!! Håller tummarna!!!

Frida-L
0

#5 och 6# Jag ska berätta vad vetrenären sa sen… Vi var tvungna att ta in kaninerna för för det första var de vettskrämda, för det andra hade räven bitit hål i buren och för det tredje kom räven tillbaka ett antal gånger under natten och nosade i buren. Jag vet att det inte är bra att ta in utekaniner på vintern men vi öppnade fönster så att det blev svalt i rummet och sen var det ingen större fara eftersom det inte varit så kallt i Stockholmsområdet där jag bor än…

Hopi
0

Låter som ni tänkt på allt! Vad bra!!!!! =)

__iE
0

usch vad otäckt! :(

KajsaM
0

Hur gick det hos vetrinärn?

Frida-L
0

Nu har jag varit hos veterinären och allt gick bra. Först gav hon honom én spruta med ugnande så han somnade och sedan rakade hon runt såret. Jag fick se såret och det var ett ganska djupt sår som var blått och svullet..stackarn.. men nu ska han få antibiotika i några dagar och jag ska se till att han äter.. om han inte gör det skulle vi åka in med honom igen och kanske få tvångsmata honom med en medecinspruta direkt in i munnen. Inatt får han bo inomhus. Veterinären trodde att han inte ätit så mycket eftersom det gjorde ont där han blivit biten då.

KajsaM
0

Okej, Hoppas att han krya på sig och börjar äta =)

Frida-L
0

Ja, det får vi hoppas, jag tycker redan átt han verkar piggare…

Hopi
0

Vilket öde! Hoppas att allt blir bra nu iaf!!! Lycka till!!!

Tina-A
0

Åh, hoppas att han mår bättre snart!

Frida-L
0

Nu äter han hö och frukt och grönsaker och dricker vatten.

Det verkar vara på bättringsvägenSkrattande

Hopi
0

Vad jätteskönt att höra!!!! =)