Ta i nackskinnet?
Hej!
Idag var jag hos en djuraffär som skulle hjälpa mig att klippa klorna på min lilla kille. Han har svarta klor och jag ser inte riktigt var pulpan var nånstans så jag tänkte att jag kunde åka in dit. Men när tjejen som skulle klippa skulle bära honom så tog hon tag i nackskinnet och la honom sen på rygg men fortsatta att hålla i i nackskinnet. Och då undrar jag:
Gör inte det ont på kaninen att bli Hållen så?

nej jag ar inte helt saker men de beror pa jag tar mina kaniner i nacken om dom e spralliga (vissa av kaninerna e inte tama jag kan inte enns klappa dom…vill inte diskutera om de…) och de beror nogg lite pa hur mycke dom vager…(:
Det är ju så mammorna bär sina ungar, gäller väldigt många djur. Eller föresten, kaninmamman kanske tar dem om magen?
I alla fall, många djurungar lyfts i nackskinnet av sin mamma. Man kan lyfta i nackskinnet, har jag läst i min kaninbok, men då ska man ha en hand under.
Själv skulle jag aldrig göra det, känns inte som om man har riktigt kontroll över kaninen då om den börjar sprattla.
Jag skulle aldrig kunna bära i nackskinnet :( det gör jätteont och blodkärl och sånt spricker. Kaninmammor bär inte sina ungar så dem är ju inte alls gjorda för det.
Emma

Varje gång man bär kaninen i nackskinnet så spricker blodkärl.
Det gör ont och kan nog resultera i att kaninen blir väldigt öm ;/
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Jo det gör ont på kaninen, tycker inte alls om när folk bär kaninerna så. Förvisso att det kanske inte kändes lika mycket när hon la honom på rygg men ändå.
the vanity, it becomes insanity
Man kan lyfta i nackskinnet men då måste man hålla en hand under kaninen så att tyngden inte läggs på nackskinnet. Då är det inte farligt och gör inte ont på kaninen (så länge man är försiktig och så). Vissa gör så och det kan se otäckare ut än vad det är. Kanske höll hon i djuraffären så som jag förklarar, fast du inte riktigt tänkte på det? =)
#3 Okej, då tar jag helt tillbaka det jag sa om hur kaninmammorna bär ungarna!
Okej tack för alla svar!
#6 Jo det kan hon nog gjort :)

Jag skulle ändå inte göra det.. Det känns som inte har lika mycket kontroll över dem om man bär dem i nackskinnet.
jag måste lyfta min kanin i nacksinnet eftersom han är jätte rädd om sin mage xD men har alltid en hand runt honom belastar inte mkt på nacksinnet.. sen brukar jag lägga honom på rygg, då slappnar han av helt.
#2 Men kaniner tar inte kanner i nackskinnet iaf. och sen är det en annan sak när de är ungar än vuxna skulle jag tro eftersom de är så lätta som ungar men tunga som vuxna.
Kaninhonorna flyttar inte sina ungar av flera skäl.
Hur vida man bär kaniner i nackskinnet är synen olika på, en del säger att sä länge man ger fötterna stöd är det okej andra anser att det är en plåga.
Jag har sett många av de stora uppfödarna lyfta sina kaniner i nackskinnet på utställningar tex.
En del lyfter tom sina kaniner i ryggskinnet, det gör jag aldrig, men jag lyfter i nackskinnet, speciellt på utställningar där burluckorna ibland sitter uppe i takdelen, är man då inte rätt lång i rocken finns det inte speciellt många andra sätt att göra det på.
#11 Nej, jag fick det förklarat innan, måste blandat ihop med något annat djur.
Jag tar tag i nackskinnet med enna handen andra handen under magen, då är det en av mina kaniner som är så ilsken,just för att hon hemskt gärna biter på mej.
okej :)
Tack för hjälpen allihopa! :D
Då var det nog ingen stor fara sked! :)