Pellets
Jag antar att det är många här inne som ger sina kaninen pellets, och konstgjorda godis saker från djuraffären. Min fråga är bara varför man gör det? (jag är bara löjligt nyfiken) inte alls elakt eller utpekat menat. Kaniner ska kunna leva på hö och vatten. Min får grönsaker under vintern och grönt utifrån på sommaren samt lite grenar. Han mår prima.
Ibland förundras jag lite över allt skit djuraffärer säljer. Har precis läst klart och blitt djursjukvådare. Där lärde vi oss sånt som att pellets är endast gjort för att sälja, alltså det sla vara gott för våra kaniner.
Jag ger mina pellets, då dem inte håller hullet med enbart hö+vatten.
grönsaker, gräs till det då? pinnar, mer naturlig föda?
Förstår precis vad du menar, fattar inte heller vilka som köper sånt. Så klart att djuren mår bäst av naturliga matprodukter. Frukt och grönt finns ju i väldigt många varianter så varför kan man inte bara ge dem det? Skippa onödigt socker och onödig bukfylla, nyttiga grönsaker mår de ju helt klart bäst av!
Det kan väl dock vara svårt att få i tillräckligt bra hö har jag hört?
jag köper från djuraffären, djurmagazinet har olika sorters hö där de flesta hemtag de gör brukar vara kanon bra hö. Annars kan man väl höra med närmaste bonde?
Men pellets ger jag mina, dock inte någon gnagarblandning utan ett pellets jag köper på granngården som innehåller massor med "nyttigheter" för kaniner. Sedan jag böt till detta foder har jag märkt av mycket bättre kroppar och mycket bättre pälsar på samtliga av mina kaniner, så pellets tror jag är bra, bara man väljer en sort som har ett bra innehåll.
Inte enligt vår lära. Och sen är ju trots allt inriktad på djursjukvårds sidan.
Har också gått djursjuksvård, och där fick vi lära oss att pellets är tillskott, och hö är basfödan.
Inte nödvändigt om man har ett bra hö, men jag ger alla mina kaniner pellets ändå.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Jag tror inte det skadar att ge ett bra pellets. Men man ska ju helt klart skippa gnagarblandning och lite annat som går att köpa.
Jo hö är ju basfödan. Klart att det är skillnad på pellets man köper från granngården och det man köper i djuraffären. Från granngården skulle jag nog med kunna köpa. Men jag förstår inte att alla dessa feta kaniner som finns där ute faktiskt ska behöva äta pellets.

Jag har Gotlandskaniner och det är ju mycket vanligt att man bara ger dem Grönsaker & naturlig föda.. Gjorde det i början men det blev så otroligt dyrt och tog så mycket id så gick över till pelletsen. (Men bara som tillskott)
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
Jag ger mina främst hö, vatten och grönsaker men dom får även pellets.
dom får ca en halv dl pellets förutom min hona med kull som kräver 5 dl för att hålla hullet (stor kull).
Mina kaniner behöver få lite pellets för att hålla hullet uppe. Dom är hoppkaniner som tävlar för fullt.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Mina får pellets eftersom annars håller de inte vikten, desutom tävlar de mkt och behöver enargi som de får från pellets
Mina får pellets, hö, grönsaker, kanske någon brödbit och vatten såklart. Köpter pellets från granngården, Carries heter den sorten som jag köper och mina älskar det!:)

Kaniner kan klara sig på ett bra hö. men det kan vara svårt att veta om höet är bra, man måste ha en höanalys där man ser att det har rätt sammansättning av energi, proteiner och mineraler mm. Därför ger man pellets för att väga upp ev. brister. Pellets består av värmebehandlat och sammanpressat spannmål och minaraler.
Sånna gnagarblandningar med frön som man kan köpa i zoobutiker är däremot inte mycket att ha. För mycket frön och fett och dessutom kan kaninen välja ut de den föredrar.
Höanalys är bra men det är nog inte många som gör det för att ge höt endast till sina kaniner sedan.
#15 En sådan analys behövs ju inte mindre för att man ger pellets. Tvärt om i så fall. Det är självklart bra att veta att de får i sig tillräckligt, men samtidigt vet du ju inte om du ger för mycket då du ger pellets plus hö. Alltså behövs ju en höanalys lika väl som man ger pellets eller utan pellets.
här står allt om hö pelletsen , och vad dom ''överlever'' på m.m :D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Då fungerar det ju som sagt lika bra utan som med i de flesta fall. Sen självklart tävlar man eller har en underviktig kanin så bör den få något tillskott. Men min är rätt så späd av sig men har valt att inte ge han pellets ändå, han går upp i vikt av extra frukt (självklart begränsade mängder) och grönsaker:)

Oscar får lite pellets ibland men han äter mest hö och vatten och ibland får han frukt/grönsaker.
Ja. eller hur. Det räcker väll med att bara ge: hö, vatten, grönsaker och sånt från naturen (grenar,gräs,maskrosblad)

Ja, det tycker jag med ! <3
när jag får min första kanin ska jag bara ge naturliga saker :d
Jag ger mina kaniner pellets för att de inte håller vikten på endast hö, grönsaker och vatten.
Min dvvblandis hona får dock bara någon/några matskedar och det är bara för hon tycker det är gott :P
Lejonen håller somsagt inte vikten, speciellt inte honorna som har ungar, de måste ha pellets.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag tror många gör felet att ge så mycket. 1-2 kg kanin ska ha 1/8 dl per dag enligt agria, länken ovan. det är väldigt lite. Jag tror folk överskattar och ger säkert en halv dl istället.
#24 Jag ger nog min 1/8 pellets…det är iaf inte mkt hon får…men hon klarar sig perfekt på det eftersom hon får mkt hö och grönsaker, fast nu får hon nästan inget hö eftersom hon äter gräs i stort sett hela dagarna;)
#25 Alla kaniner ska ha fri tillgång på hö!
#26 okej, sry…men den dagen tyckte jag att hon hade ätit så mkt gräs redan…men får väl skicka iväg den tanken till andra sidan jorden då…;)
#24; Jag tycker inte man kan gå efter mått, man måste prova sig fram.
En av mina lejonhanar har fritillgång till hö (som han äter gott av), får 1 kvist om dagen + grönsaker vare dag. Men han håller inte hullet, han måste äta 0,75-1 dl per dag för att inte gå ner i vikt.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#28 hehe ja men det är väl klart:) Alla kan inte äta enlig tett bestämt mått bara för att det ska vara så. Men jag menar bara det att jag tror många ger sina ninisar för mycket pellets.
#29; Det tror jag absolut många gör.
Min mormor passade mina kaniner när jag åkte utomlands för ett tag sedan. Eftersom en av knuttarna blivit lite smal ökade jag hennes mängd lite. När jag kom hem var hon smällfet ;)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Jag ger pellets (grafft groov) för att min hane skulle bli för smal annars. Och min hona är inte färdigvuxen och kan behöva lite extra mineraler och så :). Dem är i bra hull så jag fortsätter ett tag till. Om dem börjar bli feta så kommer jag gå ner till bara hö och grönsaker. Ger ju även grönsaker och sånt nu ;) Och såklart fri tillgång på hö :)
Emma
Nu på sommaren ger jag bara gamlingarna och honorna med kull pellets, de andra klarar sig bra utan. På vintern får alla pellets eftersom det är utekaniner :)
Jag ger inte mina kaniner massa sötsaker från affärerna. Mina får godis från naturen.
Jag ger endasst pellets med bra näringsinnehåll, ej blandningar för att det ska vara gott.
Kastanjegårdens Kaniner

Mina lejon/lejonkorsningar får fri tillgång till pellets och hö. Dels för att dom inte håller vikten, dels för att dom föredrar hö. Dom äter av bådeoch, jag har full koll på hur mycket dom äter och alla är fullt friska, är pigga och har bra hull. Det ska även nämnas att dom inte tillbringar mycket tid i buren utan att dom får komma ut och hoppa i vår fina stora Hage varje dag! Dom gör av med energin dom intar, helt enkelt.
Jag köper aldrig godis… Min mormor testade en gång, men kaninerna föredrog jordgubbar eller banan. :)

båda får fri tillgång till hö och vatten.
Hermelina: 0,5 dl pellets, grenar och grönsaker var dag
Wera:3 dl pellets + 0,5-1 dl musli (har stor kull) och samma som ovan
Pelletsen är lottie men funderar på att byta då många säger att det är som godis, men jag vet ej… :s är inte så bra på näringsvärden osv som finns i pelletsen..
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Alla kaniner ska ha fri tillgång på ha. Hö innehåller mera än vad vanligt gräs gör. När man slår höet och låter det tårka direkt på åkern, innan det plockas in, så skapas ytterligare ämnen, som är viktiga för kaninens tarmsystem.
Man ska vara säker på sin sak innan man bara ger hö. Jag bor på landet, och köper hö från grann-bönderna. Höet man ser i djuraffärer oftast, ser förfärligt ut enligt migt. Det blir snarare hösilage i de där plastpåsarna. Det måste skapas massa svamp/jäsnings kulturer i det. Och för det mästa är höet brunt och ser oaptitligt ut enligt min mening.
Jag blandar själv mina kaniners mat, vilket innebär att jag ger de linser, sädesslad och grönsaker, rotfrukter och frukt, och ingen pellets. Naturligtvis alltid tillgång till fint hö, samt vatten. Mina kaniner är hoppkaniner, och mår toppen av denna kost! :)
Visst de kan klara sig på hö, men för att hitta det höet så krävs nog lite mera än att gå till djuraffären skulle jag gissa. Tyvärr.
#35 Lottie har fel sammansättning, och bör inte ges som dagligt foder enligt min mening.

