Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1204 ggr
[aammE]
0

Mantel + mantel = vitsheck?

Jag vet att två brokade kaniner kan få vitschek, men hur är det med två mantlade? För brokat är väl bara en "dålig" mantel?

Om två kaniner bär på anlag för mantel/brokat långt bak i släkten, hur stor chans är det att de blir vitschek?

Blir ALLA vitschek sjuka eller är det typ 50/50? 

Om man tittar på en kanin, kan man se att det är en vitsheck då?

Observera att jag inte har några planer på att avla, jag är bara nyfiken.

Elina.
0

Brokat o mantlat e samma gen, alltså ger också två mantlade vitscheckar.

Bär på anlag för mantel/brokat? Det kan en kanin inte göra.

Nej, man kan inte enbart genom att titta på kaninen säga helt säkert om den är vitscheck eller ej. Alla vitscheckar blir inte sjuka.

Linnet
0

Brokat och manteltecknat är samma anlag, så om det är två brokade eller mantlade spelar ingen roll, det kan bli vitscheckar.

Det är inte säkert att det går att se att en kanin är vitscheck och jag har hört om vitscheckar som har blivit vuxna och klarat sig bra, men dom flesta dör tidigt, ofta redan som ungar.

Nu är det ju ingen risk för dig om du tänker på Algot, där kan jag nästan garantera att han inte har nåt brokningsanlag. Mamman är ju japantecknad och eftersom dom färgade ungarna i kullen blev enfärgade och han haft en kull tidigare där det också blev mer än hälften enfärgade, med en brokad mamma, så är jag nästan helt 100% säker på att pappan är enfärgad viltgrå bakom det vita.

Ett brokningsanlag eller mantelanlag syns alltid på en kanin, en enfärgad kan inte ha det då det är dominant anlag och alltid syns.

Var visst nån annan som skrev samtidigt och ungefär samma svar=)

EricaN
0

#1 Jag förstår inte vad du menar =(

Linnet
0

#3 Vad är det du inte förstår??

[aammE]
0

#2 Nej jag tänkte inte på Algot, utan bara i allmänhet. Algot skall kastreras när han bllivit äldre. :)

[aammE]
0

#1 varför kan inte en kanin bära på det? Vad är det då som gör en kanin brokad eller manteltecknad?

Linnet
0

Parar du två brokade med varann så blir teoretiskt sett 25% av ungarna vitscheckar, kan ju bli annorlunda eftersom det är slumpen som styr.

Linnet
0

Eftersom det alltid syns på kaninen, det kan aldrig vara ett dolt anlag eftersom det är dominant. Utom då förstås på en vit blåögd där alla andra färger döljs.

För att få brokat så måste en av föräldrarna själv vara brokad, två enfärgade kaniner kan aldrig ge brokade ungar.

[aammE]
0

#7 Okej, då förstår jag. Men vad är det som gör att ungarna dör? jag har för mig att det var någonting med immunförsvaret, men jag kan ju ha fel.

EricaN
0

ok, jag är ute och cyklar men jag startar en ny tråd om detta ;)

Linnet
0

Det är nånting med matsmältningen som gör att dom får magproblem, säkert har dom sämre immunförsvar också, är inte så insatt i det.

[aammE]
0

#11 Okej. :) 

Så om man parar en manteltecknad och en enfärgad så blir alla manteltecknade. Men om man parar en manteltecknad som har anlag för vit blåögd och en vit blåögd så kan de bli vita blåögda och mantlade?

Linnet
0

Om man parar en manteltecknad och en enfärgad blir det manteltecknade och enfärgade. Den manteltecknade föräldern har ett mantelanlag och ett enfärgsanlag. Dom ungar som får mantelanlaget från den manteltecknade föräldern blir manteltecknade och dom som får enfärgsanlaget från den manteltecknade blir enfärgade.

Manteltecknad med anlag för vitt blåögd parad med vit blåögd kan ge vita blåögda, mantlade och enfärgade eller wienertecknade.