Bajs???
Kikar in här, för att höra vad ni tycker ..Här verkar det finnas många kaninvänner…Har tagit omhand om en dumpad kanin igår…Den har inte bajsat alls sedan igår eftermiddag, drukit å pinkat har den gjort, ätit lite grönt gräs,..men inte bajsat..Bör jag bli orolig, eller gör kaniner så här när dom blir stressade?
Att den inte bajsat kan vara ett dåligt tecken.
Hur verkar kaninen i allmänhet?
Kaniner som inte mår bra kan ex sitta i ett hörn och trycka och se lite nere ut.
Känns magen mjuk eller hård/spänd?
Normalt sett ska den kännas mjuk och avslappnad.
En spänd mage brukar tyda på att kaninen inte mår bra.

Kaniner har ju inga muskler i magen som gör att dom kan "trycka ut" och därför måste dom äta hela tiden för att bajset ska komma ut. Men hade den ätit gräs sa du?
(Har för mig att det är så?)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Jag är inte så jättebra på detta område, men kan man inte ge typ extra mycket gräs eller något annat så att kaninen blir lite lös i magen? Vet ju att man gör så när människor har förstoppning, vi har ju dock muskler att klämma med (hehe..).
#6: Parafinolja funkar bra för att få igång magen.
Jag skulle ge väldigt lite olja, man tror att det går åt mer än vad det gör. Försök istället få i den mat för att få igång magen. Barnmatsburkar är kanon bra. Så som morots purre eller något liknande. Åt min i massor trots att hon var väldigt sjuk. Antingen händer följande, hon äter inte eller så äter hon och magen kommer inte igång ändå. Då skulle jag säga åk till vet. Eller så går det bra som vi hoppas på:)

