Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1760 ggr
Fralice
0

En eller två

Tjenare ;D

Hoppas alla har en bra sommar (a)

Vart hos en uppfödning , gillade 2 st hanar som inte var från samma kull men lika gammla mina föräldrar erbjuder mig båda två och uppfödaren sa att det gick bra om man kastrerade dem , men finns det något negativt eller positivt med detta ?

Tänkte om dem inte blir lika gosiga men det är väll upp till mig?

mvhSkrattande

niklin
0

Kastrerade kaniner går bra att ha ihop, men det kostar ju en hel del att kastrera en hankanin (runt 1100 kr) och ska du ha dem tillsammans bör båda vara kastrerade isåfall.

"Gosighet" beror nog mest på den som sköter om djuren, men vanligast är väl att djur som har djurkompisar blir lite mindre "gosiga" av sig än de som är ensamma.

Fralice
0

Men om jag har 2 är dem aldrig ensamma och jag slipper välja,eller hur ?:)

Men det där med tamheten var ju inget kul..!Förvånad

niklin
0

#2: "Mindre gosig" behöver inte betyda att de blir otama eller rädda. Lägger du mer tid på dem så kan de säkert bli hur "gosiga" som helst.

Tamhet avgörs mest av hur mycket man umgås med sina djur och att man är snäll mot dem.

Fralice
0

OK tack så mycket :)

Jetaime
0

Två kastrerade hanar behöver inte fungera bra tillsammans, det beror helt på indeviderna..

Fralice
0

Hm .. det låter ju farligt och chansa, men deras uppfödare sa det ..

Oscar08
0

Jag tror att det funkar ihop om båda är kastrerade. Men ingen som vet man kan ju chansa. Funkar dom inte ihop kan du bara sära på dom i olika burar ju.

[Wera]
0

Två kastrerade hanar brukar faktiskt sällan funka så bra, sen måste du dessutom vänta tills de blivit 5-6 månader, kastrera och vänta ytterligare 1-2 månader innan de kan släppas ihop.
Chansen är liten, välj hellre en hona och en hane än två hanar.

Haft två hanar vi kastrerade och de funkade ändå inte ihop, och de var bröder och hade bott tsm tills de blev 5-7 månader.

Brownie
0

När jag kastrerade min hane kostade bara 700kr min vän åkte till ett billigare sjukhus för henne kostade det 500kr. ;) Dyrt för två hanar kan jag medge,kanske bättre med en hona och en hane? :)

Oscar08
0

Jag tror med att det blir bättre med en hona och en hane.

Själv har jag en hane som jag ska kastrera sedan ska jag kanske köpa en hona .

Fralice
0

Jag vill inte ha en hona pga. att deras temprament kan variera så o:

Uppfödaren är otroligt duktig och sa att det gick .. !

jasminrex
0

#11 men ingen här har sagt att de inte ska gå, de säger bara att det trolitvis inte kommer funka. Om jag va du så skulle jag inte sätta ihop 2 hanar iaf.

[aammE]
0

#11 Det går INTE i det flesta fall, trots kastrering.

Oscar08
0

Det kan gå mne chansen är stor att det inte funkar.

Fralice
0

Hm ..Detta blev väldigt svårt det "skulle inte va några problem"enligt uppfödaren

Oscar08
0

Men alla hanar funkar inte ihop även om uppfödaren säger det.

Zvintos
0

#15: Det må så vara att uppfödaren tror att det inte kommer bli några problem.
Men tyvärr ser verkligheten annorlunda ut.
Chansen att 2 hanar, kastrerade eller ej, går ihop är väldigt liten.
Funkar det är det ju bra.
Men risken är tyvärr större att det går fel.
Och det är ingen risk jag personligen skulle ta, eller skulle rekommendera köpare.
Tvärtom så avråder jag mina köpare från att ha 2 hanar ihop, även om de kastreras.

thexclub
0

#11 Jag vill inte ha en hona pga. att deras temprament kan variera så o:

Hanars temperament kan också variera? Skulle inte säga att honor är värre än hanar.

Personligen skulle jag bara ta en kanin.

the vanity, it becomes insanity

Fralice
0

vadå bara ta en kanin ?

Alla uppfödare jag vart hos säger dem är såklart vresiga vid vissa perioder

thexclub
0

#19: menade att om jag var du skulle jag endast köpa en kanin istället för två. Då riskerar du inte att det blir bråk, uttryckte mig lite dåligt.

Mina honor är då lika snälla hela tiden, visst har de dåliga dagar men det har pojkarna också.

the vanity, it becomes insanity

Linnet
0

Jag skulle aldrig rekommendera det till någon köpare, hellre då hona och kastrerad hane. Även om det kanske kan funka med vissa hanar så är det ju en chansning. Kan du inte ta båda men ha dom i olika burar.

Oscar08
0

Men välj du då. du gjorde ju antagligen tråden för att få råd/tips av andra medlemmar eller?

Fralice
0

men en hona och en kastrerad hane går finfint då?:)

Oscar08
0

Det kan gå fint men alla kaniner kan hamna i slagsmål men jag ska iaf kastrera min hane och kanske köpa en hona .

Zvintos
0

#23: Enligt min erfarenhet är kastrerad hane+hona en mycket säkrare kombination som oftast fungerar.
Det som fungerar bäst är kastrerad hane+vuxen hona.
Att sätta ihop med en unghona med kastrat kan ibland leda till dispyter när honan blir könsmogen och hormonerna rusar runt.
Därför brukar det (iaf i mina fall) gå bäst med en hona som blivit lite äldre och där hormonerna lagt sig lite.
Sen handlar det mycket om att matcha rätt personligheter också.

Fralice
0

Så..som ni säger;

två hanar kan gå om man kastrerar

en hona och hane går med kastrering men bättre med vuxen hona och ung hane ?

Så jag kan inte ta hane nu och köpa till hona i framtiden?

tack för svaren!

Zvintos
0

#26: Nästan.

Två kastrerade hanar kan fungera i få fall, men riskerna för slagsmål är stora.

Nej, bättre med vuxen hona och kastrerad hane, än ung hona och kastrerad hane.

Jo, du kan köpa hane nu och en till hona i framtiden om du vill.
Du väljer ju själv om du vill testa med en ung hona, eller väljer en vuxen.

Oscar08
0

Du kan köpa en hane nu och kastrera honom sen kan du köpa en hona .

Fralice
0

okey låter lite bättre ..!

Men eftersom uppfödaren sagt detta till mig så får hon väll ta tillbaks en hane om det inte skulle gå annars ?

Zvintos
0

#29: Fast då har du ju redan lagt ut pengar på kastrering, som inte är alltför billigt beroende på veterinär.
Här kostar det tex 650kr.
För du har väl tänkt kastrera bägge hanarna om du nu ska ha de ihop?

Oscar08
0

gör som du vill.

Denna kommentar har tagits bort.
Fralice
0

Juste s:

Så man märker inte iaf dem går ihop förens efter kastreringen ?

Oscar08
0

jo men om du kastrerar dom blir dom lugnare och det blir bättre då

Zvintos
0

#33: Man bör inte ens försöka sätta ihop dem förrän efter kastreringen.
Risken är som sagt stor att hanarna ser varandra som konkurrenter, och då kan det bli slagsmål.
Har man tur blir det bara ett litet slagsmål.
Men det finns fall där hanarna kastrerat varandra under slagsmålet (dvs bitit/slitit bort kulorna), vilket inte är särskilt trevligt.
Det kan gå bra, men risken är större att det inte gör det.
Efter kastrering minskar hormonerna och chansen är större att hanarna kan komma överens.

Så vore jag du, skulle jag vänta med att överhuvudtaget sätta ihop hanarna tills hormonerna börjat avta (iaf minst 6-8 veckor efter kastrering).

Fralice
0

Jag-Vart jag än läser står det att det är liten chans att hanar kan bo tillsammans även ifall dem är kastrerade !

Uppfödaren-"Ibland går det t.om att ha dem utan kastrering.Vi har haft kastrerade,jag har aldrig hört någon det inte funkat för och vi har haft uppfödning i 7 år ."

Hm Förvånad

Jag är ju sugen på 2 st kaniner som sagt

Zvintos
0

#36: Det kan vara hennes uppfattning.
Men faktum är att det är många fler som har den motsatta erfarenheten.
Att en person säger att det går, innebär inte att det gör det tyvärr.

