Måste man måla över ?
Måste man måla över med en annan giftfri färg över kallasfalt ? Varför det egentligen?
Har byggt en ny bur och ska måla över med en giftfri färg idag. Men kom att tänka på det att kaninerna kan ju lika gärna gnaga på trät och sånt lixom.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Har jag inte hört något om, men jag behöver med veta det då jag inte målat med giftfritt över kallasfalten.

Behöver man inte måla över tror jag faktiskt att jag skippar det. Kan ju andvända färgen till något annat, ex hinder.
20 årig djurgalen moder*

Jag har bara hört at det bästa är attta en giftfri färg över om kaninen skulle få tanken att knapra på färgen.
Mvh Maia
Hur kan de knapra på golvet egentligen? jag tror jag skippar giftfria färgen jag med

#4 Målar du inte en bit upp? Folk brukar måla det en bit upp om kaninen skvätter
Mvh Maia
Jag gjorde inte det, och fattar ändå inte hur kaninerna ska kunna äta rakt ur golvet eller väggen förutom om man målar på det vid någon kant, vilket jag inte gjorde.
Not your mom, not your milk.

#6 Jag förstår inte heller det har bara hört att man ska måla med ett lager över. Vet inte om det behövs eller inte.
Mvh Maia

okej, då skippar jag faktiskt färgen och flyttar in kaninerna i burarna nu :)
20 årig djurgalen moder*
#9 - Så blri det om man har tjockt lage,r men jag tog inget tjockt lager eftersom att just då kanske de kan få tag i färgen.
Men utan tjockt lager blir det väll ingen funktion? hur räddar man det på bästa sätt? man kanske kan strö ut något tunnt som sätter sig i det kletiga?
#11 - Det klart att det blir mycket bättre än utan och har alltid funkar hos mig. Har inte läckt igenom alls. Det måste inte vara en tjockt lager för att de ska ha någon funktion alls.
Försvinenr det klibbiga om man målar giftfri färg över kanske, vilken giftfri färg ska man ha då?
#14 är din kallasfalt tjockt lager? är den klibbig?

#16 det tar ju ganska länge för asfalt att torka, bara att vänta.. Kan nog ta flera veckor. Mitt tog dock endast typ någon dag.
20 årig djurgalen moder*
#17 men hur kunde det torka för dig så snabbt då?
#15 Nej det är inte klibbigt alls, känns som torkad färg bara^^ Och jag målade två tunna lager.
Mitt torkade under ett dygn.

#18 beror ju på vart man har det förvarat när det torkar.
20 årig djurgalen moder*
Jag får nog måla med vanlig färg över, kan inte vänta 2 veckor då en hona som ska få ungar bor med en annan som inte kan bo med henne om en vecka utan måste ha ett eget fack.
Utomhus i skuggan, efter en vecka kom solen lite på den nedre våningen.
Förstår inte hur erat kunde torka så snabbt-.

#21 min stod inne iaf. Tar ju lägre tid om de står ute.
20 årig djurgalen moder*

Jag har inte målat alls i mina burar. Men då har mina kaniner katt-lådor som dom gör sina behov i, då blir inte burarna förstörda ändå.

#23 vanligt vatten är lika "skadligt"
20 årig djurgalen moder*
#21 Min stod utomhus i solen hela tiden, inge skugga alls…
#25 Det stod på burken att den inte fick ha kontakt med sol

#24 Jag har målat mina burar på utsidan. Men inte inne i burarna.

Om jag har fattat det rätt så är det gaserna från kallasfalten som är giftiga. Och det försvinner ju när den torkat.
Har du någon bild på buren?:D