Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2085 ggr
knutteknop
0

Katastrof!

Jag har precis fått hem min lejonhuvade (korsning?) hona. Hon är 6 år och har aldrig fått någon kull.

min andra kanin är 5 månader och köpt i djuraffär. han är madagaskar.

Chilli så som hanen heter har då en dag efter att honan (Lypso) kommit hit, då rymmer han in till henne och när jag kommer in i rummet blir jag jätte rädd. där sitter det två kaniner i samma bur och den andra är tom…

jag hoppas verkligen att det inte blev något men jag måste förbereda mig på det värsta. jag kommer såklart göra allt för att ungarna ska överleva om ungarna kommer.

det är i sådana fall hennes första kull och hon är 6 år har hört att edt inte är bra. kommer ungarna att överleva?

Myrtorpets Möss och Kaniner

imsuchadiva
0

Jag vet inte om ungarna kommer överleva. men jag skulle oroa mig mest över mamma.
Du kanske borde överväga att gå med henne till veterinären och låta dem ta bort ungarna?

knutteknop
0

vad skulle hända med henne?

Elina.
0

Det första du ska göra är ju definitivt att fixa burarna. Klarar du inte av att ha en hane och en hona utan att de kommer i kontakt med varandra så är det för kaninernas skull bäst att du säljer hanen eller honan, kastrerar/steriliserar en av kaninerna eller helt enkelt sätter kaninerna i olika rum långt ifrån varandra!

[Angel88]
0

Hej, ja rekomenderar dig att ringa en vett och be dom göra en abort på hene…

jag fick avliva min ena hona då hennes kull bleb missbildad och fastnade i henne… ja rekomenderar dig att inte låta det forsetta..

det är nog 75% att det blivit något.. och din hona lär nog inte klara det om hon e 6år, då min va lite mer än 1..

ja hade tänkt avla på henne hadde till och med frågat här inna… men sedan bestämt mig för att inte göra det då min hanne lyckades göra det genom gallret..

det va hämskt när ja fick ta bort henne..

ett kejsar snitt skulle kosta 6000kr för att honan skullr få 30% chans att överleva och bäbisarna 0%

Zvintos
0

Om honan är över 6 år och aldrig haft kull innan, finns risken att hon avlider vid förlossningen.
Så jag skulle vara mer orolig över att honan inte överlever, än att ungarna skulle dö.

knutteknop
0

jag ska kastrera honom och ha dom i olika rum men har inte råd med abort…

[Angel88]
0

#6 då e det nog snällare mot honan att avliva henne om du märker om hon e dräcktig..

[aammE]
0

#6 Finns det ingen du kan låna pengar av då? För jag tror inte att det är så stor chans att varken hon eller ungarna överlever, tyvärr. :/

knutteknop
0

asså är det säkert att hon kommer att dö nu bara för en liten tjuvparning… Rynkar på näsan

AnimalLover
0
#9 jaa , hon är sex år , det medför en väälldigt stor risk .. och vadå ''liten'' tjuvparning ??
[aammE]
0

#9 Säkert är det ju inte, men det finns ju en risk som med allt annat.

knutteknop
0

*snyft*

imsuchadiva
0

AnimalLover, använd inte fet text i onödan, folk uppfattar det ofast som en skrik/stötande ton.

Knutteknop, när man är djurägare, så får man ibland vara tvungen att lägga ut pengar på sina djur som man egentligen inte har.

Men tycker iaf att du borde ringa och prata med en veterinär.

knutteknop
0

#10 asså jag hade absolut inte parat dom med flit!! och URSÄKTA mitt ordval men allvarligt min kanin ska typ dö nu kan du va lite schysstare!!!

knutteknop
0

# 13 tack ska ringa så fort som möjligt!

[Angel88]
0

det är värre än va du tror…

ja hadde ingen möjlighet att ta min hona till en vett fåren på morgonen efter så detta e en av dom aldra hämskaste dagar i mitt liv.. ja vet vad som kan gå fel.. och det e mycket snällare mot honan och avslutar det innan det går så långt att hon behöver lida..