Grattis till den lilla kaninen du tagit hand om! Å grattis till "pluttarna" / kulorna, haha!
Hö, det ger du eller hur? Det måste kaniner ha för tänder å tarmar…
Men eftersom kaninen äter å pluttmaskinen är igång så tror jag han / hon är ok! Nu ska du bara överösa med gos oxå! :-)
Stort lycka til å grattis till den lilla kaninen som fick ett hem hos dig! 
Plommon blir ju vi lösa i magen av om vi äter för mycket
Men du kan ju testa lite att ge men annars testa annan pure då så som äpple eller päron?
Tack..Ja, jag tänkte få igång bajseriet..Den har inte bajsat nått mer idag, fick i han nån ml. morotspure i varje fall..Provar lite plommonpure i morgon..Är orolig för lilla kaninen, som ännu inte fått nått namn…Hade kanin för 10 å sen, den bajsade kroniskt å jämt
..Därför min oro över denna lilla kanin..Tack alla snälla ni för råd, jag suger åt mig, för jag vet att ni kan detta med kaniner..jag är en kattmänniska i vanliga fall, men älskar alla djur..Kram Catfoot
ja men du är faktiskt inte orolig i onödan. Kan ju låta trist att höra men en kanin som inte bajsar r det fel på:( Men se det så här han kanske inte har ätit så mycket och därför inte kan få ut så mycket:) Hoppas magen kommer igång snart!
#13…Ja, den har nog kanske inte ätit i överflöd under en längre tid, så därför lite bajs, kanske……men jag vill se bajs
..Det enda jag vill nu…
Tror ni det är ok, att ge kaninen plommonpure då??…Den blir inte dålig av det, hur mycket bör jag ge.???
Har känt egenom kaninens mage, den känns mjuk, den är heller inte speciellt mager, men nog kan den behöva öka lite i vikt..
Jag skulle inte ge mer än några skedar alltså… då det är som det är på oss:P jag skulle heldre testa nått annat:)
har skrivit det innan. Äpple pure, päron pure (mottliga mängder där också) klipp hö, havre, pellets. ja testa allt du kan:)
Ok, då ska jag test å köpa det i morgon…Pellets verkar kaninen inte äta alls, den skålen är orörd..Lite hö å grönt gräs verkar var det som går ner i små mängder…men tittade nyss ut genom fönstret, då satt lillen å slickade i sig klicken av morotspure som jag lämnade, det känns jättebra…Är så hönsig, vad det gäller djur….
Förstår dig. Men vad kul att han äter:) Det är den skönaste känslan som finns, då ett djur liksom går åt rätt riktigt efter att ha varit dålig
Tack,
Ja nu kan jag kanske sova i natt å hoppas att morgondagen blir ännu bättre för lilla kaninen…
Kankse har han aldrig fått pellets, eller morot, utan levt på hö å gräs…
Ska kolla den lilles tänder i morgon..
Tack gulliga ni för tips? å råd..Gissar att jag kommer att behöva fler framåt..Så jag söker medlemskap i Kanin i fokus…Kram
Man behöver inte söka medlemskap här, bara att bli medlem ju;) Varmt välkommen du är ju en liten kanin människa du med!
Kaninen har inatt gnagt på en sådan fröstång som jag köpte för att få den sugen…6-7 nya bajsknölar i buren
…Sällan man blir lycklig över bajsknölar, men nu har jag blivit det i några dar..
Hoppas nu den återfår aptiten, dom är ju så söta när dom äter de små liven…
Vi har fått en stor utebur av en vän, den måste lagas lite innan vi kan använda den..men snart har lille kanin stora ytor att springa på….Ska bli så kul att få ge den ett bra liv..
#23: Yes, kaniner är koprofager.
Kaninen äter första bajset som kommer, som kallas för blindtarmsavföring, och är mjukt och påminner om en druvklase.
Det andra bajset som kommer ut andra gången, är dem hårda runda kulorna man ser.
#25: Dem gör ju det av en anledning. =)
#27: Såhär står det på denna sida (som beskriver det väldigt bra);
"Kaniner äter maten två gånger för att ta upp all näring som finns i växterna mer effektivt, detta kallas för koprofagi. Maten är då bara halvsmält, men innehåller nu mycket vitaminer och andra vikta näringsämnen för kaninen. Kaninen äter spillningen direkt från ändtarmsöppningen. När födan passerar matsystemet andra gången tas den sista näringen ut och resterna kommer ut som torra runda kulor. Detta gör att de kan ta vara på fibrerna på ett bättre sätt eftersom de annars skulle ha svårt att smälta fibrerna."
Har inte läst hela tråden, men får den inget hö? Det är ju deras basföda. Om den inte får det måste du köpa det nu.
#28..Smarta djur, kaninerna..Att verkligen återanvända å suga ur all näring i maten…
#28..Jodå, den har full tillgång till hö, det verkar som om magen kommit igång lite nu..Å jag sett att den äter istt bajs, å därför så lite kulor som ligger i buren..Blir kanske mer nu när den får mat hela tiden, å inte behöver söka den längre…
Det beror på , värkar den må dåligt , prova ge den riktigt foder så kanske den piggnar till ovh det blir bättre.
Vad menar du med riktigt foder?? Jag har den uppfattningen att man ska ge en aknin det som den behöver eftersom att dom blir så himla dåliga utan mat. Alltid bra att försöka med olika saker i början tills de börjar äta. Sen kan dom självklart bli lite kräsna och bara vilja ha det goda men det märker man ju ofta.
Den verkar må mycket bättre..Får pellets som den inte äter, har morötter vilket den heller inte vill ha, många olika grenar är oxå inlagd för att han ska gnaga på, vilket den inte bryr sig i alls…..Några fröstavar som den gärna gnager på, har verkligen fått smak på morotspure, som den gärna slickar i sig, hö å grönt gräs ätes gärna…Får försöka plocka in lite nya menyer med tiden..Den har idag fått en jättestor utebur som den inspekterar nu till fullo…Stora ytor har den nu att skutta runt på…Å ett stort hus att krypa in i..Lovar att komma med lite bilder på kaninbostad med kanin, snart..
Skönt att den verkar bättre:)
#35: Rå potatis innehåller mycket stärkelse som kan bli för starkt för en kaninmage.
Bättre att koka potatisen.
Nackdelen är att kaniner lätt går upp i vikt utav det, av egen erfarenhet. =P
Vitkål bör man skippa, då det är väldigt gasbildande.
Gaser är inte bra för en kanin, då den inte kan fisa.
Så alla gasbildande grönsaker/rotfrukter bör man vara försiktig med eller undvika.
#37: Japp, samma gäller där också.
Frukt och bär är dock bara som godis. =)
Väldigt sött.
#39: Broccoli är lite gasbildande, men är OK att ge i små mängder.
Har gett broccoli här hemma utan problem, men ger som sagt små mängder.
När dem är vana kan man ge lite mera.
Brukar ge ungefär 1 broccoli-"träd" som mest.
Att du frågar är bara bra, det är ju då man lär sig. =)
#41: Ja, det är inga problem.
Brukar själv göra det med broccoli tex, när jag inte får tag på färsk.
Nja… det är nog bättre med varma potatisar. Det var tur att din kanin har börjat bajsa igen:):)

min kanin hade samma sak idag:P magen var lite spänd, men efter att jag gett äpple och masserat lite så gick han på toa och gjorde sitt behov.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus