Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 895 ggr
Oscar08
0

Utebur.

Jag  har nu hittat en utebur som jag kanske ska köpa

Måtten är 115 cm lång och 60 cm bred. Höjd vet jag inte.

Det finns ett rymligt hus/gömställe i buren.

Skulle jag kunna ha två kaniner i den eller ska jag bara ha Oscar i den.

SaaraE
0

Går in två där enligt mig:) Kolla reglerna om mått på jordbruksverkets hemsida tror jag att det ska finnas L80 att ladda ned. Där står alla mått för tamdjur.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

thexclub
0

Beror på höjden, om den är laglig så ja, det går.

Tycker personligen det är alldeles för litet.

the vanity, it becomes insanity

Oscar08
0

Men eftersom det är två kaniner och inte så jätte mycket omrymme så ska dom ju få gå ute i sele och i Hage massor också.

kaninjosse
0

eftersom att de delar toalätt mm. så blir det ju inte "dubbelt så trångt" Lite på gränsen är det men jo det går.

Oscar08
0

Vad heter deras sida då ?

goldcool
0

Om jag minns rätt ska väl två dvärgkaniner ha 0,65kvm yta? Och måtten på den där buren blir ju 0,69kvm. Vilket alltså är godkänt förutsatt att höjden är minst 50 cm överallt.

För det är ingen trekantsbur?

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Zvintos
0

#6: Tyvärr så får två kaniner vistas på samma yta som en kanin, enligt jordbruksverkets regler.

Så en kanin ska ha 0.5kvm, och vid grupphållning är det 0.25kvm/kanin som gäller.
Dvs 0.5kvm även för 2 kaniner.
Vilket jag personligen tycker är vansinne.
Jag kör på regeln; ju större yta, desto större chans att dem kommer överens.

Linnet
0

#4 Två vuxna kaniner som bor tillsammans brukar oftast inte dela toalett, uttan dom väljer var sitt ställe till toalett. Har väl med reviret att göra.

Zvintos
0

Såhär står det i L80 ang att ha kaniner i par/grupp;
"Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra."

Sofia-s
0

Håller med Thexclub :)

Littlefox
0

Jag tycker också personligen att det är lite för litet men som sagt, läs Jordbruksverkets regler och se om det är tillätet Skrattande

MVH Lisa-Littlefox<33

SaaraE
0

Säg så här. Det fungerar. Det går om du måste. Kommer dom överens är det ju inga problem. Men jag håller med ovan. Min hermelin har en enorm utebur. Jag tycker det är trevligare så då han faktiskt kan krväa tunnlar, han bygger flera bon osv. Det blir mer naturligt ju större det är.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus