Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 754 ggr
alicesprallis
0

Grönsaker, bär, växter mm

Läste någonstans (ev.på en annan sida) en lista som någon gjort med växter, grönsaker mm som var bra/inte bra för kaniner och även varför dom var bra/inte bra.

Nu kan jag inte hitta den, och då jag vill ge mina kaniner en mer varierad "grönkost" hade det varit bra att veta vad jag kan ge dom och inte.

Någon som sett denna lista? Eller som kan ge bra tips? på vad jag ska ge och inte.

EricaN
0

Jag undrar det också, hittar den inte =P

ea-persson
0

Bra färska grönsaker för kaniner är bl.a

broccoli brysselkål grönkål morötter och morotsblast sockerärter spenat vitkål

Detta är inte lika bra förkaninen:

**bönor
potatis
groddar
majs
rabarber

**Bra saker för kaniner som man kan hitta i naturen är bl.a

blad från träd och buskar Kvistar och skott från olika träd maskros tussilago karmomill pilört

jag är inte 100% på att jag har helt rätt för mig, så rätta mig gärna om jag har fel på något :]

MVH Emsis Persson

EricaN
0

Vad är det i Groddar som inte är bra för dom?

ea-persson
0

#3  jag vet inte helt säkert.. har läst på flera ställen, och känner många som säger att groddar inte är bra för dom.

MVH Emsis Persson

Em--ma
0

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

EricaN
0

#2 Det står att Tussilago är giftigt i artikeln. =S

ea-persson
0

#6   det står inte att tussilago är giftigt.. de står att det är bra från naturen.

MVH Emsis Persson

Toaden
0

#7 Jo, det står faktiskt att tussilago är giftigt i artikeln.

#3 Tror det har något att göra med stärkelsen i groddar? Eller jag kanske är helt ute och cyklar.

ea-persson
0

# 8 okej. men jag läste att det skulle vara bra för dom, men som sagt, jag e inte 100% säker.. :/

MVH Emsis Persson

EricaN
0

#8 Finns det stärkelse i alfalfagroddar?

Min kanin älskar ju dom =(

alicesprallis
0

Tack för alla svar!

Men hur är det med tex Jordgubbar, Gurka och Persika?

Mina kaniner tigger jättemycket men jag vågar inte ge dom om jag inte vet om det kan vara farligt.

När det är supervarmt på sommaren kan det ju vara bra om man kan lura i kaninerna lite extra vätska genom att ge dom tex gurka.

EricaN
0

Jordgubbar i liten mängd går bra, gurka är som sallad, vänj dom vid det så kan dom äta det utan problem =)

[Wera]
0

Avocado är inte bra.
Jag har gett potatisskal utan problem ^^

Hallon, rödavinbär, smultron och banan är några favoriter :)