Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 12285 ggr
jahadu
0

hur mycket hö?

Hur mycket hö käkar en kanin om dan (i kg)?

snart är det dags att köpa hem ett gäng höbalar men hade behövt räkna ut hur många jag behöver köpa för att det ska räcka en viss tid…

Kaninerna är vanliga dvärgvädurs korsningar (hoppkorsningar) på 1,5-2kg.

inte för att jag tror att folk här inne står och väger höet till kaninerna som man gör till hästar (gör ju själv inte det) men någon här kanske har lite koll iaf? (A)

ssandraa
0

Jag har ingen koll alls. tyvärr

Jordgubbsylt
0

Jag har inte heller någon koll alls. Men jag tror det viktigaste är att dem har tillgång till hö hela tiden, det är väl olika till kanin hur mycket dem äter. Jag har ingen aning tyvärr.

Nickel
1

Mina äter cirka 2 liter hö per dag.. ^^

Kristall
0

Mina äter inte så mycket hö, har 4 kaniner och en säck på kanske 5 kg brukar räcka i typ en månad.

Men det är nog olika beroende på hökvaliteten och så.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

barabys
3

jag har 40 vuxna dv.v och det går åt en bal på ca. 14 kg / månad..e har alltid tillgång till hö och en del slängs.

jasminrex
1

det beror på hur mycket pellets och annan mat jag ger till Flipper. Nu får han mindre pellets än förr så då äter han mer hö men jag vet inte hur mycket hö han äter.

[Wera]
1

2 höhäckar/dagen, skulle tro att det är ungefär 2 liter/dagen.

Trocaderos
0

Jag har ingen aning gur mycket det går, jag ser alltid till att det finns hö i häckarna men hur mycket det går osv vet jag tyvärr inte. Sedan så jhar jag ju kaniner som äter mer hö och vissa äter mindre så det är ganska olika.

[BonnieL]
0

Ca en höhäck om dagen, tror det är ca 1 liter.

Toaden
0

Ingen aning, jag fyller på och dom äter tills dom är mätta.

jossan84
1

Hur mycket det äter beror lite på energiinnehållet och tillgång på annan mat. Ju mer energi de får desto mindre behöver de äta. De bör dock inte få för mycket energo från annat håll då de behöver en viss ättid för sysselsättningen.

Mina har alltid fått fri tillgång så jag har faktiskt ingen koll på hur mycket de äter per dag. Det är väldigt olika från kanin till kanin, en del gluffsade i sig rätt mycket medan det verkade som att vissa knappt rörde höet.

HextremO
0

Mina kaniner måste vara matvrak. För det går ut ungefär en hel bal ca10-12 kg på ungefär 2-3 veckor på 5 kaniner : S ändå är dom itne speciellt tjocka.. går dom ungefär 3 dl pellets varje dag (fyller på 2 ggn om dagen, en gång på morgon och engång på kvällen..

[Bolten]
0

#12 3dl om dagen? Är inte det väldigt mkt? jag ger mina 1 om dagen.

HextremO
0

#13 ne jag tycker inte de.. dom fick ca 1-2 dl förut. men tyckte dom magrade ur lite då.. så 3 är lagom nu tycker jag..

[Bolten]
0

#14 okej:) Vilken ras? är det?

HextremO
0

4 st dvv och en engelsk scheck..

[Bolten]
0

#16 okej

Jetaime
0

Här hemma går det ungefär en bal på 20kg/ månaden. Och då har jag runt 8-10 vuxna och ungar.. Och sen får dom flesta av mina kaniner bara hö på  sommaren (pellets ibland bara. ja och självklart frukt och grönt också.).

Kanin-Fiia
0

#18 Får kaninerna bara hö på sommaren!?

Min dvärgblandning äter ungefär en liter om dagen kanske och får ca 1 dl pellets om dagen. Det låter som hon äter väldigt lite men eftersom hon väger 1,3 kilo får det ju inte pöats så mkt i den kroppen ;) Däremot äter hon mkt grönsaker. :)

Kristall
0

#19: En kanin klarar ju sig utmärkt på endast hö, vatten och grönsaker..?

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Jetaime
0

#19 Ja, dom kaninerna som inte är dräktiga eller har ungar får ingen pellets, några får ibland.

Har kört på det nu ett tag, och det fungerar superbra. Pellets är igentligen bara tillskott, och nu på sommaren så äter dom så mycket gräs när dom är ute och har alltid fri tillgång till hö och får grönsaker/frukt ett par gånger i veckan.

jossan84
0

#21 Får de inget hö på vintern?

Jetaime
0

#22 jo självklart!

jossan84
1

#23 Aha, du skrev i ett tidigare inlägg att de bara fick hö på sommaren, men jag kanske feltolkade det på nått sätt :P

Jetaime
0

#24 Ja, de får endast hö på sommaren (ingen pellets). På vintern får de både och.

jossan84
0

#25 okej, en feltolkning alltså :P

Linnda
0

#25 hihi, jag uppfattande det också fel. (Bara hö på sommaren? Hehe vad äter de då på vintern typ)

Fralice
0

i en säck här är det nog ca 800 ** (något :s

Hur mkt ska jag ge min 8 v dvvlöwen?:s

Trasdockaa
0

Jag har 12 dvv som äter 20 kg hö i veckan.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)