har man skaffat sig djur måste man ha råd… se på mig ja har lagt ut ca 10 000kr på 1,5 vecka på min hund och häst… i vett räkningar. även om man inte har råd får man ta sig råd, det är ditt ansvar som djurägare..

man ska hälst inte ta en första kull på en hona som e över 1år, då dom bildar ett slax fett som kan göra det svårt för honan att föda ut ungarna vilket då kan leda till att bäbisarna fastnar. då finna bara två altanativ, avliva eller chejsar snitt.. det är otroligt smärtsamt för honan. och det är ej säkert att hon klarar det.. ja skulle sätta att det är ca 5% chans av 100% att din hona skulle klara det.. men ja skulle själv aldrig våga chansa.. du får ringa och prata med vetten… onödigt att kastrera hanen.. kastrera honan, så plockar dom ungarna samtidigt.. du kan ju säga att du inte viste att hon va parad, de e ju bara att säga att du just fått henne…. sedan kan du ha dom i hop..

[Angel88]
0

#0 ja vet precis hur det är, du e inte ensam…

ja älskade min hona väldigt mycket… och ja plågar mig själv för det.. men det gör inte saken bättre…

ring och beställ tid och få honan kastrerad, asså att dom tar bort livmoder och äggstockar.. skulle det vara en nystartad dräcktighet tar dom ju bort den.. det är ja bara att säga att du inte viste att hon va dräcktig.. att du just fått henne och att du ville ha dina ninisar ihop..

knutteknop
0

# 16 ok jag ska göra det då  tack

hjartelyckanskaniner
0

Tycker vissa är lite taskiga och borde skriva lite snällare.

Kaninen behöver ju inte dö i förlåssningen, men det är större chans att hon gör det. Bäcknet växen nämligen ihop vid en viss ålder om de inte fått ungar innan och när hon ska föda så kan ungarna fastna eller göra att hon skadar bäcknet och förblöder (har hänt en jag känner). Det finns en uppfödare som avlade på 3 st honor som var 8+ och 2 av de dog men 1 överlevde med svåra skador och ungen dog.

Men det finns komplikationer med alla kaniner när de föder, så honan måste inte vara under 1 år för att vara fri mot skador eller dö i förlossningen. Kaninen kan förgiftas av ungen och dör på så sätt, hon kan få förstoppning när hon bygger bo och kan dö av det, så det har inte bara med åldern att göra att honor dör.

Har du ingen i släkten du kan låna av så länge? någon kompis du kan låna lite av?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

knutteknop
0

jag ska ringa vetrinären och får låna av några i familjen..

Tarkie
0

#19 Bäcken växer inte ihop på kaniner. Den gör det på marsvin.

hjartelyckanskaniner
0

Har hört det av några uppfödare.. men om kaninen har bra kondition, vad ska det då vara för fel att avla på en hona som är gammal? Vad händer med kroppen egentligen?

Mvh Emma

AnimalLover
0

Sorry att texten blev fet men jag tryckte faktist inte på den knappen . #21 det gör det nog med kaniner med

spiritedaway
0

Äsch då. :/ Hur hade de lyckats rymma?

Hoppas verkligen inte det blev nåt. Det här kommer nog innebära en hel del risker allmänt. Att testa låta henne föda är ingen bra idé alls i alla fall.
Så jag skulle nog också ha chansat på en kastrering på honan.

Tarkie
0

#21 Nej, den gör inte det. Inte enligt Roslagstull.

#22 Men som du skrev. Dom kan skadas där ändå.
Inget är fel. Jag hade en hona som fick sin sista kull när hon var 6-7 år gammal och i bra form. Tjuvparning.

hjartelyckanskaniner
0

När hade hon kullen innan då? var det 1 år emellan de kullarna?

Mvh Emma

Tarkie
0

#26 3,5 år.

[Angel88]
0

#25-27 ja men din kanin hadde haft ungar innan.. denna är 6år och har aldrig haft bebisar

TereseE
0

Tror inte det blir så dyrt om du kastrerar honan hos veterinär, då tar de bort ungarna på samma gång. Men det finns ju risker med att söva en så pass gammal kanin… är hon i bra hull och fullt frisk annars så behöver du nog inte oroa dig för att något ska gå fel vid en kastraktion.

