Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2427 ggr
Otario
0

Kontrollera bettfel?

Kanske en dum fråga, men alla som föder upp kaniner garanterar att deras ungar är bettfelskontrollerade. Hur kontrollerar man detta?

Ursäkta om det lät dumt! :p

/ Emma

Linnet
1

Man kolla bettet på ungarna i kullen och då ska dom ha överbett, dvs. tänderna i överkäken ska gå ovanpå tänderna i underkäken. Då nöts  tänderna mot varann.

eliden
0

#0 Tänkte på samma sak,

Någon som vet hur mkt kostar det hos vetten om dom skulle kolla?

Linnet
0

Man behöver inte gå till vet. för att kolla det, inte alls svårt att se om bettet är korrekt.

eliden
0

Jaha, okej. Men jag tänkte om man kunde få ngt "intyg" att dom inte har det. Om man skulle vilja göra det på kaninungarna och att dom nya ägana får ett intyg att dom har ett bra bett elr ej :P

Otario
0

#1 Okej, tack så mycket!

/ Emma

[BonnieL]
0

#4 Vet inte om det räcker som intyg men man kan ju visa tänderna när nån ska köpa kaninen, så ser de ju =)

Anna86
0

#4 Tvivlar på att dom skulle skriva ut något sånt. Kaninen har ju inte växt klart förrän den är närmare året, så bettfelet kan ju dyka upp när som. Alltså kan inte veterinären garantera att det inte blir ett bettfel, det kan inte heller en uppfödare. Däremot kan man ju som uppfödare ha koll på vad för djur man använder i Avel och inte använda djur som gett bettfel tidigare/har bettfel i släkten.

Bättre att visa upp ungens + kanske syskonen/föräldrarnas vid försäljning. Att kaninen kan få bettfel senare är ju inte mycket att göra åt. Men man kan i alla fall känna sig säker som uppfödare + köpare att kaninens bett var ok när försäljningen skedde.

eliden
0

Men har kollat på lite annonser och där står det att dom är bettfelskontrollerade. Då har dom alltså kollat själv bara?

Zvintos
0

#8: Antagligen ja.

Linnet
0

Ja, bettet kollar man vid ca 5-6 veckors ålder och sen innan kaninen säljs. Jag gör det själv på dom kaninungar jag säljer och antar att det är så alla uppfödare gör.

thexclub
0

Var hos en veterinär förut då jag rutinkollade en hona innan kull. De hade ett papper där de fyllde i, t.ex om bettet var korrekt. Det är väl det närmaste intyg man lär komma.

the vanity, it becomes insanity

eliden
0

#11 Okej, hur mkt kostade de?

eliden
0

putt