Det är helt upp till dig.
Men jag råder dig att låta bli.
Att se 2 kaniner slåss, i värsta fall för livet, är inget man vill vara med om.

Fralice
0

Jag har ingen aning om hur jag ska göra..

:/

Zvintos
0

Såhär säger jordbruksverket om att ha 2 okastrerade hanar ihop:
"Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans."

Står i L80, sid 19.

Fralice
0

Det kostar ca 900 kr att kastrera dem så nej tack tror inte jag gör det för det heller …Tungan ute

Så,tycker ni jag ska ta en hona till ?:)

Om jag bara tar en hane måste han kastreras ?

jasminrex
0

#40 om du bara tar en hane så behöver du inte kastrera honom om du inte tycker att de behövs men om han ska sättas ihop med en hona då måste han kastreras om du inte vill ha ungar :)

Fralice
0

Kolla in mitt kloka beslut :D

Jag ska hämta EN hane ,lutar åt dvvlöwen :)

Sen i framtiden får jag se om jag köper en hona å kastrerar honom :D

För han kan väll kastreras i vilken ålder som helst..?:s

[aammE]
0

Han skall minst vara 6 månader.

rabbitlove
0

okej men skaffa en till bur!

Littlefox
0

Hej :) Jag tror nog det går bra med att ha två kastrerade hanar men det beror ju på om du vill betala så mkt som #1 sa och chansa och de bara kanske går ihop :) Men de borde nog göra de.. <33 Och det där med gosighet tror jag helt enkelt beror på dig :D<3

Lycka till!! <33

MVH Lisa-Littlefox <33

PrinzeZz
0

När jag köpte två hanar av en uppfödare så denne att dom kan bo tillsammans hela livet, ung och dum(okunnig) litade jag på henne, Slagsmål slutade det i, som tur var hann vi ingripa innan det slog helt slint i huvudet på dom men den ene fick sej ändå en rejäl dust.

Riskera det inte utan välj bara en alternativt kastrerad hane+hona(som helst även den ska kastreras).

Jag har lärt mej att ta alla uppfödare med en nypa salt och tro på det jag tycker verkar vettigt.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Fralice
0

Tack alla :D

Min uppfödare har själv erfarenhet om att det går, men har ingen lust att betala 1000 kr för kastrering (lika mkt som buren och kaninen jag ska köpa s:

Så jag kommer ta en hane och EV. en hona i framtiden om jag så vill :D

tack alla <3

(frågan är nu;

dvv löwen svartvit mantlad

dvv blåvitmantlad

hm … ;D

Maiae
0

#47 Smaksak, du väljer själv enligt mig. Kolla mest på hur kaninerna är i personlighet, ta den som är lite mer frammåt en någon som  är mer bakåt. Kolla på hur dom beter sig och hur dom ser ut rastypiskt, kolla villket temprament dom har, lungn men också frammåt tycker jag ska vara bra. Titta hur sdom ligger till i kullen, det är oftast en som är störst i kullen, en som är minst, ensom är spralligast osv. Fråga uppfödaren också hur dom är i buren osv. Tänk också påå hur DU vill ha kaninen, vill du ha en kanin som är sprallig med superkrut i sig eller bara en kel kanin som kan ligga i ditt knä och gosa? Tycker att det är kaninen i sig man mest ska titta på inte färgen och kroppen, om du avlar för färg så kanske det är självklart att du vill ha en den färg du avlar på. Vet ju inte vad du ska annvända din kanin till men tänk mest på personligtheten, som jag tjatat på så mycket nu, den är viktigast du vill ju ha en trevlig kanin eller hur?

Lycka till med valet;)

Mvh Maia

AnnnaA-L
0

2 hanar brukar sella funka bra ihop även om dom är kastrerade, eftersom dom fortfarande kan ha kvar han tendenserna kvar och blir det helt fel så kan en av dom bli dödade :/ så jag skulle rekomendera att köpa en hona och en hane och kastrera hanen eller 2 honor :)

Fralice
0

nu är valet gjort …

"trumvirvel"

ska skapa en tråd om det , ni får se ^^

Zvintos
0

#50: Då låser jag denna. =)

Inlägget är låst för nya kommentarer