Tarkie
0

Spelar ingen roll. Vem säger att det spelar en roll?
Ge men en vetenskaplig undersökning så kan jag ge mig. Om honan är i bra form är det nog ingen fara.
Ja, risker ökar vid större ålder. Men vem säger att den ska dö? Honan kan även absorbera ungarna om hon vet att hon inte klarar att ha en kull. Ingen säger att parningen måste tagit. Man vet inte. Att avliva kaninen är helt onödigt då! Man får vänta ut.

TereseE
0

#30 Det där med att absorbera ungar är en myt.

[Angel88]
0

#28 min kanin va i jätte bra hull och i jätte bra kondis hon va ca 1,5 och hon klarade inte att föda fram sina bebbar. detta va en tjuvparning…

och ja vill aldrig vara med om det som hände igen

hon hadde onte, men ja kunde inte komma till en vett fören kl nio på morgonen. benen på bäbisen va ute och dom bet hon av.. det är vad som kan hända..

om du medvetet reskerar dina kaniner så e det din ensak. rekomendera inte andra till det..

det är inte kul att se ens kanin ha ont. min hona va tapper hon kämpade, med det gick inte.. ja sov inget den natten…

ja hjälpte henne så gott ja kunde, hon fick somna in i min famn..

och hu vad ja grät..

så snälla utsätt inte era honor för det, det är inte värt risken.. ja vet precis hur det kan gå och  ja lider av det själv..

[Angel88]
0

#0 ja tycker du e jätte duktig som frågade deräckt och är villig att agera snabbt.. du e nog en bra kanin ägare…

det är inte roligt att ta svåra beslut, ja vet hur det är.. sitter själv i denna sitsen nu. kanske får avliva min älskade häst som ja bara ägt i 9 veckor… och det är det jobbigaste beslutet i mitt liv.. får se hur det går hos vett på tors

Tarkie
0

#31 Säkert? =)

Vet att en hona blev tjuvparad. Dom röntgade henne när hon var på dag 25. Då hade hon 5 ungar som levde. Men inga ungar kom. Dag 35 röntgades hon igen och då var alla ungar borta. Veterinären kollade på henne och det fanns inga spår av att hon fött ungar. Inte heller i buren. Veterinären sa att honan absorberat dom.

#32 Så du tycker att jag medvetet riskerar mina honors liv om jag parar dom efter 1 år? Då gör nog många uppfödare det här i världen. Vet många, väldigt många som tar första kullen vid 1,5 - 2 år. Inga har problem. Du borde ha haft otur.

[Wera]
0

Gar det inte att typ gora "abort"? Det skulle jag forsokt iaf. kastrera om hon inte e for gammal….
Btw har jag inte last igenom traden.

Ursakta stavningen. 

RabbitLower
0

jag hade faktist en hona på 6,5 år när hon fick sin första kull en liten hermelin smulan hette hon :) (hon lever inte mer hon dog av ållder <3) och först fick hon en kull me ungar som va döda alla tuvär sorglit "/ men sen efter de fick hon tre friska ungar (inte 100% p att alla va friska för en av dom e blinda idag men hon föddes nogg inte me de  som tur va hon fick de senare antaglien av nått stängsel som stack ut så hon fått de i ögonen "/) Jag tror inte de e så farligt för jag har hafft 3 stycken honor som va över 1 år när vi para dom men alla ungarna o så mår bra :)

thexclub
0

Hur det går beror ju väldigt mycket på honans bakgrund och kondition. Är det en frisk och kry kanin som fått mycket Motion och levt ett sunt liv så kan hon nog klara en förlossning, men är det en kanin som bara sittat i buren nästan hela sin liv och ätit onyttigt foder så skulle jag inte tro att hon överlever.

Det säkraste, och troligen snällaste mot honan, är som #29 säger att kastrera henne. Dock spelar det ju roll ifall hon är pigg där också med tanke på att hon sövs.