Jag ger min kanin hö och vatten och grönsaker/frukt.
Ibland får han lite pellets men oftast inte.
Man ska också komma i håg att pellets i helhet ofta innehåller konserveringsmedel, och annat "onaturligt" om man kallar det så. SEdan försvinner vissa näringsämnen i upphettningen, i själva pelletsprodukktionen.

Okej, så jag ska sluta att ge Oscar pellets ?
Nej det behöver man inte göra. Men jag anser att om kaninen kan hålla hullet ändå behöver man inte ge dem nån pellets. Men det finns ju dom som envisas göra det ändå. Testa utan, går han ned i vikt så får du väl börja igen annars kan du jue rsätta pellets med grönsaker och annat grönt, pinnar osv!

Men hur väger man en kanin dåe?
#41 våg?

Vad för slags våg ?
Behöver man en speciel ?
haha ja en våg som sagt;) En matvåg, liten och behändig. Ta en skål och sätt på noll läget (eller vad det heter) sätt i kaninen , vikten;)
Annars, lär dig känna. Är du duktig kan du ju känna hullet på din kanin…

jag är trög fattad sorri !
Vad är en mat våg då?
Bilder?

jag har ingen sådan makapär :(
Jag ger min pellets, morot, hö och vatten varje dag :) Men du har nog egentligen rätt, kaniner i naturen får ju ingen pellets och de dör ju inte :)<3
MVH Lisa-Littlefox

Jag ska nog sluta ge Oscar pellets
du kan ju testa Men var uppmärksam på om han förlorar i vikt:) Inte för jag tror det men vissa säager ju att sina niner gör det:)
#46 varför?
Va vadå varför???
Vi har ju bara haft vår kanin en vecka nu och vi ger pellets som vi fått av uppfödaren provat pretty pets och sen har han massa hö både i buren och i högallret hela tiden. Givetvis vatten och nu även börjat med gräs som han älskar :-)
Vad skall jag ge honom på vintern? Han skall bo ute. Vi hade tänkt massa halm och hö i buren och pellets, vatten och grönsaker. När han bor ute kan han ha fri tillgång då till tex pellets också? eller vad anser du/ni?
#52 det var menat till #49
#53: Han bör ej ha fri tillgång sen när han blir äldre.
Slutar ge mina "fri" (vilket för mig och kaniner är ca 1½-2dl) tillgång när de blir 4-5 månader, då jag märker att de börjar gå upp för mycket i vikt.
Så då minskar jag ner.
Mina utekaniner (dvärgvädurar) får enbart ca ½dl vintertid.
Aha okej;) Hon kanske anser att han inte behöver det.
#53 Eftersom att jag nog är den enda här som inte ger min kanin pellets så lär jag få många emot mig men;) Jag ger i alla fall min ute kanin fri tillgång till hö så klart. Vatten i skål för att det är lättare och mer naturligt för dem att dricka ned. Grönsaker och pinnar men mest bara hö under vinterhalvåret. Han mår prima trots 30 minus eller 30 plus utan nån pellets;) Låt nämna att han är en hermelin hane i rätt så lätt hull.

Jag har lite Pellets kvar som jag ska ge honom men när det är slut ska han inte få det mer.
Tycker du gör helt rätt att testa utan:)
Vad roligt:) Det är skoj att inhandla nya saker till dom, nu har dock hunden fått ärva kannes galler. Lite synd. Funderar på att köpa nya jag med för att kunna göra en Hage till han sen:)
Min hona får 0,25 dl på kvällen, lite frukt och grönt varje dag, nytt hö varje dag då hela häcken är tom efter en dag och kvistar.
nu när det är så otroligt varmt får hon bara grönsaker då hon inte vill ha pellets. ska minska nu till vintern, hon behöver ju inte pellets då det är så mycket vilt i henne! när vi är ute kan hon äta bark ifrån träd och sånt.
hon får inte någon konstgjort godis, utan får mosad banan, äpple, och olika frukter :)
och nu på sommaren så äter hon nästan för mycket gräs! hon kan äta gräs i timmar sen är hon nöjd och vill in igen!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Tack för svaren. Vi får testa oss fram hur mycket han skall ha och han gillar ju gräs och hö så det är nog inget problem.
Jag är nog lite orolig för vintern. Oftast är den ju inte så kall här i Stockholm och han skall ju få vara ute och röra sig då också!

