Bor kaninen i en riktig utebur behöver den inte täckas över alls.
Hur högt gallret behöver vara på en Hage beror nog lite på kaninen.
Mina går i hagar gjorda av kompostgaller, som är 70cm höga.
Har man däremot kaniner som gärna smiter får man nog se till att göra både högre och ha tak på.
Kaniners naturliga miljö är ute. De bygger upp en tät och utomhusanpassad päls, om de bor ute. Tänk på att ha en tät bur, helst inte isolerad, utan så tät som möjligt. Isolerar du buren, så isolerar dui även så kylan hålls kvar efter natten, vilket på vintern kan leda till att det kan bli riktigt onödigt kallt i kaninburen. Så tänk på, så tät bur som möjligt, och dragfri så gott som det går.
Staketet till en utegård ska vara ganska högt, tex. kompostgaller. Men vissa kaniner kan ta sig igenom gallret, så jag har klätt in mina kompostgaller med ett nät med mindre maskor. Sedan ska man som #1 säjer se till att hagen blir så rymnigssäker som möjligt. Kanske tom. tak och golv behövs.
Lycka till! :)
#2 det där hade jag faktiskt aldrig tänkt på att kylan kan bli kvar inne istället för att stanna ute. Jag har isolerat den lilla avdelningen av min kanins bur. Medan den stora är fri från det…
#3 Aa, många tänker inte på det. Tyvärr. Så en så tät bur som möjligt är det bästa. :) Utan isolering.
Okej. Min bur är ungefär 1,5 meter lång där det inte är isolering, där är också buren öppen helt. Sedan finns det ett fack till på längden där det är isolerat och stängt. Borde jag ta bort det eller kan det vara kvar?
#3: Har själv ett praktexempel hemma hos svärföräldrarna.
Dem valde att isolera buren och gjorde det för tätt, trots att pojkvännen sade att det bara skulle bli problem då.
Mycket riktigt blev det fuktskador i buren och taket var alldeles grönt av mögel och fukt..
Så ska man isolera bör man se till att det är gjort på rätt sätt.
Är man osäker på hur man gör, bör man helt enkelt låta bli. =)
Har själv valt att inte isolera mina burar, då det för det första inte blir såpass kallt här i Dalarna att det behövs.
Samt att jag inte vet hur det ska göras så det blir rätt genomströmning osv.
Men en fråga, jag har haft det här i ett år nu alltså testat alla årstider;) Skadar det kaninen om jag har kvar den lilla ytan mån tro?
#7: Nej, det tror jag inte.
En av mina burar, som jag fick gratis och renoverade, har en yta på 30x30cm som är isolerad undertill och som inte går att ta bort.
Har inte märkt att det direkt påverkat.
Men du får hålla koll iaf.
Händer det ingenting, så är det ju bara bra.