Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 981 ggr
rabbitlove
0

Hej! när?

hej! jag har en kull med lilla tysk vädur/lejonhuvad och jag undrar när dom fäller öronen om dom nu kommer att göra det! dom är sex veckor på tisdag men ingen har fällt öronen!

Taci
0

Eftersom det är en korsning med lejonhuvad är det inte ens säkert att de fäller öronen.

rabbitlove
0

okej men de kan bli det! men jag får vänta och se!

Linnet
0

Dom kommer mest troligt inte att fälla öronen, antar att pappan har ganska korta öron. Det kan väl bli lite halvflax kanske men om ingen ens har visat nåt lite tecken på att fälla, ex. att ett  eller båda öronen är lite på flax vid 6 veckors ålder så är det inte troligt att dom fäller öronen. Renrasiga dvärgvädurar brukar man kunna se att i alla fall en eller ett par ungar har fällt öronen redan vid 5-6 veckors ålder eller ibland ännu tidigare och oftast har alla gjort det vid 7-8 veckor.

rabbitlove
0

OKEJ men halv flax är det ju öronen står ju rakt ut på ena ungen!

Linnet
0

Ja, du får väl vänta och se vad som händer med öronen, det är knappast troligt att det blir hängöron i alla fall när en förälder har uppåtöron, men man vet ju aldrig. Har själv en hona mellan en dvärgvädur och en blandras med dvärgvädur med långa uppåtöron och hon har ena örat hyfsat fällt och det andra lite på flax.

Animalfriend
0

#4 Det är ganska troligt att de stannar där också. :) Du får vänta och se. Vill du absålut ha hängande öron på de, så får du massera dde vid öronfästet. Alltså ta två fingra och massera precis där öronen ska lägga sig, och då får du lägga öronen neråt och massera uppifrån.

Uppfödareknep, har fått göra så om mina renrasiga dvärgvädurar inte velat lägga öronen. :) De uppskattar massagen. :)

rabbitlove
0

hahha va smart men funkar det? tack skall ni ha!

Linnet
0

#7 Inte säkert dom lägger sig ändå, men det kan hjälpa till lite. Värme hjälper ju också till, så att öronen blir längre, men det har ju varit varmt ett tag, men nu har i alla fall vi bara 10 grader.

rabbitlove
0

va?? 10 grader här är det 35grader så varmt och skönt*

Linnet
0

Jo, så kan det vara, men vi hade 30 grader varmt förra helgen, så då kan man snacka om väderomslag. Men ni får också kallt, vänta bara, det kommer ruskväder över hela landet.

rabbitlove
0

åhh ne vad tråkigt men det är även skönt att få lite svalka hihi! här svettas man inomhus!