Jag skulle absolut åka till veterinären och rådfråga vad de tyckte, det är svårt att ställa en "diagnos" över internet när man aldrig sett kaninen på riktigt.

the vanity, it becomes insanity

hjartelyckanskaniner
0

Jo, de kan de visst!

Jag hade en hona som skulle föda och jg kände ungarna mycket tydligt, men en dag så bara var ungarna borta! Hon hade inte fött ungarna, utan de hade antagligen dött i magen och gick då bort utan att hon skulle få en svår förlossning och föda döda ungar.

Mvh Emma

knutteknop
0

jag har idag ringt vetrinären och dom sa att det inte var någon fara.. och att jag skulle avvakta i två veckor och se om hon änns var gravid.

spiritedaway
0

okej. hoppas det går bra då.

AnimalLover
0

#39 det där lät nästan liiiiite långsökt :/ Antingen ljuger du eller så var vetten välldigt okunnig.

knutteknop
0

varför skulle jag ljuga om min kanins hälsa jag skulle kanske tippa på en okunnig vett

AnimalLover
0

#42 bättre om du tar ninen till vetten så att den kan göra en grundlig undersökning .

[aammE]
0

Håller med #43, ta med kaninen till veterinären och undersök det nu innan det är försent..

jossan84
0

Det är alltid en risk med ungar. Honor kan dö även om de är unga eller har haft flera kullar inna, det ska man vara medveten om. Det bästa är om man som uppfödare kan lära sig att själv ta bort djuren. Då kan man avliva själv om det är akut och inte dra ut på lidandet genom att åka till veterinären.

Vid ca 1 års ålder fixeras bäckenbenet på kaniner (lite olika beroende på ras, senare på stora kaniner) och är inte lika tänjbart efter det. Därför brukar man säga att man ska ta första kullen innan den åldern så att det tänjs ut. Men en förlossning kan mycket väl gå bra även efter den åldern, även om risken är större för komplikationer.

Det som har hänt har hänt. Det är en stor risk även om du väljer att ta bort ungarna. Då måste hon sövas och kaniner är mycket känsliga för narkos.

//Jossan

teddykaniner
0

Hej!

AnimalLove: Tror inte att hon ljuger.

Säjer som vetten att vänta ett par veckor, vetten kan knappast göra något nu. Hon kan klara den, ingen vet ju! Det kan ju också vara så att det inte blev heller.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Sashhi
0

AnimalLover, gå inte på förhastade slutsatser! Vi är här för att hjälpa folk, inte för att kasta spydiga kommentarer på de.

Skulle försöka att ta med henen till veterinären, för i telefonsamtal kan veterinären få en helt annan uppfattning om läget.

Not your mom, not your milk.

AnimalLover
0

Det räcker med att en säger till mig , för jag bryr mig endå inte . Jag säger bara mina åsikter.

Denna kommentar har tagits bort.
Animalfriend
0

# 46 Instämmer helt med dig. 110%.

#0 Det värsta som kan hända (som är vanligt förekommande) är att hon lägger ungarna utanför boet eller föder för tidigt. Efter att ha vuxit upp med kaninuppfödning, så har jag varit med om liknande fall, en kanin som jag köpt, som varit ca 5 år, som varit betäckt tex.

Vetterinärer kan sällan göra något (visst de kan väll, men de är väll tom. själva tveksamma i bland till att göra sånna ingrepp).

Visst, de kan kanske kastrera honan, och plocka ev. ungar samtidigt. Men du kan lika bra vänta på att de kommer den naturliga vägen om du frågar mig. Ungarna dör med största sannolikhet endå. 

Satsa inte för mycket på ungarna, de kan tom. födas för tidigt, eller vara vanskapta. Dessutom så kan du dra ut på lidandet om du försöker dig på "stöd/flask"-matning.

