Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1900 ggr
EmmaJorunn
0

Frågor om burbygge.

Hej! Jag skall bygga en bur om några veckor. Den skall fungera utomhus året runt. Har en vecka på mig och vill vara så förberedd som möjligt.

Jag har lite frågor och undrar om ni kan tipsa om artiklar (jag vet inte om det är sökmotorn eller datorn det är fel på men söka kan jag inte…) eller ge mig tips? här i tråden.

1. Impregnering. Räcker det att måla buren eller bör man impregnera träet för att det inte skall ruttna efter ett år?

2. Virke. Hur tjock behöver botten i buren vara? Har ni tips? på bra virke och var man kan hitta billigt?

Jag kommer säkert komma med fler frågor allt efter att jag kommer på dem. Ös tips? och goda råd på mig nu!

[miiickkiis]
0

Jag ska oxå bygga en kaninbur, så jag puttar lite ;)

[aammE]
0

Köp liite mer virke än vad du tror att du kommer att behöva.

[miiickkiis]
0

Vad ska man använda sig utav för virke t.ex?

[aammE]
0

Plywood eller OSB skivor, regel och LINOLJEFÄRG (den är oftast inte giftig, men fråga ändå på affären) om man vill kan man måla med kallasfalt insidans botten och 15cm upp på väggarna och sedan måla linoljefärg över, jag tror dock att det är ganska onödigt. Sen så kommer du ju att behöva galler, INTE hönsnät köp galvaniserat fyrkantsnät. 

Jag kan bifoga lite blider på min hemmabyggda bur om du vill?

[miiickkiis]
0

#4 ja tack!

det skulle vara bra! :)

Totten2
0

Gör gärna det! Vi är också på väg att bygga!

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns en artikel om burbygge också.

Jag målade kallasfalt i buren, på golvet + upp på väggarna ca 10-20cm (välj själv) och jag använder playwood, lättare. Nät.. mink/puts/svetsnät är väl bäst tycker jag.

[aammE]
0

Så det är utsidan.

Måtten på buren är: 120x60x60
Tänk på att det är lag på att ha sitthylla. :)

Material som jag använde:
Plywood, OSB-skivor fungerar lika bra och är billigare, men inte lika snyggt.Lite överblivna brädor till dörren + sitthyllan.
Galvaniserat fyrkantsnät, _detta är VIKTIGT, INTE hönsnät kaninerna biter sönder det.
_Regel _till att göra stommen så att man kan fästa plywooden och benen på buren. 
_4 gångjärn_, två till varje dörr.
_**Skruvar 
**Linoljefärg minst två lager, tre i botten.två haspar (ej fastsatta på bilden) till att säkra dörrarna med.

[aammE]
0

Insida 1

[aammE]
0

insida 2

[miiickkiis]
0

jätte snygg ;))<3

[aammE]
0

#11 Tack :)

annaforsgren
0

Det bästa är att använda Plywood eller OSB till väggarna, då blir det inget drag i buren. Det är inte nödvändigt att isolera buren då det oftast stänger inne värme på sommaren och kyla på vintern, vilket ger en negativ effekt. På golvet kan du ha plywoodskiva också, då blir det inga springor där kiss och bajs fastnar. Måla minst två lager färg i burbottnen så kiss inte åker in i trät och gör så det ruttnar.
Ha gärna en vindtät bodel där kaninen kan hålla sig varm på kalla blåsiga dagar, som på #10.
Till burens benstomme kan du ha en ganska kraftig bräda så att buren inte blåser omkull så lätt.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Totten2
0

Vad fin!

EmmaJorunn
0

tack alla! superbra!