Okej .. jag har ju bara Oscar för att vi sålde hunden för 2 veckor sedan :'(
Jaja men jag ska nog ägna min sommar åt Oscar jätte mycket.

Jag förstår vad du menar! Runt alla djur finns det så himla mycket tillskott, godis, och en massa annat som egentligen verkar helt onödigt. (Om nu kaninen inte behöver tillskott av något slag!)
Men jag håller med; För mycket görs bara för att säljas. Det blir en hel djungel att ta sej igenom innan man hittar det som egentligen behövs till kaninen.

håller med #64

#38 Vad för konserveringsmedel? Hittade inte innehållsföteckningen till mitt gammla pellets men Bello innehåller tex Lucern, havre, korn, vetekli, soja, morot, äpple och mineraler. Lottie innehåller Havre, lucern, korn, vetekli, soja och mineraler. Det näringsvärde som står på förpackningen gäller efter värmebehandlingen. Det värmebehandlas för att avdöda ev. bakterier och mögel och på så sätt hålla sig längre.
Håller med #66, det finns många olika pellets. Själv ger jag mina kraft groov som igentligen är hästfoder, och det funkar jätte bra och intehåller inte en massa konserverings medel. Sedan finns det ju en del kanin mat som gör det! Men om man läser vad det inehåller så hittar man säker någon som har rät näringsvärden av allt:D
Jag kan inte se något fel alls med att ge kaninerna pellets. Pelletsen är gjord för att vara ett helt komplettfoder, den pelletsen jag ger står det inga konstiga grejjor i innehållsförteckningen.
Hade jag haft färre kaniner så skulle jag kunna ge dom en växtdiet under sommaren, men skulle ändå gett dom pellets under vintern, då kaninerna behöver mer foder då för att hålla hullet (så det skulle aldrig räcka för mina med enbart hö och grönsaker då).
Nu får mina nöja sig med växter istället för hö nästan varje dag nu på sommaren, men får fortfarande pellets och havre.
Vill man inte ge pellets så finns det ju solrosfrön, havre och korn, äkta naturprodukter. Dock inget att ge utställningskaniner, för man får ha alldeles stor koll på vikten/hullet…
Jag är tvärt om mot ovan då då eftersom att jag inte ger han nån pellets. Visst man kan säga att det är ett komplett foderatt ge men samtidigt är det så många kaniner som faktiskt får i sig för mycket. Se bara på övergödning och för långa tänder. Båda kan bero på fel kost.
Nu pratar jag inte om alla här inne som har flera års erfarenhet av kaniner men jag menar detatt djuraffärer vill att kaniner ska äta det för att sälja. Dom rekomenderar det. Det står i varje blankett just därför och pelletsen är gjort för att den ska smaka gott så att den kan sälja. Men inte har kaninerna nån pellets ute i det vilda och där överlever dom så bra ändå;)

Jag brukar ge sånt pellets hästar får.. Dom gillar det går det bra till kaniner? :)

Eller det kanske är samma som kanin pellets :) ?
#70 inte riktigt samma…jag ger också en del av mina kaniner hästpellets..:D
#69: Då får man ju som ägare se till att dom inte får i sig för mycket
Och att motverka långa tänder så ger man ju dom grenar att gnaga på.
Jag har gett mina kaniner Tackfor i 5 år nu, och på dom slaktade har alla inre organ varit ok, så då har jag knappast gett dom fel kost.
Men alla blir sin egen talare i sin kaningård, alla har olika erfarenheter. Bara kaninerna mår bra så lider ju ingen av det.
#36: "När man slår höet och låter det tårka direkt på åkern, innan det plockas in, så skapas ytterligare ämnen, som är viktiga för kaninens tarmsystem."
?
Det är snarare så att växterna tappar en del av sina näringsämnen.
Däremot, det som gör att hö i många fall är bättre än gräset som vi har på våra tomter, är sammansättningen av olika vall- och baljväxter. På en bra vall växer det en stor variation olika växter, som gödits på rätt sätt, slagits vid rätt tidpunkt osv. till skillnad från det ogräs vi har i kaninernas hagar. Som bekant har ogräs sämre tillväxt, smaklighet och näringsvärden än en bra vall.
Lite OT :o

#72 Okej :) Tack
Klart. jag tror att dom flesta här inne vet vad sin kanin behöver osv. Alla har ju bara olika sätt att ge dem mat på, blir säkert kanon i dom flesta fallen!