Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1051 ggr
catfoot
0

Pellets..

Om kaninen inte äter pellets, vilken min lilla hittekanin inte gör…Är det nått annat den bör äta istället??, Förutom hö, grönsaker, å grönt gräs..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Animalfriend
0

Nä, inte direkt. Har du ett innehållsrikt och bra hö så är det utmärkt. Grönsaker, rotfrukt, kanske lite linser eller ärtor någon gång. Sallad och annat grönt.

Ger du henne det så behövs ingen pellets. :)

catfoot
0

Ok, man har ju hört att pellets är så viktigt för det innehåller all näring en kanin behöver, senast på djuraffären jag var in i…

OT/Snyggt ....

Animalfriend
0

#2 Man kan tillföra den näringen via "naturlig" föda i stället. Det ligger ju inte en massa fabriksproducerad kaninpellets ute i naturen hoss de vilda kaninerna. :)

ALLA djuraffärer vill ju sälja sina produkter. Så det är klart de säjer att pellets är viktigt. :)

catfoot
0

Ja, naturligtvis…Dom vill ju sälja, å vi kunder är ofta lätta att lura..helst som djurvän, å man vill sina bäsat vänner allt gott…Då blir man lättlurad, förståss..ObestämdSkrattande

OT/Snyggt ....

[BonnieL]
0

#2 Eftersom det är en hittekanin kanske det inte är så lätt att veta, men vet du ungefär hur gammal kaninen kan vara? Och vilken sorts pellets har du?

catfoot
0

Rabbit food, heter fabrikatet..vet inte om det är en bra sort eller ej??

Jag tror att det är en rätt ung kanin, men är inte säker alls…Under året har en vännina sagt som har kaniner, men hon var oxå osäker…Liten är den i varje fall…

OT/Snyggt ....

[BonnieL]
0

Okej, har aldrig hört talas om pelletsen, men om kaninen är under åtta månader ska den ha fri tillgång till pellets. Testat att byta pellets? Lycka till iallafall Glad

catfoot
0

Tack…Ska ta å prova ett annat fabrikat å se om det blir bättre..Vilket köper ni??..

OT/Snyggt ....

[BonnieL]
0

Carrier eller Stampe skulle jag provat :)

catfoot
0

Å det säljs på djuraffärer??

I så fall ska jag rusa in i morgon å sen om dom har det..

OT/Snyggt ....

[BonnieL]
0

Jag vet inte om de har det i djuraffärer men har du Granngården nära dig? För dom har iallafall det :)

annaforsgren
0

De flesta kaniner gillar Lottie. Det säljs på ICA, djuraffärer och granngården.
Även om kaninen inte gillar pellets så är det absolut ingen fara, bara kaninen äter mycket hö. Kolla så att höet värkar färskt och luktar gott, det ska inte damma och vara lite grönt.
Sedan är det bra att ge grönsaker varje dag så att kaninen får i sig lite extra vitaminer.
Det finns de som inte alls ger pellets till sina kaniner och det fungerar utmärkt:)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

catfoot
0

Granngåden finns….

Lottie..Ok, ska även då kolla efter det…

Tack snälla ni för råden ni ger mig..Så värdefulla, när man är osäker om man gör rätt eller ej..

OT/Snyggt ....

Hermelina
0

Lottie tycker jag är lite som godis, har precis bytt från lottie till stampe. Lottie är också rätt dyrt. Men dock så gillar ju dom flesta kaninerna det..Nya fodret,stampe, duger inte åt min lilla tös, så nu äter hon ingen pellets alls.. :O

catfoot
0

Då låter ju som om Lottie, vore nått att prova på denna lilla kanin..Vill att den äter, å mår bra..Det är det som är det viktiga nu…Den verkar bara vilja äta grönt gräs, lite hö…Det är väl det som varit dieten skulle jag tro…

Men verkar tycka om Broccoli i varje fall, nån tugga gurka, men inte så poppis…Fröstänger däremot har blivit väldigt omtyckt, vet att det inte är den bästa maten för kaniner…Men jag bara ler, å är glad att den vill ha nått annat än gräs…

OT/Snyggt ....

[BonnieL]
0

#15 Om den är smal kan du testa att blanda i lite solrosfrön och/eller hel havre :)

catfoot
0

Ok, ja den är lite benig å tunn…

Då hjälper solrosfrö å hel havre..Eller kanske inte bägge delarna på en gång??.Ska jag blanda det med lite Lottie då??

Oj va jag frågarSkäms..men vill lära mig allt runt kaninskötsel…Vill ge denna kanin det bästa, det är en värd..Har blivit kär i den lille…

Mina katter är smått avundsjuk tror jag..Dom sitter på avstånd å skriker när jag ligger på backen bredvid buren för att bekanta mig lite mer med lilla sötis, som ännu inte fått nått namn…Lutar åt Snurre, min brorson får bestämma…

OT/Snyggt ....

Hermelina
0

Bäggedelarna borde funka bra, bara du tar det varligt så han inte blir lös i magen. och ja blanda med Lottie, men bara lite i början av allt :)

Själv tycker jag lottie är liiite smalt, min ena hermelin är för smal, så därförblandar jag i lite annat också :)

catfoot
0

Ok, då ska jag kolla upp detta i morgon…Man kan köpa hel Havre å Solrosfrön på djuraffär eller kanske då på Granngården då??

OT/Snyggt ....

[miiickkiis]
0

putt

[BonnieL]
0

#19 Yes, på granngården :)