Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3828 ggr
MajaaR
0

Morrande kanin

Hej!

Nu är det så att jag har en litet problem. Min ena kanin försvarar sitt revir jättemycket (jag tror iallafall att det är därför hon är så sur). När man "närmar sig" henne i buren för att lyfta upp henne, så fäller hon långsamt öronen bakåt och börjar morra. När man sedan rör vid henne så " går hon till attack" och morra jättemycket och hugger efter en. En gång bet hon mig så jag började blöda. Det är likadant när man ska ta upp henne ur hagen (fast inte fullt så mycket). Men om jag t.ex tar upp henne på altanen eller andra ställen där hon inte brukar vara så är hon inte alls sur! Först trodde jag att det bara var tonåren, men hon är över 1 år så det borde väl vara något annat, eller är hon bara sen?

Hoppas någon kan hjälpa mig! Glad

kaninjosse
0

Oj, en aggresiv kanin, om den inte lyckas lugna ner henne kan det bli jobbigt för dig och hon kan behöva avlivas. Var med henne massor så kanske det blir bättre

MajaaR
0

#1 Okej.. jag ska gå och hämta henne nu så får vi se hur det går..;)

kaninjosse
0

Flytta om och städa i buren, sen sätter du ner henne där då det inte är lika mycket revir kvar, då kan du testa att klappa henne. Om du får klappa henne gör det länge.

MajaaR
0

#3 Jag städade igår ;)

Nu har jag tagit in henne (jag tog på mig mina skidhanskar så hon inte skulle kunna bita mig).

Men nu när hon är här inne på mitt rum där hon inte brukar vara så är hon supermysig :)!

Linnet
0

Usch vad jobbigt, man ska inte behöva ha handskar för att inte kaninen ska bitas. Har själv haft en kanin som var likadan, en liten ilsken hermelinhona, men när man väl fick upp henne från buren var hon lugn och snäll. Jag lärde mig ju så småningom att hantera henne, hur man skulle göra när man tog upp henne, men det är inte kul med såna kaniner.

MajaaR
0

#5 Nej det är verkligen inte roligt :/

aliciia
1

Samma här, och våra ninisar är ju syskon /: Fast de bits inte längre. jag säger "shhh" mot den när de knorrar (inte högt, utan lugnt men endå bestämmt ^^)

Toaden
0

Min Mynta är precis likadan, morrar och biter i buren men är jättesnäll och gosig utanför. En gång bet hon skithårt och hängde kvar i min stackars misshandlade tumme när jag försökte ta bort handen… D:

Men om hon får något gott innan man tar i henne brukar hon lugna ner sig, som en liten jordgubbe. Hon bev också mycket snällare när jag flyttade ut henne från Hondas bur.

Det kanske är något som stör din kanin?

MajaaR
0

#7 Okej, jag ska testa med det (:

#8 Okej, men om man bara sticker fram handen till henne för att ge henne jordgubben tex så biter hon ju :(

Jag vet inte vad det kan vara i så fall.. min andra hona kanske?

Otario
0

Min hona brukar också knorra när man ska lyfta upp henne.. Hon kurar ihop sig och fäller ner öronen, och om man inte får tag i henne snabbt så springer hon iväg :/ Hon är mysig annars, men hon verkar inte gilla att bli upplyft? Hon har anfallit mig två ggr, men inga bett.. Hon knorrar även högt och tydligt när hon är för nära hennes bror som är kastrerad, honom gillar hon inte! x]

/ Emma

lillablue
0

Gosa med din kanin lite mer än var du brukar så kanske hon inte blir så aggresiv. Men ha tålamod.

AnnnaA-L
0

Jag har själv 2 styckna som håller på så men en av dom har lugna ner sig då jag bytte bur till henne och jag har myst med henne jätte mkt !

MajaaR
0

okej, tack för alla tips? !