Men det får du naturligtvis ta ställning till själv.

imsuchadiva
0

Lyssna på veterinären.

teddykaniner
0

#50:

Instämmer med dig! :D

Med vänlig hälsning,
Jenny

[Wera]
0

#48 "Jag bryr mig inte" - Vilken trakig och dalig attityd du har! Hall det for dig sjalv nar du bara papekar saker du tycker! Att dra slutsatsen pa att hon ljuger e att ta i!

teddykaniner
0

#53: Tycket samma, på forum borde man tänka sig för lite hur man skriver. Att påstå att hon ljuger… ja?

Med vänlig hälsning,
Jenny

Salladshataren
0

#48 Om du inte bryr dig så behöver du inte ventilera ut dina åsikter.

Kan du tänka dig för INNAN du skriver något som kan uppfattas som sårande eller kränkande?

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Animalfriend
0

#55 Håller med dig, men vill ändå mana till lite lugn i diskussionen. :)

[Angel88]
0

hej hur har det gått

kaninjosse
0

När hon är 6 år har buken växt igen och då kanske det ens inte blev någon PARNING, men var på den säkra sidan och gör det som de andra säger, det bästa alltså.

MarHai
0

Hur menar du med "buken växt igen"?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

kaninjosse
0

Buken växer ju igen om den inte används. Det är ju därför man inte kan ta en kull på en hona vid ½år och desan vänta 2 år, får då är den igenvuxen. Om nu en 6 årig hona som inte fått kull någonsin/på länge så kanske det ens inte blivit någon påbörjan av ungar.

Animalfriend
0

Om man har en tvåårong, som fick en kull som ganska ung (av misstag, bodde hos en som hon blev vanvårdad av då), kan man ta en kull nu igen då?

Hon är hoppkanin, hon börjar visa sig vara riktigt duktig, och jag vill så järna ha en unge kvar efter henne i framtiden, och tänkte ev. ta en kull innan hon börjar tävla riktigt mycket. :)

Tarkie
0

#61 Såklart du kan :)

Zvintos
0

#60: Förstår inte vad du menar med "buken"?
Jag tänker då iaf på utanpå magen, det kallas buk.
Och den ska då vara igenväxt alltid, det ska ju inte vara hål på magen.

Om inte, hur menar du rent anatomiskt att buken skulle kunna växa igen?
Aldrig hört det.

Tarkie
0

#58 Mina hona som var 7 år brunstade hela tiden. Hon fick 1 kull i den åldern. (tjuvparning). Nej, den växer inte igen. Bullshit som vanlgit…

Animalfriend
0

#62 Tack, toppen. :) Blev lite misstänksam av #60s text.

Hon verkar dock inte vara så villig, satte in henne hos en jättefin lejonhane med stam som jag tyckte passade perfect, men det tyckte tydligen inte hon. Hon avvisade honom på skarpen kan man säja. Det skumma är att hon byggt tre skendräktighetsbon i rad nu, så jag tänkte att det kanske passade och var dax nu. (?)

jossan84
0

Hm, buken är hela det utrymmet som innehåller alla inälvor efter diafragman, dvs, magsäck, tarmar, mjälte, fortplantningsorgan, njurar, urinblåsa mm. Har aldrig hört att något skulle växa igen om de inte används. Vad skulle vara syftet med det?

rapport
0

Du har hört helt rätt att det kan bli mycket farligt för barnen och mamman men mest för mamman för när dem blir så gamla väger deras lår/ben och det är mycket svårare att få ut ungar då och mamman kan dö av det och ungarna men jag hoppas och håller tummen att det inte blir något:)

annaforsgren
0

Jag tycker bara att du ska vänta någon vecka och se om det ens tog. Som veterinären säger kan dem inte göra någonting nu eftersom att bebisarna  då troligtvis inte utvecklats så mycket än.
Sedan om du märker att honan börjar bete sig mammig och blir rundare om magen borde du åka till veterinären och kolla så att allting står rätt till och prata med veterinärerna om möjligheterna och vad man ska göra. Säg som det är att hon är 6 år och aldrig haft en kull, att hon blev tjuvparad och hur aktivt liv hon levt m.m. Då har veterinären mer att gå på och kan efter det komma fram till en bra lösning.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus