Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 359 ggr
alicesprallis
0

Varför gjorde hon så?

Imorse när jag skulle gå till kaninstallet möttes jag av min dvärgvädur Kajsa på gräsmattan.

Jag har 2st trekantsburar som kaninerna turas om att sitta i även på natten.

I den ena hade jag satt dvärgväduren Kajsa och hennes 1 vecka gamla bebisar (ibolådan)och i den andra satt min dvärgvädurshane Pontus.

Det visade sig att Kajsa gnagt hål i sin bur och sedan hade hon och Pontus fixat hans bur också! Han satt i sin och försökte se oskyldig ut, men jag vet nog vad som hänt i natt!

Det konstiga var att när jag satt in bolådan med bebisarna i inneburen igen började Kajsa hysteriskt gräva ur bolådan och sparka bort "boet" och bebisarna till toahörnet. När jag la tillbaka allt i bolådan igen gjorde hon det en gång till, och hon brydde sig verkligen inte om att bebisarna pep och skrek.

Jag har läst om andra vars honor blivit tjuvparade när dom haft en kull, men dom har helt enkelt fött den nya kullen samtidigt som dom tagit hand om den första. Men jag har aldrig hört talas om att hon dumpar en vecka gamla bebisar bara för att hon blivit dräktig på nytt.

Som tur var är min Tessan en mycket bra mamma och då hon bara fick 3st egna bebisar i sin kull för 5dagar sedan, så fick hon adoptera Kajsas små.

Detta skedde utan problem, Duktiga Tessan!!! 

Någon annan som varit med om liknande???

rapport
0

Usch det lät dramatiskt:(Tur att du hade Tessan:) Jag har inte varit med om något liknande men från min kanins uppfödare berättade hon att min kanins mamma fick tre ungar men en av hennes andra kanin fick också ungar då men den andra mamman blev sjuk och dem valde att ta mamma och en unge och försöka hjälpa dem två så fick dem andra somna in för dem var svaga och dem medicinerade mamman och så men senare dog mamman och min kaninsmamma fick ta hand om den ungen dem räddat:)

[Wera]
0

Nej har inte hört talas om men hon kan ju bli stressad med tanke på att du flyttar ut och in ungarna till trekantsgården och buren, de ska vara i samma bur hela tiden..