Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 774 ggr
Kanin-Fiia
0

Inte rumsren längre. Tips önskas

Min kanin har varit rumsren sen hon var liten. Hon gör sina behov i hela buren, som hon använder som toalett. Hon är lösgående på mitt rum. Nu har hon börjat kissa på sin filt och på golvet. Känns inte så fräsch att råka kliva i kanin-kiss ju… ;) Hon är 5 år nu. Hon kissar ganska ofta på mig om hon sitter i knät i t.ex vardagsrummet också.

Kan kaniner få svårt att "hålla tätt" när de blir äldre?

Hon kissar ju bara utanför buren men bajsar på rätt ställe, hur ska jag lära henne att bli rumsren helt occh hållet igen?

Nu när hon blir äldre, tror ni hon skulle må dåligt att att bo i en 150 bur när jag inte är där?

Jag är lite larvig och får lite dåligt samvete av att stänga in henne. Tänker att det kan bli en sista lösning om det andra inte hjälper.

Alla tips? och råd välkomnas! Glad

Kanin-Fiia
0

Putt

Kanin-Fiia
0

Putt, ingen som har ett förslag?

AnnnaA-L
0

om du vill få bort det från henne att hon ska sluta med att göra sina behov utanför så sätt in hon i buren i några veckor kanske en månad sen kan du prova släppa ut henne igen , gör hon det fortfarande inte i buren så sätt hon i buren ett längre tag så får du prova dig fram funkar det inte så är det nog bäst att du håller henne i buren .

Maiae
0

Jag vet inte riktigt vad det har med att göra, men låt henne vara i buren och ta ut henne bara i 1-2 timmar i ditt rum. Då vet hon att det är buren som hon ska hålla sig till om hon ska göra sin behov.

Mvh Maia

Kanin-Fiia
0

Okej, om jag ska göra som ni säger är det bara att köpa en ny bur. Flört Den bur som hon har som toalett är bara 98*55*42.

Kanin-Fiia
0

Men kan det ha med åldern att göra?

lillablue
0

Kanske, men tror inte det. Ha din kanin i buren ett tag så hon vänjer sigGlad

Vargalyster
0

Det kanske har etablerat sig en "kisslukt" på golvet och på filten (som du kanske inte känner lukten av, kaniner har ju mkt bättre luktsinne än oss) som gör att hon tror att det också är en del av toan? Skulle också börja ha henne i buren och skrubba golvet med såpvatten eller liknande :)

Kanin-Fiia
0

#8 Det tänkte jag inte på men det har du nog rätt i. Jag ska köpa en vattenflaska åt henne (har bara skålar) så det inte skvätter ut i buren. Sen får hon vara i buren ett tag framöver och sedan ska jag skura golvet ordentligt och köpa en ny filt som inte luktar. :)