Krokig hinderbana
Hej!
Är jättedålig på att komma på banor till hoppning. Ska testa det för första gången, att hoppa krokbana (heter det så?) Vet ni nån bra bana eller en hemsida som har banor? :)

Näe, inte direkt. Men om du precis ska börja hoppa krok är Y-banan bra att börja med. Typ två hinder på en rak linje, sen ett hinder åt varsitt håll (ett åt höger, ett åt vänster) och så varierar man så att kaninen lär sig att lyssna på när du svänger och bli mer lyhörd.
Tänk på att svängarna ska vara naturliga för kaninen att ta, så att de inte blir för tvära.

Okej, tack! Med min ena kanin har jag gått ut rätt mycket med i sele innan jag köpte min andra, så han är väldigt bra på att svänga och så. Behöver bara dra lite i kopplet så kmr han ^^^
Men på tävlingar ska man göra volt då? Asså som med hästhoppning? :)
#2 volt? i SKHRF får man inte styra tillbaka kaninen i en volt om den viker ut från hindret vilket man får i SKAF men det var inte det du menade? viker det ut ska man korrigera.
banan ska vara utformad så att men ser nästa hinder, så då är det aldrig fråga om några volter direkt (till skillnad från SKAF då man kan få göra en halv volt runt hindret man just hoppat för att komma på nästa hinder)
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Okej. :))

#4 Enligt mig är volter en väldigt dum vana. Synd att sånt tillåts i KAF :/ Jag misstänker att det är avstånden mellan hindren som blir lite för korta i de högsta klasserna (svår och elit) när kaninen tar ut språnget och då landar för nära nästa hinder. Då gör kaninen det rätta; springer åt sidan för att slippa undan det svåra. Ägaren svänger runt kaninen så att den bara gör en "volt" och sen hoppar.
Enligt mig är det mycket bättre att stanna kaninen när den viker av banan, och lyfta tillbaka den. Det ser så hemskt ut när kaninen nästan snurrar av marken för att det går så fort genom volterna…. Jag skulle aldrig låta min kanin göra en volt i den hastigheten!

#4 Jaha. Ja, det är ju inte så bra.. =/
Fast det jag menade med volt var att det ingick i banan, asså typ en 5 metervolt. Men nu har jag ändå tävlat krok så nu vet jag lite mer om det. Vi kom 9a. ;D
Grattis=)